Hej!
Undrar om ni har något bra tipps på hur man snedsågar för att skapa snygga sneda skarvar?
Funderar på att lägga trallen på varandra i vinkelskarven och såga med sänksågen... Men då blir det en glipa av klingans bredd...
Finns det någon annan smidig metod?
Glipan kan iofs vara snygg om man fräser av kanterna osv...
Bilden visar den sämsta vinkelskarven jag har...
Undrar om ni har något bra tipps på hur man snedsågar för att skapa snygga sneda skarvar?
Funderar på att lägga trallen på varandra i vinkelskarven och såga med sänksågen... Men då blir det en glipa av klingans bredd...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man räknar ut vinkeln och delar den på 2. Sen ställer man in gersågen på rätt granantal. I en 90:gradig hörna ställer man in gersågen på 45 grader.C Christer Hedlund skrev:Hej!
[bild]
Så gjordes det senast, men en halv grad fel och det blir inte snyggt, nu snackar vi dessutom udda vinklar dvs inte 90 eller dom fasta vinklarna...
Köp en geringsvinkel så blir det säkert bättre. Visst har du en kap-/gersåg?
https://www.hultafors.se/products/squares/H0107-geringsvinkel-gv/79408
https://www.hultafors.se/products/squares/H0107-geringsvinkel-gv/79408
Det stora felet ni verkar ha gjort förra gången är att nu förskjutit brädradera mot varandra. Det spelar ingen roll om man har 90:grader eller 66 grader. Vinkel ska delas på 2. Då kan det inte bli fel.C Christer Hedlund skrev:
Men någon form av gervinkel skulle hjälpa er att få vinkeln rätt.
Sen ser jag att ni har 2;vinklar att ta hänsyn till. Altanens vinkel och murens/ plattornas vinkel. Stämmer inte dom med varandra får ni medla.
Produkter som diskuteras: "Altanens vinkel"
Altanvinkel PCO varmförzinkad FAST
Sammanfogning av kryssade bjälkar
359 kr inkl moms
Läs mer
Japp plattorna har inte rätt design, HSB beslut så dom ska oxå bytas... Kapar dom noggrannare nästa försök..
Sedan finns också en ytterligare aspekt att ta hänsyn till och det är den ny trallbrädans fuktighet. Är den precis nytryckt så är oftast 120 mm viket 127-128 mm breda. Kapar man sedan dessa i rätt vinkel så kommer vinkel att ändra sig sedan när brädan torkar ner till sin 120 mm:s bredd. Och då stämmer helt plötsligt inte gervinkeln längre. Har några sådana hörn på min altan som är "fina" när brädan är dyngsur men öppnar upp på ena sidan när brädan sedan torkar upp på sommaren....
Får ta lite spillvirke och testa lite, alltid skoj att göra prototyper...
Produkter som diskuteras i tråden