9 631 läst · 19 svar
10k läst
19 svar
Färg på huset - hjälp !
Kanske kan du få färgnummret från snackan68 så kan du gå och jämföra på färgkartor.
Det är jättesvårt att föreställa sig hur den lilla lappens färg ser ut på ett stort hus så jag skulle köpa en liten burk av några färger (det finns ibland provburkar) och provmåla med några nyanser jag tror på.
Det är jättesvårt att föreställa sig hur den lilla lappens färg ser ut på ett stort hus så jag skulle köpa en liten burk av några färger (det finns ibland provburkar) och provmåla med några nyanser jag tror på.
Hej!Pius skrev:
Huset ser faktiskt lite mörkare ut på bild, framför allt nu när det är snö. Jag förstår vad ni är ute efter för färg. Våra foder är grå och inte vita, det påverkar ju helheten oxå förståss.
På den senaste fasadbilden vi har på första sidan på vår hemsida, så kan man skönja ett grannhus till vänster. Det är ett grönt hus, men mot vår fasadfärg så ser man att de har en väldig massa blått i sin brytning. Vi har inget blått alls.
Vi har exakt samma brytning som ett gammalt hus vi gillade (visade sig vara en kollega till Pär som bodde där, så vi fick receptet) På bilden av deras hus, i solljus så ser ni att kulören är väldigt ljus. Även de har grått foder och snickerier i engelskt rött.
Målning fasad
Kan även påpeka att färgen upplevs väldigt olika beroende vad du har för panel och åt vilket håll den är spikad. Vi har väldigt markant lockläkt på¨den stående panelen, vilket skuggar en del och den upplevs mörkare än den liggande.
Vi var på väg att måla den stående i en mörkare nyans, men så fick vi tipset av en erfaren målare att den troligtvis skulle bli mörk ändå. Han hade rätt!
Har ni ingen bild på ert hus - vore kul att se!
// Snäckan
ps. nu när bygget är över så kan vi säga att valet av fasadfärg var det svåraste valet av alla. Vet hur ni känner just nu. Man vill ju att det ska bli rätt från början... måla om ett nymålat hus är INGET man gör.
Hos Lindab, Planja och andra stålproducenter hittar man takkulören jag menar under namnet "975 Ärggrön". På Lindabs hemsida finns en interaktiv "kulörväljare" under denna flik -
Välkommen till Lindab i Sverige
Lindab Sverige > Arkitekt > Produkter > Bandtäckning
Vad gäller fasaderna hittar du trevlig inspiration hos snart sagt varenda färgtillverkare. Exempelvis Norsjö har en liten stilguide för perioden 1890-tal och framåt. Glöm inte att klicka också på "Nutid" med "Evigt", "Vågat", "Nyktert" och "Traditionsrikt" -
Nordsjö Idé & Design - Fasad - Stil
Sist men inte minst: Även om ni hittar rätta kulören och till på köpet lånar hem färgprov är det svårt att i förväg bedöma hur det hela blir i full skala. Ska man kulörsätta befintligt hus brukar bästa knepet vara att provmåla en enstaka vägg, och känna efter. Gäller det ett nybygge tror jag det bästa är att hitta färdiga referenshus.
Välkommen till Lindab i Sverige
Lindab Sverige > Arkitekt > Produkter > Bandtäckning
Vad gäller fasaderna hittar du trevlig inspiration hos snart sagt varenda färgtillverkare. Exempelvis Norsjö har en liten stilguide för perioden 1890-tal och framåt. Glöm inte att klicka också på "Nutid" med "Evigt", "Vågat", "Nyktert" och "Traditionsrikt" -
Nordsjö Idé & Design - Fasad - Stil
Sist men inte minst: Även om ni hittar rätta kulören och till på köpet lånar hem färgprov är det svårt att i förväg bedöma hur det hela blir i full skala. Ska man kulörsätta befintligt hus brukar bästa knepet vara att provmåla en enstaka vägg, och känna efter. Gäller det ett nybygge tror jag det bästa är att hitta färdiga referenshus.
Provmålning på minst en kvadratmeter - och gärna med flera nyanser - är verkligen att rekommendera. Sedan bör provfärgerna sitta en tid så att man verkligen ser hur de förändras när de torkat och hur de ser ut när det är mulet, med sol och utan etc. Man bör också ta hänsyn till att färgen bleks.
För min egen del var jag mycket känslig för om färgen skulle se 'våt' ut eftersom jag har putsat hus och inte gillar vissa putsade (kalkfärger?) som upplevs som partiellt blöta efter regnväder. Vissa färger är också känsliga för smutsrinningar efter fönsterbläck efter en tid och det är inte heller trevligt.
För min egen del var jag mycket känslig för om färgen skulle se 'våt' ut eftersom jag har putsat hus och inte gillar vissa putsade (kalkfärger?) som upplevs som partiellt blöta efter regnväder. Vissa färger är också känsliga för smutsrinningar efter fönsterbläck efter en tid och det är inte heller trevligt.
Liknande trådar
-
Färg på ytterdörr till röda huset - gul, grön, blå eller annan kulör?
Bloggkommentarer -
Måla om huset - vad ska jag använda för färg?
Byggnadsvård -
Byta färg på huset (Beckers Plus Fasad) - vit eller grå kulör?
Fasad -
Målerifirma får bakläxa - huset har två färger
Artikelkommentarer -
Staket i samma färg som huset - lasyr eller täcklasyr? Överliggare?
Trädgård allmänt