T Tompafix skrev:
Ja kör lösull. sparar såååå mkt tid
Jag har hur mycket tid som helst men inte pengar, varför tror ni jag gör allt själv? ;)

Dessutom går det nog snabbare för mig att isolera själv än att få tag på nån som kan komma hit och spruta in lösull.
 
  • Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Min konstruktör landade på 195 (takstolen) +165 för att uppfylla kraven... Lyckades du slippa hela det här med konstruktionsritningar och u-värdesberäkningar?
 
Sk
maah maah skrev:
Jag har hur mycket tid som helst men inte pengar, varför tror ni jag gör allt själv? ;)

Dessutom går det nog snabbare för mig att isolera själv än att få tag på nån som kan komma hit och spruta in lösull.
Fattar! För att det är kul :rofl:Ska du ha spröjs på fönstren också? Tänkte på altandörren
 
maah maah skrev:
Jag har hur mycket tid som helst men inte pengar, varför tror ni jag gör allt själv? ;)

Dessutom går det nog snabbare för mig att isolera själv än att få tag på nån som kan komma hit och spruta in lösull.
Du hyr/lånar en maskin där du köper lösulllen och är ni 2 fixar ni det lätt på 1 dag.
 
I Ingenjör Jesper skrev:
Min konstruktör landade på 195 (takstolen) +165 för att uppfylla kraven... Lyckades du slippa hela det här med konstruktionsritningar och u-värdesberäkningar?
Ja jag slapp det som tur va.

Om jag kör 170+170 borde det bli lagom då.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du hyr/lånar en maskin där du köper lösulllen och är ni 2 fixar ni det lätt på 1 dag.
Nu kanske jag är kaxig, men lägga ut 30 paket isolering fixar jag också på en dag.

Grejen är att jag tycker inte om att vara beroende av andra för att få bygget framåt, därför gör jag så mycket det bara går själv. Det har ju varit framgångsrikt hitintills. :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Jag betalade omkring 12500kr för att få 50cm lösull på min utbyggnad, omkring 50 kvadrat.
 
simpa81 simpa81 skrev:
Jag betalade omkring 12500kr för att få 50cm lösull på min utbyggnad, omkring 50 kvadrat.
Det va inte så farligt ändå.

Om vi räknar att priserna har gått upp lite och antar att det skulle kosta 15 000 för mig.

Köper jag isolering och gör det själv så kostar det 7000kr. Om jag utför arbetet på 8 timmar så är det "tjänar" jag 1000kr i timmen.

Så jag får ett 8 timmars träningspass och tjänar 8000kr, enkelt beslut för mig :cool:
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Planerar lite framåt, säg till om ni tycker att jag bör göra nåt annorlunda.

1. Sätta vinkelprofil i innerhörn och takvinklar
2. OSB
3. Glespanel
4. Isolera tak
5. Takgips
6. Innerväggar, reglar + OSB
7. Gipsa alla väggar

Elektrikern behöver komma innan takgips egentligen, men jag vet ju vart takdosorna ska sitta och vilka slangar som ska dit så det kanske vi löser ändå.
 
richardtenggren
Byt plats på 1 och 2? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Byt plats på 1 och 2? :)
Vinklar efter OSB?

Skruvas vinklarna fast med gipsskruven sen?
 
richardtenggren
maah maah skrev:
Vinklar efter OSB?

Skruvas vinklarna fast med gipsskruven sen?
Jag gjorde så efter mina efterforskningar, så skruvade jag med en montageskruv från würth med liten skalle då jag läst att vissa haft problem med enbart gipsskruv. Men det funkade bra för mig ändå på de ställen där jag skippade montageskruven på väggen( förberedde för en innervägg när jag gipsade taket och satt vinklar innan jag reglade den) :)
För innerväggar körde jag med plåtprofiler och träreglar :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag gjorde så efter mina efterforskningar, så skruvade jag med en montageskruv från würth med liten skalle då jag läst att vissa haft problem med enbart gipsskruv. Men det funkade bra för mig ändå på de ställen där jag skippade montageskruven på väggen( förberedde för en innervägg när jag gipsade taket och satt vinklar innan jag reglade den) :)
För innerväggar körde jag med plåtprofiler :)
Jag märker att jag har jobbat ifatt mina efterforskningar.
Jag brukar ha koll på vad jag ska göra många steg i förväg men nu är det typ googla kvällen innan jag ska göra nåt :rofl:

Tacksamt med forumet där man kan få bra råd!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Lp50 sätter du mellan osb och gips. Så har jag alltid gjort iaf, i taket har du ju inget val så där blir det mellan gles och gips. Sätt även hörnskydd som du spacklar in sen så kommer det aldrig spricka! Riktigt trevligt fredags läsning i denna tråden förövrigt, stor eloge till dig från en som jobbar som snickare. Häftigt att se

maah maah skrev:
Planerar lite framåt, säg till om ni tycker att jag bör göra nåt annorlunda.

1. Sätta vinkelprofil i innerhörn och takvinklar
2. OSB
3. Glespanel
4. Isolera tak
5. Takgips
6. Innerväggar, reglar + OSB
7. Gipsa alla väggar

Elektrikern behöver komma innan takgips egentligen, men jag vet ju vart takdosorna ska sitta och vilka slangar som ska dit så det kanske vi löser ändå.
 
  • Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag kört på med OSB. Alltid kul att börja med ett nytt moment.

Kör med spontade 60cm skivor som är lätta att hantera.

OSB-skivor monterade på vägg i byggprojekt, med byggverktyg och en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med OSB-skivor på väggarna, arbetsbord och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-skivor monterade på vägg i byggprojekt, stege och OSB-skivor på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar OSB-skivor på vägg medan de står på en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.