Hej på er.
Vi måste måla om våran träfasad i sommar. Men vad tusan har de förra ägarna gjort? Vad är det för typ av färg de har använt egentligen och hur kan det krackelera såhär? Värst på de mest utsatta sidorna på huset såsom södergaveln. Drar man med handen på väggen så blir man röd om näven. Någon kunnig som har koll? Tips på behandling och färg?
Mvh
Vi måste måla om våran träfasad i sommar. Men vad tusan har de förra ägarna gjort? Vad är det för typ av färg de har använt egentligen och hur kan det krackelera såhär? Värst på de mest utsatta sidorna på huset såsom södergaveln. Drar man med handen på väggen så blir man röd om näven. Någon kunnig som har koll? Tips på behandling och färg?
Mvh
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Håller med. Har sett detta misstag förut, men här verkar ”penselföraren” har klabbat på extra tjockt med rödfärg vilket inte ens är OK på en tidigare målad slamfärgsvägg.
Om det nu är som vi tror, är det dock lätt att avlägsna färgen. Funkar nog med mild högtryckstvätt och efterföljande tork i ett par veckor. Annars piassavakvast...och andningskydd. Räkna med att det blir rött överallt. Set är dock lätt att spola bort.
Om det nu är som vi tror, är det dock lätt att avlägsna färgen. Funkar nog med mild högtryckstvätt och efterföljande tork i ett par veckor. Annars piassavakvast...och andningskydd. Räkna med att det blir rött överallt. Set är dock lätt att spola bort.
Jag har verkligen tagit i nästan allt jag har på den bilden som ni ser där jag har skrapat, så jag tror inte det går att få bort den färgen, eller jo, allt går väl...Johan Gunverth skrev:Håller med. Har sett detta misstag förut, men här verkar ”penselföraren” har klabbat på extra tjockt med rödfärg vilket inte ens är OK på en tidigare målad slamfärgsvägg.
På gruset nedanför fasaden är det färgat rött så det borde vara en slamfärgJohan Gunverth skrev:Håller med. Har sett detta misstag förut, men här verkar ”penselföraren” har klabbat på extra tjockt med rödfärg vilket inte ens är OK på en tidigare målad slamfärgsvägg.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 537 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 537 inlägg
Du vill verkligen få bort allt du kan få bort för annars upprepar sig problemet igen och igen och igen. Det är värt att göra ordentligt en gång för alla.V Villacejon skrev: