E Erik Lindroos skrev:
Bra poäng och nyttig information. Ett problem för kunden som försöker förstå hur allt hänger ihop är dock att det är extremt svårt att veta vad entreprenörer har för inköpspriser. Mycket är "hemligt" och bruttoprislistan säger i princip inget. Alla döljer såklart inte sina priser med det är generellt inte lätt för mig att kolla vad ett typiskt pris för en kran eller en normkapsling ligger på. Utom i konsumentbutiker då, och då får man ta vad man har som referens.
Det är ju så det faktiskt fungerar inom de flesta branscher. Man har ingen aning om företagets inköpspriser. Det är inte företagets inköpspriser en konsument ska fokusera på utan företagets prislista. Har dom ingen eller kan hänvisa till en så gör inga affärer med det företaget.
Eller så kommer man överens om faktiskt inköpspris + x% påslag. Så kör faktiskt vi. Detta innebär ibland att kunden får betala ett högre pris än priset är ut till konsument i den butik vi handlar hos. Det kan låta konstigt men det finns produkter som är så prispressade att vi bara har 1% rabatt.

Jag som är inom bygg skulle tex. Kunna säga att vi kör på Beijer byggs priser - x% eller +x%. Då kan du själv gå in på deras hemsida och undersöka vad priserna kommer att bli.
Fast lite lurad kan du förstås känna dig då också ifall jag väljer att åka till Byggmax och handla fast jag fakturerar efter Beijers prislista.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Min erfarenhet är att konsumenter fortsätter att stirra sig blinda på Tim debiteringen och slarvar med att se till så ett avtal tecknas.
Som sagt, jag tror oftast det handlar om att när man köper en tjänst så förväntar man sig att det är där den absolut största delen av kostnaden ligger. Inte att snickaren även "agerar butik" och har signifikanta påslag på material. Ett misstag man typiskt gör en gång. Men du har mer erfarenhet än jag, så jag kan vara fel ute. Sen är det kanske lite för sällan entreprenören upplyser "nu när du frågat om timpriset, tänk på att vi även har påslag på material och kostnader för bil, etc."

Att kunder slarvar med avtal tror jag däremot är mycket vanligt. Har syndat en del där själv :oops:
 
Jag har hört om rörkrökare som är tydliga med att det är så. ”Jag kan inte matcha bygghandels pris. Så om ni köper den själva blir det billigare.” En bekant skulle isolera med lösull och entreprenören tipsade om att det fanns ett erbjudande på ull som var lägre än hans pris. Så den köptes på sidan om. Gissa om det är den typen av entreprenörer man tipsar sina bekantar om.

Ett problem är sannolikt att de kallar fackhandeln för grosist. En grosist är billigare än butiker, så det är inte konstigt att slutkunden förväntar sig att det är billigare hos ”grossisten” än de butikspriser de ser.
Men Ahlsells är en fack-detaljist inte en grossist.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag som är inom bygg skulle tex. Kunna säga att vi kör på Beijer byggs priser - x% eller +x%. Då kan du själv gå in på deras hemsida och undersöka vad priserna kommer att bli.
Fast lite lurad kan du förstås känna dig då också ifall jag väljer att åka till Byggmax och handla fast jag fakturerar efter Beijers prislista.
Sen är väl beijer idag lika röviga som Alhsells och Solar och allt vad bluffgrossisterna heter. Men även där har väl de flesta hantverkare 50-80% rabatt som inte syns för privatpersoner?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Man har ingen aning om företagets inköpspriser. Det är inte företagets inköpspriser en konsument ska fokusera på utan företagets prislista. Har dom ingen eller kan hänvisa till en så gör inga affärer med det företaget.
Eller så kommer man överens om faktiskt inköpspris + x% påslag.
Modellen inköpspris + x % tycker jag är bra, MEN det bygger på att jag ska veta något om inköpspriserna för att avgöra vad det kommer kosta. Modellen i sig är ärlig.

En prislista är klockrent. Min erfarenhet är dock snarare att man på sin höjd får en procentsats (om man explicit frågar), utan att få veta inköpspriser. Ja, jag följer rådet att i första hand inte anlita dem som inte presenterar priser.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
vill du räkna och lägga upp possessiva och negativa kommentaren så varsågod.
Det fanns ju inga negativa kommentarer på det där alls, så det var därför jag ville att du själv skulle räkna ihop hur många "massor av" negativa inlägg det kom.

Jag kommer liksom inte underfund med hur du är funtad, du verkar rätt vettig och resonerande, men så samtidigt skickar du en massa egna påhitt och ljug, och tycker du att vi andra ska leta efter det som inte finns, utan bara är dina fantasier. :thinking:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Som sagt, jag tror oftast det handlar om att när man köper en tjänst så förväntar man sig att det är där den absolut största delen av kostnaden ligger. Inte att snickaren även "agerar butik" och har signifikanta påslag på material. Ett misstag man typiskt gör en gång. Men du har mer erfarenhet än jag, så jag kan vara fel ute. Sen är det kanske lite för sällan entreprenören upplyser "nu när du frågat om timpriset, tänk på att vi även har påslag på material och kostnader för bil, etc."

