129 983 läst · 732 svar
130k läst
732 svar
Renovering av gårdshus, riva helt eller delvis?
Gå till en färgaffär där proffsen handlar och fråga om råd. Det brukar alltid löna sig i slutändan.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att måla därför köper jag bara dom absolut bästa grejerna så blir det lite roligare!
Jag tycker det är väldigt tråkigt att måla därför köper jag bara dom absolut bästa grejerna så blir det lite roligare!
Tack! Min favoritproffsfärghandel är oåtkomlig, ligger 2 mil bort, i Halden. Favorit? Bra, riktig färg till en bråkdel av svenska priser.maah skrev:
Nu är det 24 April dvs en dryg månad sedan jag skruvade fast golvbrädorna tätt utan springor. De skulle vara torkade i fabrik till rätt fukthalt. Dimension 28x125mmB bopakoster skrev:
De är skruvade i spånten med specialskruv.
Ingen uppvärmning mer är att det blivit varmare utomhus och därmed även inne..
Nu har de krympt 1-2mm och buktat sig, se bild nedan.
Är det normalt?
Beror buktningen på att det är fukt kvar under brädorna i isoleringsutrymmet, eller att de tillverkats(hyvlats) vid för hög fukthalt? Kommer resningen av kanterna att gå tillbaka?
Kommer bredden att variera med årstiderna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har springor i billiga fanergolvet. Det har varit en rätt torr vinter i roslagen så virket i huset har torkat ordentligt.
Mitt dyrare tjocka parkettgolv i köket har inte fått några springor men har knarrat rejält på sina ställe på grund av spänningarna. (Det har dock minskat).
En "bov" i dramat är antagligen att både FTX och LVP avfuktar ner till 30% om det är torrare luft ute. .
jag tror du får räkna med att golvet kan röra sig i takt med årstiden. Har du en LLVP kommer du ju behålla relativt samma klimat i huset och då bör variationerna minska
Mitt dyrare tjocka parkettgolv i köket har inte fått några springor men har knarrat rejält på sina ställe på grund av spänningarna. (Det har dock minskat).
En "bov" i dramat är antagligen att både FTX och LVP avfuktar ner till 30% om det är torrare luft ute. .
jag tror du får räkna med att golvet kan röra sig i takt med årstiden. Har du en LLVP kommer du ju behålla relativt samma klimat i huset och då bör variationerna minska
Tack!useless skrev:
Jag la etapp 1 golvet i mitten av september i fjol. Det är visserligen ett undergolv täckt med golvgips i badrummet och masonit+plastmatta i köksdelen nu men en halvmeter är otäckt. Där är springorna bara 1mm och någon kupning existerar inte!
Logga in
Skapa konto
Kommer kanske golvet i etapp 2 att få planare plankor i höst om det är så att ovansidan torkat mer än undersidan nu i vårvärmen, huset håller +17° på dagen utan annan värmning än solen...som ju värmer ytorna inne i rummet mer än under i trossbotten? Dvs vänta och se i höst..
Eller kanske ska jag skruva loss brädorna nu och låta dem torka med nerssidan upp?
Redigerat:
I morgon bitti kommer elektrikern och kopplar in väggkontakter och strömbrytare. (Hade lite pyssel idag med att flytta på dörrfoder några mm så kontakter och strömbrytare får plats...(skäms, men bara lite..Kunde ha varit värre!)
Därefter kommer rörmokaren om någon vecka gör klart frostskyddad vattenanslutning och drar vattenrören till VVB, handfat, dusch och diskbänk.
Därefter ÄNTLIGEN dags för målning invändigt. Utvändigt när vädret är lämpligt..
Därefter kommer rörmokaren om någon vecka gör klart frostskyddad vattenanslutning och drar vattenrören till VVB, handfat, dusch och diskbänk.
Därefter ÄNTLIGEN dags för målning invändigt. Utvändigt när vädret är lämpligt..
Elinstallationen klar!
Föredömligt välgjort arbete. Snabbt och effektivt.
Man blir bara glad åt sådana hantverkare!
Kyl/frys ej med på jordfelsbrytare så att ev jordfel inte orsakar förstörda livsmedel. Omtänksamt.
Föredömligt välgjort arbete. Snabbt och effektivt.
Man blir bara glad åt sådana hantverkare!
Kyl/frys ej med på jordfelsbrytare så att ev jordfel inte orsakar förstörda livsmedel. Omtänksamt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gränsen till Norge och färghandeln där är ju stängd så jag får bita i det sura äpplet och slanta upp större pengar till färgen. Men vad ska jag ta då? Tak och väggar invändigt är brädor av gran. Chefen vill att det ska målas vitt...... Kvistgenomslag säkert som amen i kyrkan, eller finns det nåt som stoppar det? Bästa (?) färghandeln i stan lurade mig för 6 år sedan...B bopakoster skrev:
Tänker nog hålla huset vid +10° inomhus.
Gör din egen kvistlack:
https://www.byggahus.se/forum/threads/traelim-istaellet-foer-kvistlack.83829/
https://www.byggahus.se/forum/threads/traelim-istaellet-foer-kvistlack.83829/
Vanlig shellack och så ren linoljefärg.
Tror jag köpte shellackflagor på påse (torrt) senast. Bara att ta liten lämplig mängd och röra ut i lite t-röd och dutta på kvistarna.
(Hade en 250 ml burk tidigare, men den hade sprungit läck när jag skulle ha den... )
Tror jag köpte shellackflagor på påse (torrt) senast. Bara att ta liten lämplig mängd och röra ut i lite t-röd och dutta på kvistarna.
(Hade en 250 ml burk tidigare, men den hade sprungit läck när jag skulle ha den... )