Vi har plockat ut sex laddboxar till elbil och jämfört pris på dem, både med och utan installation. Vi har även pratat med en expert som förklarar vad du ska tänka på när du köper laddbox.

Du kan läsa artikeln här: Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
AXS
Låt artikeln gå på korr-lädning en vända till. Först halvan är ett stort hittepå.

Adapter till tesla-laddare? 7,4kW på endast?
 
Teslas absolut vanligaste model - Model 3 har Typ 2-kontakt, så den behöver man ingen adapter för att ladda. 11kW är effekten (förutom vid snabbladdning då den klarar 250kW).
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
AXS
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Teslas absolut vanligaste model - Model 3 har Typ 2-kontakt, så den behöver man ingen adapter för att ladda. 11kW är effekten (förutom vid snabbladdning då den klarar 250kW).
För hemmaladdning kan du räkna alla Tesla som typ 2.

Jag har en tesla-laddare och har laddat polestar och annat med den.

Inte bästa laddaren, men billig och enkel.
 
S
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har plockat ut sex laddboxar till elbil och jämfört pris på dem, både med och utan installation. Vi har även pratat med en expert som förklarar vad du ska tänka på när du köper laddbox.

Du kan läsa artikeln här: Köpguide: Köpa laddbox till elbilen + 6 vanliga modeller
Varför inte starta en ny trend. Köp laddbox och köp sedan en elbil till boxen
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Kan någon förklara mig skillnaden mellan att ha på en 2 kw byggfläkt som går i en hel vecka dygnet runt och varför elbilen när man laddar den på 2 kw i åtta timmar behöver en laddbox?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Kan någon förklara mig skillnaden mellan att ha på en 2 kw byggfläkt som går i en hel vecka dygnet runt och varför elbilen när man laddar den på 2 kw i åtta timmar behöver en laddbox?
Det är ingen skillnad. Men det är lika olämpligt att köra en 2kW byggfläkt 168 timmar i sträck kopplad till ett vanligt eluttag som det är att ladda en elbil 168 timmar i sträck via ett vanligt eluttag.

Finns ingen elbil som du kan ladda fullt med 2kW på åtta timmar. Det är 16kWh. De allra flesta rena elbilar har >50kWh batteri.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
En annan aspekt är möjligheten till att ladda bilen med solceller.
Jag satsade på en sådan laddbox då jag ska installera solceller framöver. Använder idag bara en fas till nuvarande bil o laddar 3,5kW.

laddboxen är dock ”framtidssäkrad” då den kan ladda 3x 3,5kW från tre faser samt under optimala förhållanden ytterligare 10,5kW från solceller/energilagring.

Alltså möjligt att ladda 22kW med bara 16A huvudsäkring. Eller 21kW om man vill hålla sig till ovan matematik :)

Eller till exempel ge bilen all solel på kvällen o sen fylla upp batteriet från elnätet på natten med billigare timtaxa.

https://www.evsolution.se/produkt/zappi-v2-laddbox-22kw-typ-2/
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det är ingen skillnad. Men det är lika olämpligt att köra en 2kW byggfläkt 168 timmar i sträck kopplad till ett vanligt eluttag som det är att ladda en elbil 168 timmar i sträck via ett vanligt eluttag.

Finns ingen elbil som du kan ladda fullt med 2kW på åtta timmar. Det är 16kWh. De allra flesta rena elbilar har >50kWh batteri.
Jag kan räkna. Det finns hybridbilar med ett batteripack som lätt laddas över en natt i ett vanligt eluttag. Men då är den stora frågan. Hur många är det inte som har olika saker som drar 8 ampere konstant under lång tid i sina vanliga eluttag. Då borde det ju vara en diskussion om smarta uttag även där. Jag har själv stått och svetsat i fyra fem timmar varvat med en vinkelslip så att man lätt har en genomsnittlig förbrukning på 9A och det gör man i vanliga uttag. Då är ju det också olämpligt? Eller när man stått med en borrhammare i ex antal timmar som har varit eldriven. Det finns ingen logik. Det borde ha brunnit i fler uttag än det gjort innan elbilarna kom.
 
Pontusand Pontusand skrev:
En annan aspekt är möjligheten till att ladda bilen med solceller.
Jag satsade på en sådan laddbox då jag ska installera solceller framöver. Använder idag bara en fas till nuvarande bil o laddar 3,5kW.

laddboxen är dock ”framtidssäkrad” då den kan ladda 3x 3,5kW från tre faser samt under optimala förhållanden ytterligare 10,5kW från solceller/energilagring.

Alltså möjligt att ladda 22kW med bara 16A huvudsäkring. Eller 21kW om man vill hålla sig till ovan matematik :)

[länk]
Ja. Den fördelen är förstår jag. Det är just tugget om att det är olämpligt att ladda 8-10 A ifrån ett vanligt uttag som är specat för 16A som är obegripligt. Då är dessa uttag felaktigt märkta eller så krävs ny märkning för topp effekt/kontinuerlig effekt. I så fall skulle väldigt många vanliga uttag behövas skyddas de också. Jag har inte sett någon som installerat ett "säkert" uttag för att man måste torka ur fukt i ett utrymme tex.
 
Har inte alla elbils tillverkare egna boxar?
 
Värt att nämna (redan diskuterat på forumet ett flertal gånger) Easee är beroende av Ease moln/server men det pågår vad jag förstår ett arbete att göra så att funktionen kommer vara OK även om nät/server ligger nere.

Med Easee + Tibber + integration till bilen så tycker jag detta har funkat bra. Har man elmätare med HAN port så finns även ett väldigt billigt sätt att skaffa laddbalansering, jag har tyvärr inte fått min nya elmätare än (men har bara en PHEV så det spelar mindre roll änsålänge).

En billig box som känns robust och genomtänkt förutom detta med molnlösningen som förhoppningsvis får en lösning.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ja. Den fördelen är förstår jag. Det är just tugget om att det är olämpligt att ladda 8-10 A ifrån ett vanligt uttag som är specat för 16A som är obegripligt. Då är dessa uttag felaktigt märkta eller så krävs ny märkning för topp effekt/kontinuerlig effekt. I så fall skulle väldigt många vanliga uttag behövas skyddas de också. Jag har inte sett någon som installerat ett "säkert" uttag för att man måste torka ur fukt i ett utrymme tex.
Allt som är designat för att under långt tid kontinuerligt dra hög effekt bör vara anslutet fast eller med CEE kontakt eller bättre. Det är åtminstone min åsikt. Sen funkar det säkert utmärkt i ett modernt eluttag. Problemet är väl alla dåliga fabrikat eller gamla slitna uttag som finns.

Sen tror jag det är ytterst få som skaffar en dedikerad laddbox för att ladda en hybridbil, i så fall tror jag deras plan är att det blir en ren elbil på sikt. Då är 10A enfas alldeles för lite.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Tibber säljer Easee home inkl. installation för 6495:- till elkunder, rätt stor skillnad från exempelpriserna i artikeln tycker jag.
 
Att grön-teknik avdraget ligger på samma pott som ROT tror jag inte stämmer - jag gjorde så noggrann research jag kunde gällande detta inför stundande installation och min uppfattning är att det är en egen pott, tillgänglig beroende på hur mycket taxerbar inkomst man haft. Har man tjänat tillräckligt mycket kan man alltså nyttja 50.000 kr i ROT och 50.000 kr för grön teknik.
 
  • Gilla
Friholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.