M MrDizzy skrev:
Att ha en renodlad elbil fungerar till vardags ... men ska jag åka upp till Norrland för att hälsa på mina föräldrar vid jul fungerar det inte.
Det är 100 mil enkel väg... med takbox och vinter....
Nä nästa nyare bil , lär bli en hybrid för min del
Jag har samma situation. Jag tycker det är helt OK att stanna två-tre gånger på vägen, man skall ändå äta och vila ibland. Men det kräver i praktiken en Tesla i dagsläget...
...så därför behåller jag min laddhybrid ett tag till...

Det stora problemet är inte att man måste ladda längs vägen, det stora problemet är att kunna ladda och äta lunch/middag samtidigt. Här finns en stor möjlighet för affärsutveckling framöver.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
W witten skrev:
och kunna göra detta utan att stanna bör man förtydliga att ditt krav omfattar.
Ja med räckvidd menar jag naturligtvis utan laddstopp.. Har man en bil med hyffsad komfort är det ju inga problem att åka 40 mil utan att stanna.
 
Fairlane
S smurfen72 skrev:
Ja med räckvidd menar jag naturligtvis utan laddstopp.. Har man en bil med hyffsad komfort är det ju inga problem att åka 40 mil utan att stanna.
Du har inte åkt bil med barn som bråkar va? ;)

Mer seriöst så har du rätt, även om jag nog gärna ändå pausar när man kört 6-8 timmar vilket det då blir frågan om (max 80 km/h). Jag kör själv en del släp (har eget), men jag kan komma på en så lång resa de senaste 20 åren, Stockholm-Växjö (cirka 45 mil). Annars några få resor strax under 20 mil, medan det stora flertalet är <10 mil.

Jag misstänker att det stämmer in på många, men det är ju riktigt, elbil fungerar inte för alla i alla lägen, ialllafall inte om man inte är beredd på att göra vissa förändringar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Ofta vill man fixa till nått med skotern efter att ha kört en helg så att lämna den några veckor i fjälls låter nog inte allt för lockande och sen åker man troligtvis till olika ställen om man inte äger egen stuga och stöldrisken är ju även det ett problem om dom lämnas ute.
Ja om jag redan bor i Norrland, det höll jag ju med om. Antalet Malmöbor som tar snöskotern hem på släp från Norrland efter en helg för att fixa och meka är nog försumbar, troligen noll.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Ja med räckvidd menar jag naturligtvis utan laddstopp.. Har man en bil med hyffsad komfort är det ju inga problem att åka 40 mil utan att stanna.
Ja men eftersom det var ditt krav för att över huvudtaget skaffa elbil ville jag sätta perspektiv på det.

Om man istället är en person som läser detta som har inställningen att man egentligen vill ha en elbil men är lite orolig för nackdelarna. Då kanske man missar en trevlig upplevelse bara av rädsla för att vissa saker är omöjliga, när man egentligen kanske är villiga att ändra sitt beteende för att få det man vill. Som att tex göra ett halvtimmesstopp på en 40-milsresa.

Man kanske kan passa på att fika eller ta en lunch.

Personer som inte vill ha en elbil kommer också att vara de sista som skaffar en. I dag är de tyngsta dragbilarna i elbilssegmentet få och dyra, vi får hoppas att det blir bättre på den fronten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
elbil fungerar inte för alla i alla lägen
Kan elbil överhuvudtaget fungera i praktiken om man inte har möjlighet att ladda hemma?
 
P Pin skrev:
Ja om jag redan bor i Norrland, det höll jag ju med om. Antalet Malmöbor som tar snöskotern hem på släp från Norrland efter en helg för att fixa och meka är nog försumbar, troligen noll.
Noll är det inte för jag har för mig criss nånting som bygger om Lynx skoter bor just i Malmö men man behöver ju inte bo i Malmö det räcker bra runt mälardalen och sen kan man ju vilja köra annat på vagn än just snöskoter.
 
J JohanLun skrev:
Men i andra delar av landet kör man runt med annat på släp; båtar, crossar, hästar, husvagnar, byggmateriel.

Att argumentera för att behov av släp är ett hot mot hela elbilsrevolutionen är dock att dra det för långt. Otroligt många bilar har inte dragkrok, många jag känner kör i princip aldrig med släp.

Det säljs fyrhjulsdrivna pickuper, 2-sitsiga öppna bilar, små stadsbilar, stora limousiner, skåpbilar och mycket mer. För att vi alla har olika behov. Vissa av applikationerna/behoven passar bättre för el och dessa kommer då vara först att bli lönsamma. Resten kommer sen. En billig begagnad elbil som kan dra tunga släp kommer dröja pga det i princip bara varit Model X som klarat det. Men fler kommer.

