29 992 läst · 169 svar
30k läst
169 svar
Kan detta vara rimliga målarkostnader?
Man är ju anlitad för att utföra ett arbete och det är väl inget som säger att man då måste få leverera materialet. Tänk så många yrkesutövare det finns som utför arbetet enkom, som t.ex. reparatörer, snickare som sätter ihop folks husbyggsatser m.m. m.m. Dom klarar sig bra på att ta betalt för sitt arbete utan att de måste tjäna massor på materialet. Det här är en helig ko för många hantverkare och ve den som ifrågasätter att dom både ska tjäna på sina rabatter och dessutom kunna lägga på bruttopriset ordentligt! Klart man månar om att de skall vara så. Men om folk bara visste hur mycket dessa tjänar på materialet så skulle det nog ifrågasättas mer.R Rörmokaren84 skrev:
Rörmokaren84; jag har aldrig sagt något om att ta del av målarens rabatter. Den kan dom få behålla för sin egen räkning. MEN, när man inte nöjer sig med det utan också lägger på bruttopriset/listpriset ordentligt då tycker jag man går för långt! Då är något fel och det önskar jag att fler reagerade på. Det är trots allt inte svårt att ta reda på vad materialet egentligen kostar.
Som jag skrivit här ovan så handlar det inte om 2.000:- endast, utan drygt 5.500:- totalt för 22 dagar.S StevieGee skrev:Tänk omvänt istället. Precis som du säger så kostar det att hålla en bil.
Om han ska vara hos dig i två veckor och måla ditt hus, så blir det 10 dagar. 2000 kr för bilen.
Tar han samma jobb en gång till så får han in 4000 kr för bilen den månaden. Det är nog mindre än vad den kostar..
Håller med om att det var hög debitering på färgen, men att haka upp sig på 2000 kr för bilen känns bara löjligt.
Gnälla, ifrågasätta och kritisera kan man gott göra när t.ex. prissättningar visar sig vara oskäliga. Det vore väl en dröm för alla hantverkare med flera om ingen ifrågasatte deras prissättning. Det är väl lite av ett typiskt svenskt dilemma det här, att ingen vågar ifrågasätta.Maskintok skrev:
Tror mig veta en hel del om vad det handlar om att driva företag, då jag gjort det större delen av mitt liv. Och vi har haft ett antal bilar för verksamheten. Kostnaden för dem, likväl som lokaler m.m. ingick i de intäkter vi hade genom de tjänster och de produkter vi levererade. Det var endast i undantagsfall vi tog ut en avgift från kund i samband med någon extraordinär transport. Tro mig, jag vet vad det kostar att hålla bilar.
njo jag har bara hållit på själv i 20 år så..
Men nog är det stora summor om man ska ha moderna bilar med alla servicear och uppdateringar.
De ska alltid rulla.
jag tar ut en ersättning per timme och där får allt ingå, inkl bil och utrustning.
min revisor vill annat men jag har ingen lust att krångla.. Men skulle jag hålla på som förr med alla dessa trädfällningar så nog hade jag tagit ut avgift för framkörning.
Jag har aldrig gnällt på en annans firmas ersättningar.. däremot har jag låtit bli att anlita igen från vissa...
Men nog är det stora summor om man ska ha moderna bilar med alla servicear och uppdateringar.
De ska alltid rulla.
jag tar ut en ersättning per timme och där får allt ingå, inkl bil och utrustning.
min revisor vill annat men jag har ingen lust att krångla.. Men skulle jag hålla på som förr med alla dessa trädfällningar så nog hade jag tagit ut avgift för framkörning.
Jag har aldrig gnällt på en annans firmas ersättningar.. däremot har jag låtit bli att anlita igen från vissa...
