998 621 läst · 4 589 svar
999k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Får man inte gör praktiska övningar med tippbara lastbilar? Gick utbildning i lastsäkring 2008 och vi gjorde både teori och praktiskt. Då fick vi prova med allt möjligt gods för att prova hur man skulle göra. Ramlade det av eller rörde sig för mycket fick vi inte godkänt.Cheesen skrev:
Jo vi hade sådana övningar när jag gjorde utbildning.R Rkarlsson skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 237 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 237 inlägg
När man använder ett spännband så funkar det nog men om det bara ligger några säckar istället för spännband så funkar det dåligt att luta flaket för att testa om det ligger kvar, som nån föreslog längre upp.Cheesen skrev:Du tappar inte friktionen från flaket, den skapas av spännbandet. Det är så en överfallssurrning funkar. Bandet håller lasten mot flaket och friktionen mot flaket håller lasten, det är därför man räknar med olika friktionsvärden beroende på vilket flak och vilken last du har. Fick inte heller lära mig detta när jag tog lastbilskortet men har fått det som kunskaper senare när vi skulle lasta för internationell trafik. Lite olika regler beroende på,om man ska flyga, färja eller tågfrakta något.
Här är en ganska bra film som förklarar en del.
[media]
Även om det är tunga säckar så sitter dom inte heller fast i nåt och är egentligen last som också behöver lastsäkring.
Men det beror väl mer på att lastsäkringsmetoden är otillräcklig snarare än att provmetoden inte fungerar. Vikten på lasten har inget med det att göra, ju tyngre säckarna i detta exemplet är, desto större blir kraften vid acceleration. Oavsett om det är broms, sväng eller gas.
Därför brukar en överfallssurrning vara bra som trycker ner godset och ökar friktionen mellan gods och flak. Det finns gods som har en så stor friktion mot flak att det inte behöver surras, förutsatt att det inte kan tippa. Men vad det gäller styckegods så känns det ganska teoretiskt.
Därför brukar en överfallssurrning vara bra som trycker ner godset och ökar friktionen mellan gods och flak. Det finns gods som har en så stor friktion mot flak att det inte behöver surras, förutsatt att det inte kan tippa. Men vad det gäller styckegods så känns det ganska teoretiskt.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 457 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 457 inlägg
https://www.st.nu/artikel/fordon-ta...stjansten-ryckte-ut-fara-att-nan-kor-in-i-den
Ingen bild men det kanske kommer då ST efterlyst det bland sina läsare.
Ingen bild men det kanske kommer då ST efterlyst det bland sina läsare.
Lossade en bil häromdan som kom med 2 pall tegel. Sån där det står 4 små pallar på en 1x1m med plastband så det hålls ihop. 1 av de låg dock på 4 eu pallar och jag kommentera detta. ”Ja, j**la skitpallar, välter ju bara”
Svarade: jo, men det är ju transportörens uppgift att säkra lasten.
”Och hur f*n skulle jag kunna göra det” svarade han med en arg ton.
Jag skiter väl fullständigt i om han behöver använda 10 spännband och 10 såna stänger man spänner upp i taket. Det ska va kvar på pallen när den kommer fram.
Han tyckte att det va tillverkarens fel då de använder sådana pallar.
Svarade: jo, men det är ju transportörens uppgift att säkra lasten.
”Och hur f*n skulle jag kunna göra det” svarade han med en arg ton.
Jag skiter väl fullständigt i om han behöver använda 10 spännband och 10 såna stänger man spänner upp i taket. Det ska va kvar på pallen när den kommer fram.
Han tyckte att det va tillverkarens fel då de använder sådana pallar.
Lat chaufför.W Willewonka skrev:Lossade en bil häromdan som kom med 2 pall tegel. Sån där det står 4 små pallar på en 1x1m med plastband så det hålls ihop. 1 av de låg dock på 4 eu pallar och jag kommentera detta. ”Ja, j**la skitpallar, välter ju bara”
Svarade: jo, men det är ju transportörens uppgift att säkra lasten.
”Och hur f*n skulle jag kunna göra det” svarade han med en arg ton.
Jag skiter väl fullständigt i om han behöver använda 10 spännband och 10 såna stänger man spänner upp i taket. Det ska va kvar på pallen när den kommer fram.
Han tyckte att det va tillverkarens fel då de använder sådana pallar.
Jag har stoppat lastbil från att köra från när de inte dragit band runt en pall med mycket viktigt och mycket dyrt gods. Han blev ju lite sur, han ville inte dra fast det men jag insisterade då det dels vägde 2,5 ton och han hade inte det mot framstam, och det handlade inte bara om några hundratusen utan en bra bit över en miljon
Brukar påpeka chaufförer som inte bandar korgar också.
Postnord har vi senaste tiden haft problem med då de staplar skit och säkrar ingenting så att paketen ramlar ut ur lastbilarna.
Får mig att tänka på den lastbil som kom ner i tingstadsmotet i Göteborg och var lastad med påsar med mynt i rullhäckar. I kurvan ner på leden kom det i rullning så att en häck rullade i sidan längst fram i skåpet så att skåpsidan öppnade sig och spottade ut en häck för att sedan elegant stänga sig igen utan att chauffören märkte något.
Det blev som under guldrushen folk plockade påsar hysteriskt
Det blev som under guldrushen folk plockade påsar hysteriskt
Händer att jag kör ut material några gånger om året med en öppen ”pickup” (liten lastbil) och då tar jag gärna ett spännband för mycket.R Rkarlsson skrev:Lat chaufför.
Jag har stoppat lastbil från att köra från när de inte dragit band runt en pall med mycket viktigt och mycket dyrt gods. Han blev ju lite sur, han ville inte dra fast det men jag insisterade då det dels vägde 2,5 ton och han hade inte det mot framstam, och det handlade inte bara om några hundratusen utan en bra bit över en miljon
Brukar påpeka chaufförer som inte bandar korgar också.
Postnord har vi senaste tiden haft problem med då de staplar skit och säkrar ingenting så att paketen ramlar ut ur lastbilarna.
Man vill ju inte behöva förklara för chefen varför man har förstört någon för att man använde ett spännband för lite.
Min tidigare chef åkte och köpte en 900x2400x6 rep gips, la den på taket på caddyn och drog ett spännband från passagerardörren till förardörren som bara klämdes fast...
Fick möte med en lastbil strax före en rondell, skivan fick vingar och chefen drog varvet runt i rondell och åkte tillbaka och köpte en ny bara
Fick möte med en lastbil strax före en rondell, skivan fick vingar och chefen drog varvet runt i rondell och åkte tillbaka och köpte en ny bara