optimum
L larsson r skrev:
Rabatterna är inte så stora som ni tror , handlarna har inte heller så stora advanser på material, samt dom måste ju ha lager som kostar stora pengar
Håller med men du tror väl inte att byggaren köper 20 plint på Beijer för samma som privatpersoner betalar?

Men jag tror det är få byggare som har eget lager på plint.
De köper det antal de behöver till ett projekt och får det levererat till byggarbetsplatsen.

optimum optimum skrev:
Håller med men du tror väl inte att byggaren köper 20 plint på Beijer för samma som privatpersoner betalar?

De köper det antal de behöver till ett projekt och får det levererat till byggarbetsplatsen.
En byggare måste alltid ha ett påslag på sitt material. Absolut minst 8% säger jag. Vanligtvis ca 10-15%.
Sen om ni kommer överens kan byggaren köpa materialet på Byggmax eller någon nätbutik helt utan rabatter. Men ett påslag måste du alltid räkna med om du anlitar en seriös byggare. Så då kan det bli påslag på Byggmax prislista helt enkelt.

Har man så otroligt svårt att förstå det här med påslag och tycker det är fel att byggaren tjänar pengar på material.
Fråga hantverkaren ifall du kan köpa materialet själv. Men räkna med en högre timpenning.

Har man fortfarande problem. Bygg det som ska byggas själv.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Det är handlaren som har ett lager, handlaren håller även ett lager på såna grejor som ä sällanvaror

De där 100 timmarna är förmodligen även restid fram och åter till bygget så säg en Tim dit o lika hem under en vecka det är 2 Tim x 5 X2000 pers
= 20 Tim sedan ingår att de åker o hämtar virke o andra saker säg 3-4 Tim till då är själva arbetet nere på 75 Tim

Bowman Bowman skrev:
Ja ok.
Men rätt dyrt var magkänslan i alla fall.
Men jag kanske förstår att om man kan vraka och välja så slänger man iväg ett gäng sånna offerter och kollar vem som nappar.
Jag gillar inte att bli utsatt bara.
Dom hade räknat med runt 100h och låter ju en del i överkant.

jaja, jag fortsätter kolla runt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.