Har du läst allt vad jag beskrivit? Han kör ut allt material första dagen, sedan handlar det om att förflytta sitt arsle till arbetsplatsen som ligger 2 km bort i 21 dagar efteråt. Han släpar inte med sig något material alls förrän det är dags att avveckla. Sedan är det skillnad på hantverkare och hantverkare. En röris eller elektriker har en jäkla massa utrustning som dom släpar på, likaså många snickare. Inget ont om målare i allmänhet, men inte är det särskilt mycket utrustning dom har i sina bilar. Vare sig materiellt eller värdemässigt sett.Maskintok skrev:
ställ dig frågan..M maria01 skrev:
Vad är billigast...
bråka över en mindre summa eller att riskera att inte få en enda som bygger alls?
För det är det som händer om man gnäller för mycket.. de flesta hantverkare talar med varandra eller ägarna sitter och lunchar ofta på samma ställe..
Tror du förstår precis vad jag menar
Jaså.. Det var då värst.U Uno Mögel skrev:Har du läst allt vad jag beskrivit? Han kör ut allt material första dagen, sedan handlar det om att förflytta sitt arsle till arbetsplatsen som ligger 2 km bort i 21 dagar efteråt. Han släpar inte med sig något material alls förrän det är dags att avveckla. Sedan är det skillnad på hantverkare och hantverkare. En röris eller elektriker har en jäkla massa utrustning som dom släpar på, likaså många snickare. Inget ont om målare i allmänhet, men inte är det särskilt mycket utrustning dom har i sina bilar. Vare sig materiellt eller värdemässigt sett.
De målarfirmor jag haft att göra med har en jäkla massa grejer med sig..
Vad har antalet km med ersättningen att göra?
kör han, de,hon ut grejerna första dagen så kan ju bara i resor fram och tillbaka för att hämta allt kosta stora summor.
Är det dessutom vägtull så blir det ännu mer.
att man sedan lägger ut ersättningen på flera dagar är ju helt normalt och det fördelar ut till lägre summa per dag..
Förstår fortfarande inte vad som är så hemskt...
Billigast är att måla själv och det är ditåt det lutar nu. Nu är det inte bilkostnaden i sig som avgör det hela, vilket jag förklarat här ovan. Utan det är totalpriset där materialkostnaden sticker ut väldigt. Det är inte svårt att räkna ut det själv, vilket jag gjort, och sedan även fått belägg för detta genom samtal med några målarföretag.
Har du lagt upp en detaljerad förfrågan på t.ex Offerta.se eller servicefinder.se?
Gör gärna det. Skriv även att du helst köper in färgen själv samt att du anger färgvalen märke osv som du ska ha.
Låter som att du fastnat med en hantverkare och att inga andra finns där ute.
Solla ordentligt och läs på recensioner och Googla företagen som besvarar dina förfrågningar på dom sidorna. Gör det omgående och ödsla ingen tid på att debattera priser här.
Det kanske visar sig att allt är i sin ordning med det du blivit offererad!
Gör gärna det. Skriv även att du helst köper in färgen själv samt att du anger färgvalen märke osv som du ska ha.
Låter som att du fastnat med en hantverkare och att inga andra finns där ute.
Solla ordentligt och läs på recensioner och Googla företagen som besvarar dina förfrågningar på dom sidorna. Gör det omgående och ödsla ingen tid på att debattera priser här.
Det kanske visar sig att allt är i sin ordning med det du blivit offererad!
Trappstege, fällstege, diverse penslar, spacklar, spänner, maskeringsmaterial, grovdammsugare, giraffslip, putsklossar, slipmaskiner, slippapper, förlängningsskaft, förlängningssladdar. Inget jag hade tagit på axeln.. till just ditt jobb så kanske det inte behövs mer än några penslar, men bilen måste ju betalas ändå.U Uno Mögel skrev:Har du läst allt vad jag beskrivit? Han kör ut allt material första dagen, sedan handlar det om att förflytta sitt arsle till arbetsplatsen som ligger 2 km bort i 21 dagar efteråt. Han släpar inte med sig något material alls förrän det är dags att avveckla. Sedan är det skillnad på hantverkare och hantverkare. En röris eller elektriker har en jäkla massa utrustning som dom släpar på, likaså många snickare. Inget ont om målare i allmänhet, men inte är det särskilt mycket utrustning dom har i sina bilar. Vare sig materiellt eller värdemässigt sett.