Hej

Vi är fyra studenter på Luleå Tekniska Universitet som försöker göra livet lättare för alla som använder någon form av släp genom att förbättra släpvagnskontakter. Eftersom forumet handlar om att bygga tror vi att många här använder släp när skrotet ska köras bort eller verktyg och material ska fraktas. Därför tror vi att ni har värdefull input om hur bra/dåligt släpvagnskontakten fungerar.

Därför undrar vi om ni har 5 minuter att besvara en enkät där frågorna syftar till att undersöka vanliga problem med släpvagnskontakter. Vi vill gärna höra era åsikter om ämnet! Tack på förhand! :)

https://forms.office.com/r/8hWEtYDSyy
 
Redigerat:
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Svarat.
Vad är det för problem med dom 13-poliga egentligen? Känns som en väldigt bra och kompakt lösning med massa möjligheter till utbyggnad av belysning på släp och laddmöjligheter.

Enda problemet som kan bli är om dom börjar glida dåligt i vridfunktionen
 
Då det är problem med 5poliga så gissar jag, obs gissar ;-) att felmöjligheterna ökar i kvadrat. Så det låter som ett ypperligt förslag att jobba med det.
Som sidekick kan ni jobba med att förbättra snabbkopplingar på dragkrokar och försöka skapa en standard, ni kommer bli rika :)

Lycka till.

/W
 
  • Gilla
bjrmin
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Svarat.
Vad är det för problem med dom 13-poliga egentligen? Känns som en väldigt bra och kompakt lösning med massa möjligheter till utbyggnad av belysning på släp och laddmöjligheter.

Enda problemet som kan bli är om dom börjar glida dåligt i vridfunktionen
När vi pratat med verkstäder så är det vanligt att just vridfunktionen går sönder på 13. Den kan frysa, smuts, eller bara att man själv klantar sig. De sa att det är ganska vanligt att man lyckas dra sönder hela kontakten om man glömmer koppla ur och kör iväg med själva släpet av kopplat.

Men som du säger, hur stort är problemet egentligen? Därför vi vill fråga en bredare målgrupp :)
 
Det skulle räcka med en tvåpolig kontakt för att eventuellt ladda batteriet i släpvagnen vid behov om inte laddningen via generatorn i hjulet räcker till. Styrningen av lamporna kan göras trådlöst.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Släpkontakter var ett problem med de gamla 7 poliga. Den nya standarden har inte bara fler pinnar. Mekaniken ger en kontrollerad inskjutning av kontaktlinsens. Det sliter mycket mindre. Ovanligt med glapp nu.
Det där med hur lätt det är att sätta i kontakten handlar väl mer om bilen än släpet. På min nya sitter kontakten lätt åtkomlig på själva dragkroken. På tidigare bilar jag haft satt den ofta dold uppe under kofångaren. Fick nästan lägga sig på rygg för att hitta uttaget på bilen.
 
  • Gilla
bjrmin och 2 till
  • Laddar…
H
Sen det att den fryser och går trögt.
Allt ska underhållas.
På samma sätt som min 13 pol får lite silikon spray ibland så kollar man att lampor fungerar osv.
Det är inte bara att tro att allt fungerar i evighet.

13 pol är väldigt bra, har aldrig haft problem med det sen jag skaffa det.

7 pol som glappar i kontakten osv.

sen 13 pol är bra då jag har husvagn kan man ladda batteri i husvagnen medans man kör, och kan köra kylskåpet.
 
  • Gilla
bjrmin
  • Laddar…
Håller med Hempularen, största problemet är placeringen av kontakten på bilen.

Skulle inte själva kulan/koppen i dragkopplingen kunna modifieras så att även elkopplingen satt där?
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kör 13 på bilen - adapter - 7 på släpet.

Jag har lyckats vrida hela fästet på bilen när jag backade in i en frusen snödriva. Klantigt visst, men kontakten sitter väldigt utsatt där. Den hade kunnat sitta infälld i kofångaren så hade det problemet varit mer eller mindre eliminerat.

