I min lägenhet är det en del sprickor i taket. När jag började peta på det lösa gammla spacklet trillade en del ned väldigt lätt och sprickor uppenbarades...

Från den lodräta spricka (spricka2.jpg) drar det även kalluft. Antar att man ska lägga igen dessa med nåt annat än spackel? Är husfix eller vad det heter bra?

På sista bilden (spricka3.jpg) ser man även en spricka i taket. Det finns ett par till av denna kaliber. Hur gör man med dessa?

• spricka1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spricka2.jpg
    Skapa konto
  • spricka3.jpg
    Skapa konto
det är antagligen spännpapp i taket när det har blivit så där(bild3)... då är det svårt att göra nått det bäst är det nog om du har en Hyresveärd lr om det är en bostadsrätt låta en hantverkare kika på det(bild1o2)... för att försöka spackla en sådan list själv när man är ovan är inte lätt... (bild2)

Tänkte nog ge mig på detta själv och ej anlita nån hantverkare. Jag tar däremot gladeligen emot tips från sådana ;)

Spännpapp vet jag ej vad det är. Huset byggt 1931 i nån sorts betong om det ger nån ledtråd...

Om man kikar på denna länk: Kanal 5 - Roligare TV
Tycker jag det stämmer in på "släta putstak". Dock stämmer det ej in på:
"För att kolla om ni har limfärg, vät fingret och gnugga mot taket. Får ni krita på fingret så är det limfärg."

Hmm, kan jag spackla detta tak snyggt? Taket är slätt och fint bortsett från ett par sprickor som den på bild 3.

Sedan har vi de stora sprickorna där väggen möter taket. Det lutar åt husfix och sedan vanligt LH spackel på det.

Några åsikter eller tips?

Dina bilder ser precis ut som våra tak såg ut innan renovering.
Husfix/gipsputs till de stora sprickorna. Skrapa bort allt löst från resten(bild 3)
Sen, oljefärg -> LH-spackel -> takfärg = perfekt :)

P.

Måste man verkligen ha oljefärgen? Det verkar ju inte vara limfärg i taket. Skulle nämligen gärna slippa den pga allt merjobb och lukt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.