Demmpa Demmpa skrev:
”Länken” på sidan fungerar inte men om man söker på ”bensaltensid” så kommer man till följande sida,
[länk]
[bild]


Edit: jag klickade nog fel när länken inte fungerade,
[länk]
Jag kommer inte in överhuvudtaget!?
 
S
Är det någon som vet hur skadligt just bensaltensid är för betongen? Alla rengöringsmedel som sänker ytspänningen gör ju att vatten tränger in lättare i betongen och orsakar både frostsprängning och karbonatisering. Är bensaltensid snällare än andra tensider? Eftersom den är uppbyggd på en klorid så borde den ju vara ganska aggressiv.
 
F
S STB skrev:
Är det någon som vet hur skadligt just bensaltensid är för betongen? Alla rengöringsmedel som sänker ytspänningen gör ju att vatten tränger in lättare i betongen och orsakar både frostsprängning och karbonatisering. Är bensaltensid snällare än andra tensider? Eftersom den är uppbyggd på en klorid så borde den ju vara ganska aggressiv.
tror jag inte. Har sprayat på den 4-5ggr på både takpannor och betongplattor på infart. När det är frost ute så har du ändå inget kvar av det på betongen så problemet är troligtvis akademiskt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
S STB skrev:
Är det någon som vet hur skadligt just bensaltensid är för betongen? Alla rengöringsmedel som sänker ytspänningen gör ju att vatten tränger in lättare i betongen och orsakar både frostsprängning och karbonatisering. Är bensaltensid snällare än andra tensider? Eftersom den är uppbyggd på en klorid så borde den ju vara ganska aggressiv.
Den är nog varken bättre eller sämre än andra tvålämnen i den bemärkelsen. Rent kemiskt så är kloridjonen bara en motjon till den kemiskt aktiva ämnet som är positivt laddat med en fettsvans. Den positiva laddningen gör att ämnet binder till den negativt laddade ytan på cementen och så sticket fettsvansen ut. Kloridjonen tvättas snabbt bort med regnet tillsammans med nån positiv jon, mest sannolikt Ca2+. Sen kan ämnet hoppa in i det negativt laddade fettmembranet hos diverse organismer och döda dem.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kloridjonen tvättas snabbt bort med regnet tillsammans med nån positiv jon, mest sannolikt Ca2+.
Ja, det är ju just det som skulle kunna vara ett problem för betongen. När kalcium lakats ur så finns till slut bara sand kvar.

Själv var jag inte smartare än att jag saltade med natriumklorid på vintern på min betongtrappa. Man lär ju sig av sina misstag och jag är uppenbarligen duktig på att lära mig...

Det är ju en enorm skillnad i koncentration och mängd när man saltar jämfört med att behandla med bensaltensid, men det känns ju ändå tråkigt om det kostar ett eller några år i livslängd varje gång man gör det. Trappan gick på några månader från att ha varit medelålders till att vara en bra bit över pensionsåldern.
 
Claes Sörmland
S STB skrev:
Ja, det är ju just det som skulle kunna vara ett problem för betongen. När kalcium lakats ur så finns till slut bara sand kvar.

Själv var jag inte smartare än att jag saltade med natriumklorid på vintern på min betongtrappa. Man lär ju sig av sina misstag och jag är uppenbarligen duktig på att lära mig...

Det är ju en enorm skillnad i koncentration och mängd när man saltar jämfört med att behandla med bensaltensid, men det känns ju ändå tråkigt om det kostar ett eller några år i livslängd varje gång man gör det. Trappan gick på några månader från att ha varit medelålders till att vara en bra bit över pensionsåldern.
Allt är ju en fråga om koncentrationer och jag gissar precis som du att mängden är för låg för att sabba betongen påtagligt vid enstaka behandlingar.
 
Någon här som provat både Bensaltensid och Fulstopp som kan säga om det blev någon skillnad dem emellan?
Skiljer lite på pris!
 
P rickys skrev:
Nu e det ju länge sedan jag köpte,lite andra priser.
jag köpte 2 st 5 litersdunkar med spruta för 999 kr på nätet (grönfri)

idag kostar en liter
Bensaltensid 495 + frakt
blandar man den till 2% som grönfri så för man ut 25 l för 495kr + frakt

finns grönfri 5l för 550 kr ibland billigare som man får ut 25 l på.

så blanda själv är lite billigare
Grön Fri blir väl 1.5% i brukslösning?
 
nino nino skrev:
Vad är billigast då? Känns ju dumt att betala mer än man behöver
nino nino skrev:
Vad är billigast då? Känns ju dumt att betala mer än man behöver
Bensaltensid 10 liter blir billigast 8,59:-/lier brukslösning om du blandar det 1 + 31 då blir det samma koncentration som grön fri i brukslösning
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ställer om frågan, är det någon som har provat oxalsyra på tegeltak eller målade ytor?

Det är ju suveränt som algbortagare på båtar, frågan är om det kan ha någon långtidseffekt på tak genom att blandas med något annat eller blir den verkningslös rätt fort oavsett?
 
Har någon provat spruta från marken men nån ejektor och i såna fall med vilken ejektor/utrustning?

Jag vill undvika klättra på nåt steg eller liknade och därför försöker jag hitta en lösning för att spruta medlet på taket från marken
 
[
C CrazyAnt4 skrev:
Har någon provat spruta från marken men nån ejektor och i såna fall med vilken ejektor/utrustning?

Jag vill undvika klättra på nåt steg eller liknade och därför försöker jag hitta en lösning för att spruta medlet på taket från marken
Jag har en sådan:
https://www.bauhaus.se/taktvatt-nilfisk
 
  • Nilfisk takrengörare med teleskopskaft och högtrycksmunstycke för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
[

Jag har en sådan:
[länk]
Använder du den med högtryckstvätt maskin eller med vanlig vattenslang?
 
C CrazyAnt4 skrev:
Har någon provat spruta från marken men nån ejektor och i såna fall med vilken ejektor/utrustning?

Jag vill undvika klättra på nåt steg eller liknade och därför försöker jag hitta en lösning för att spruta medlet på taket från marken
Vill också tillägga att jag har ett 1 ½ plans hus, och jag vill nå hela tak ytan från marken :D
 
C CrazyAnt4 skrev:
Använder du den med högtryckstvätt maskin eller med vanlig vattenslang?
Den är till Nilfisk högtryckstvätt.

C CrazyAnt4 skrev:
Vill också tillägga att jag har ett 1 ½ plans hus, och jag vill nå hela tak ytan från marken :D
Jag klarade nästan 1,5 plan med den klena högtryckstvätten jag har. Antar det går bättre med en kraftigare.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.