Sen drog jag sönder bilens kontakt när jag tappade släpet i låg fart i höstas. Kändes lite onödigt. (Ja, både tappet och den trasiga kontakten. ;)) Kärrans kontakt satt för bra i adaptern, varför adaptern slet med sig halva locket och den del av "kapslingen" där styrpluppen för adaptern sitter. Fick byta hela kontakten på bilen. Det hade varit bra om släpets kontakt eller adaptern var den svaga punkten, de är betydligt enklare att byta om de går sönder när man klantar sig.
 
Köpte en avtagbar krok som inte skulle synas när man tog av den, vad de missade att säga var att kontakten fortfarande stack ut :sweat:

Valde 13pinnar på den bilen (eftermonterade själv).
Och har en fabriksmonterad infällbar var på den nya bilen, men en 13polig som sitter förhållandevis lättillgänglig på kroken.
 
  • Gilla
bjrmin
  • Laddar…
Eftersom man vill ha det standardiserat ska man inte ändra på kontakten utan att alla tillverkare är med på tåget och det faktiskt medför en tydlig förbättring. Att bara designa om kontakten ser jag ingen vinst med. Det ska till ett teknikskifte för att det ska bli någon nytta med en ny kontakt. Antingen som någon föreslog en tvåpolig kraftkontakt och trådlös data. Eller kraft + CAN bus. Med en spdan lösning kan släpet dessutom informera bilen om vad som hänger på kroken. En kommunikation mellan bil och släp öppnar även upp för att man tex kan para en trådlös backkamera utan handpåläggning.

Det är nästa steg som jag ser när det gäller släpvagnskontakter.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eftersom man vill ha det standardiserat ska man inte ändra på kontakten utan att alla tillverkare är med på tåget och det faktiskt medför en tydlig förbättring. Att bara designa om kontakten ser jag ingen vinst med. Det ska till ett teknikskifte för att det ska bli någon nytta med en ny kontakt. Antingen som någon föreslog en tvåpolig kraftkontakt och trådlös data. Eller kraft + CAN bus. Med en spdan lösning kan släpet dessutom informera bilen om vad som hänger på kroken. En kommunikation mellan bil och släp öppnar även upp för att man tex kan para en trådlös backkamera utan handpåläggning.

Det är nästa steg som jag ser när det gäller släpvagnskontakter.
Just oändliga möjligheterna med olika funktioner, efter behov, som kan läggas till med trådlös kommunikation är en strålande idé tycker jag :)
 
T ToRy skrev:
Kör 13 på bilen - adapter - 7 på släpet.

Jag har lyckats vrida hela fästet på bilen när jag backade in i en frusen snödriva. Klantigt visst, men kontakten sitter väldigt utsatt där. Den hade kunnat sitta infälld i kofångaren så hade det problemet varit mer eller mindre eliminerat.

Sen drog jag sönder bilens kontakt när jag tappade släpet i låg fart i höstas. Kändes lite onödigt. (Ja, både tappet och den trasiga kontakten. ;)) Kärrans kontakt satt för bra i adaptern, varför adaptern slet med sig halva locket och den del av "kapslingen" där styrpluppen för adaptern sitter. Fick byta hela kontakten på bilen. Det hade varit bra om släpets kontakt eller adaptern var den svaga punkten, de är betydligt enklare att byta om de går sönder när man klantar sig.
Du är inte ensam, tydligen ganska vanligt enligt verkstäder ;)
 
B bjrmin skrev:
Just oändliga möjligheterna med olika funktioner, efter behov, som kan läggas till med trådlös kommunikation är en strålande idé tycker jag :)
det finns redan
 
Har aldrig haft några problem varken med 7 eller 13 poliga bara man sköter om sina saker och håller koll om de börjar se risiga ut.
Skulle det mot förmodan funderas på en ny standard skulle det ju vara en som inte skadas om den dras ur från bilen men ändå sitter fast. Många man har sett med trasiga kontakter då de glömt koppla loss dem och kört iväg.
Men att börja byta standard igen nu när 13poliga är ny och har gott om möjligheter känns bara onödigt och jobbigt.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.