Nu har jag några frågor!

1. Ska jag sätta översta 45:an längst upp mot takstol här? Sätter man först väggskivorna och sen glesar taket?
Inredningsbygge med ångspärr fasttejpad på isolerade väggar, verktyg på golv framför fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Hur ska jag göra med ångspärren här? Kan jag bara dra in den 1 meter på väggen och avsluta eller behöver den skarvas ihop med den som sitter i ytterväggen idag?
Där fönstret är ska det bli en dörr så det är möjligt att skarva ihop där.
Inomhus byggarbetsplats vid natt med stege, delvis monterad ångspärr, och utsikt till annat rum genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Likadant här. Öppningen in till huset blir från regel till regel.
Interiör byggarbetsplats med ångspärr, fönster och påbörjad inramning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket tacksam för idéer här! :D
 
  • Renoveringsarbete med ångspärr installerad på isolerade väggar och tak, stegar mitt i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isolering och träreglar som väntar på montering av ångspärr och väggskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med isolering, ångspärr och fönster, möjlig fråga om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak och vägg i trä med synlig isolering och ventilationsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre takkonstruktion med isolering och blå ångspärr synlig i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett pågående byggprojekt med isolering, reglar och ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med öppen takstol, väggisolering och blå ångspärr, samt verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kokalolad
  • Laddar…
Det kom visst med lite bonusbilder. Jag har även lite funderingar om i vilken ordning man gör isoleringen i taket m.m men det tar vi sen :thinking:
 
  • Gilla
hogge81 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Sätt 45an med avståndet som glesens tjocklek till takstolen och glesen sätter du 45+Osb.
Det första gjorde sig själv när jag började med att glesa, dock gällde det att tänka till med avståndet till vägg, då 45an och osb bör tas i beaktning.
Beror ju dock på ordningen du monterar skivorna, jag satt osb-> takgips->väggips.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag kör samma ordning, men jag sätter 45:an högst upp. Sätter första glesen efter OSB. Borde funka det med :D
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Blir bra det! :)

Jag bytte ut plast och gles då det delvis var gamla delen av huset för oss, så var väldigt angelägen att sätta upp ny gles och plast fort :p
Körde med plastband(som man bandar kartong med) för att hålla den gamla isoleringen och plasten på plats.
 
richardtenggren
Jag satte även LP50 profiler i hörnen mellan osb och osb, samt mot glesen för att minska risken för att få sprickor. Kör du taklist räcker det ju med i vägghörnen.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Klar med reglar och städat 15 min innan elektrikern kommer.
Nyinstallerade reglar på en vägg i byggprojekt med skyddsplast och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nystädad byggarbetsplats med uppsatta reglar, isolering och presenning, redo för elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Hur ska du göra med befintlig vägg i utbyggnaden?
 
T Tompafix skrev:
Hur ska du göra med befintlig vägg i utbyggnaden?
Jag reglar upp en ny vägg på insidan.
 
Idag blev det lite väl lång dag utan paus men vi hann med det som behövdes så det är skönt.
Dragit klart all el i väggar, borrat fram matningar till centralen i källaren, demonterat el i väggar som ska rivas. Och även ersatt ett skymningsrelä med en plejd för utebelysningen.

Arbetare drar elslangar i en vägg, närbild på chokladbollar och förpackningen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med elektriska installationer och dragen elslang i en oskyddad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med buntade elektriska kablar och vägguttag på ett stökigt golv, synliga arbetarskor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan 100 meter slang och en förpackning chokladbollar gick det åt!
 
  • Haha
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag satte även LP50 profiler i hörnen mellan osb och osb, samt mot glesen för att minska risken för att få sprickor. Kör du taklist räcker det ju med i vägghörnen.
Försöker hitta motsvarande i Beijers sortimentet, har du koll på vad det heter på fackspråk?
 
richardtenggren
  • Gilla
maah
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hörnprofil, LP50 är väl norgips produktnamn :)
[länk]
Edit; kanske din butik?
[länk]
Tack! (y)

Då köper jag sådana och sätter i hörnen, både vägg och tak. Huset rör sig lite och spruckit på andra ställen så det skulle va skönt att slippa här.

Tanken är att köra utan taklist. Får se om det funkar.
 
  • Gilla
robut och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
maah maah skrev:
Tack! (y)

Då köper jag sådana och sätter i hörnen, både vägg och tak. Huset rör sig lite och spruckit på andra ställen så det skulle va skönt att slippa här.

Tanken är att köra utan taklist. Får se om det funkar.
Ingen orsak :)
Så gjorde jag också, har kört utan taklist nu, får se om det håller. Satt pappremsa i skarven också :)
 
Fick kostnadsförslag på att laga skruvdragaren.

2380kr!!

Blir nog köpa en ny lite enklare modell. Den jag har/hade är onödigt tung med slagfunktion vilket jag aldrig använder.
 
  • Wow
Kokalolad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.