Att kunder slarvar med avtal tror jag däremot är mycket vanligt. Har syndat en del där själv :oops:
Intressant inlägg. Jag har aldrig tänkt så långt att en konsument faktiskt kanske tror att det inte blir något påslag på materialet. Om många faktiskt tänker så förstår jag bättre varför det är sådant fokus på just Tim priset.

”Att kunder slarvar med avtal tror jag däremot är mycket vanligt. Har syndat en del där själv”
Nu hoppas jag verkligen att det är så att de flesta firmorna ser till att det finns ett avtal innan arbetet startar. Men om ett företag inte tar fram ett avtal så är det väldigt bra om man som konsument ser till att det faktiskt skrivs någon form av avtal. Gärna med Hantverksformuläret som grund.

Att företag har ett påslag på alla sina inköp som säljs vidare är en självklarhet om man tittar på den företagsekonomiska aspekten. Det blir en farlig minusaffär om man skulle strunta i påslagen. Är det mycket material som rullar genom firman så kan det t.o.m. innebära katastrof.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har hört om rörkrökare som är tydliga med att det är så. ”Jag kan inte matcha bygghandels pris. Så om ni köper den själva blir det billigare.” En bekant skulle isolera med lösull och entreprenören tipsade om att det fanns ett erbjudande på ull som var lägre än hans pris. Så den köptes på sidan om. Gissa om det är den typen av entreprenörer man tipsar sina bekantar om.
Det är ju dom entreprenörerna som klarar att leva på sitt arbete ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu hoppas jag verkligen att det är så att de flesta firmorna ser till att det finns ett avtal innan arbetet startar.
DET har jag tyvärr ALDRIG stött på. De tycker oftast att det "inte behövs". De vägrar inte, men absolut inget de driver (min erfarenhet).

Tillägg: Jag avser här skrivet avtal enligt någon slags mall. Ett muntligt avtal, med stöd av e-post, blir det ju per automatik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K
Krille-72 Krille-72 skrev:
Intressant inlägg. Jag har aldrig tänkt så långt att en konsument faktiskt kanske tror att det inte blir något påslag på materialet. Om många faktiskt tänker så förstår jag bättre varför det är sådant fokus på just Tim priset..
Tycker att timpriset borde förutsätta att det täcker kostnaden för att inhandla material. Ett litet påslag på priset hade väl varit ok. Problemet är dels att det ofta handlar om 100-300% mot vad som kan anses rimligt och dels att hantverkare gärna glatt lämnar en faktura där det ser ut som att jag fått 10% rabatt när jag ser att priserna är oändligt mycket högre än jag hade accepterat i en butik.
 
Nej, det blir inte katastrof. Det är installationsjobbet man köper. Det är där installationsföretag förväntas göra sin vinst. De måste inte ha materialpåslag. Det finns ju flera konsumenter som vittnar om att de blivit debiterade hantverkarens inköpspris.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det fanns ju inga negativa kommentarer på det där alls, så det var därför jag ville att du själv skulle räkna ihop hur många "massor av" negativa inlägg det kom.

Jag kommer liksom inte underfund med hur du är funtad, du verkar rätt vettig och resonerande, m:thinking:
Jag brukar inte ägna mig åt att ljuga i dessa trådar. Jag är inte funtat så som person.
Om jag skriver att det fanns negativa kommentarer så finns det också det. Du får helt enkelt leta vidare om det roar dig.

”Men så samtidigt skickar du en massa egna påhitt och ljug, och tycker du att vi andra ska leta efter det som inte finns, utan bara är dina fantasier.”

Jag kan bara besvara ditt inlägg med att skriva. Sluta läs mina inlägg så slipper du störa dig på allt ljug och alla påhitt.

Eller så sätter du dig i lugn och ro och letar lite domar och Arn beslut. Eller ännu hellre. Läs uppsatsen som finns länkad ordentligt. Där finns också källanvisningar till ganska många olika domar så du kommer igång.
 
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får helt enkelt leta vidare om det roar dig.
Eller så får du leta, för att försöka bevisa att du inte har dåligt minne. :)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag som är inom bygg skulle tex. Kunna säga att vi kör på Beijer byggs priser - x% eller +x%. Då kan du själv gå in på deras hemsida och undersöka vad priserna kommer att bli.
Fast lite lurad kan du förstås känna dig då också ifall jag väljer att åka till Byggmax och handla fast jag fakturerar efter Beijers prislista.

Eller så kan hantverkaren göra så som den snickarfirma gjorde när vi hade hjälp med att resa stommen till vårt egenritade uterum. De skickade med deras faktura på inköpt virke som en bilaga till fakturan till mig. Där framgick allt i antal, dimension och pris faktiskt även deras rabatt om jag minns rätt. Sedan stod det en "klumpsumma" på min faktura. Det var heller inget fastprisjobb då det var svårt att lämna offert utan de jobbade på löpande räkning med en timpenning som vi var överens om innan arbetet påbörjades. Jag hade förvisso inget avtal på vad enskilda varor skulle kosta men att vi skulle få betala vad varorna kostade dem och det framgick tydligt när räkningen kom att de endast tog betalt för vad varorna kostade dem (inkl. deras rabatt).
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Möjligen hade dom lite kick-back vid årets slut. Men det kan jag unna de företagen som förhandlar fram sådana åt sig. Det är ju trots allt bundet till saker som stora inköpsvolymer, trogen kund till leverantören osv.
Och ärligt talat är inte kick-back så väldigt många procent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.