Att elbilar skulle vara tråkiga och bara attrahera grönavågen hippies har tesla med framgång visat är fel. Elbilar kan vara både kul, snygga och lyxiga. Och de som säger att de är trista har nog inte provkört.
Håller med, men byggmaterial och ÅVC bara problem med avstånd i glesbygd (ju mer desto längre norrut). Båtar vet jag inte riktigt, ska den bara sjösättas för säsongen behöver den väl inte flyttad alltför långt. Släpar man med sig båten på semestern för att åka lite här och där blir det samma scenario som för husvagn. Husvagnssemester eller åka långa avstånd för att tävla med hästar lämpar sig nog inte för elbil, än så länge. Men det är ju inget problem, det finns ju gott om bilar som drivs med bensin eller diesel, än så länge.

För mig personligen är olika former av släpvagn inte något problem. I bästa fall har bilen dragkrok och jag kan hyra släp några ggr per år för att köpa eller slänga stora och tunga saker. Om inte hyr jag en lastbil eller betalar för transport. Blir billigare än att köpa till dragkrok eller överdimensionera bilen för detta som sker så sällan (för mig). Har man husvagn är det förstås annorlunda, då är själva körandet till olika platser själva grejen och går inte att outsourca.

Nu råkade min bil vara överdimensionerad och ha drag och kunna dra rätt så tungt, men inte jag har bara dragit små släp med lite last på, än så länge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Ja men eftersom det var ditt krav för att över huvudtaget skaffa elbil ville jag sätta perspektiv på det.

Om man istället är en person som läser detta som har inställningen att man egentligen vill ha en elbil men är lite orolig för nackdelarna. Då kanske man missar en trevlig upplevelse bara av rädsla för att vissa saker är omöjliga, när man egentligen kanske är villiga att ändra sitt beteende för att få det man vill. Som att tex göra ett halvtimmesstopp på en 40-milsresa.

Man kanske kan passa på att fika eller ta en lunch.

Personer som inte vill ha en elbil kommer också att vara de sista som skaffar en. I dag är de tyngsta dragbilarna i elbilssegmentet få och dyra, vi får hoppas att det blir bättre på den fronten.
Men då gäller det att det finns en laddplats på en passande plats också typ efter 20 mil annars får man ta en omväg så resan blir lite längre men då får man ta 2 halvtimmes ladd stopp. Jag har inget emot elbilar och när det finns laddplatser ungefär lika som det finns bensin i dag vore ett halvtimmes stopp inget jätte problem för mig men i dag finns det inte så då är det för tidigt för att köpa elbil så kör vidare med diesel några år till men nästa bil byta kanske det har hänt säker men troligen inte för det verkar gå rätt trögt möjligt att nått geni kommer på att vi kan skatta bensin och diesel bilar ännu hårdare så man måste byta av den anledningen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kan elbil överhuvudtaget fungera i praktiken om man inte har möjlighet att ladda hemma?
Jo, om man har en Tesla med stort batteri. Annars inte.
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan elbil överhuvudtaget fungera i praktiken om man inte har möjlighet att ladda hemma?
Borde funka med tex Tesla om man har en laddstation på rimligt avstånd från hemmet. Som att åka och tanka bensin, fast el dårå.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
om man har en Tesla med stort batteri.
P Pin skrev:
Tesla om man har en laddstation på rimligt avstånd
Hur lång tid tar det att "tanka" en Tesla?
 
S smurfen72 skrev:
Men då gäller det att det finns en laddplats på en passande plats också typ efter 20 mil annars får man ta en omväg så resan blir lite längre men då får man ta 2 halvtimmes ladd stopp. Jag har inget emot elbilar och när det finns laddplatser ungefär lika som det finns bensin i dag vore ett halvtimmes stopp inget jätte problem för mig men i dag finns det inte så då är det för tidigt för att köpa elbil så kör vidare med diesel några år till men nästa bil byta kanske det har hänt säker men troligen inte för det verkar gå rätt trögt möjligt att nått geni kommer på att vi kan skatta bensin och diesel bilar ännu hårdare så man måste byta av den anledningen.
Det är ju inte antalet laddplatser som är bekymret heller, det är ju att de verkligen skall kunna ge en riktig snabbladdning. Det stora problemet med detta är att ha matning till laddplatserna, som alltså enligt mitt tidigare resonemang skall ligga i anslutning till restauranger. Variationen i belastning på elnätet gör att detta kan bli mycket dyrt. För detta ändamål så pratar man om att ha batterier som laddas vid lågt behov för att kunna nyttjas när många vill ladda samtidigt. Risken är att det också blir väldigt dyrt...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lång tid tar det att "tanka" en Tesla?
Ca 30 minuter enligt Tesla själva.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ca 30 minuter enligt Tesla själva.
Det är ju "skapligt" men jag skulle nog inte vilja sitta och rulla tummarna vid "macken" i 30 minuter. Går det att kombinera med exempelvis handel så kan det så klart fungera men jag skulle nog känna mig väldigt begränsad med elbil om jag inte kan ladda den hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.