Jag står i färd med att bygga om mitt kök och vid den väggen där kyl, frys samt två högskåp står finns en ventilationskanal (frånluft). Mitt framtida kök kommer ha täckskivor ända upp till tak, så en lösning för ventilationen måste till. Frågan är 1). Om det bara går att sätta någon förlängning/böj och som leder ut till en ny ventil på utsidan av täckskivan mot tak (helst åt höger på kortsidan av) , eller 2). Om nuvarande ventil kan sitta kvar och jag sätter en flertal överluftsgaller i täckskivan?

Ventilationskanal nära taket ovanför köksskåp i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationskanal ovanför köksskåp innan ombyggnad med synlig ventil och utrymme för täckskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bäst effekt med nr 1, näst bäst nr 2 :)

P Poeman skrev:
Jag står i färd med att bygga om mitt kök och vid den väggen där kyl, frys samt två högskåp står finns en ventilationskanal (frånluft). Mitt framtida kök kommer ha täckskivor ända upp till tak, så en lösning för ventilationen måste till. Frågan är 1). Om det bara går att sätta någon förlängning/böj och som leder ut till en ny ventil på utsidan av täckskivan mot tak (helst åt höger på kortsidan av) , eller 2). Om nuvarande ventil kan sitta kvar och jag sätter en flertal överluftsgaller i täckskivan?

[bild] [bild]
Ok tack, ungefär mina tankegångar. Hur ansluter jag ett flexirör bäst i befintlig muff? Måste jag ta bort den befintliga muffen i väggen och sätta dit en ny skarv, eller finns det nån färdig lösning?

Svårt att se, du får kanske köpa en skarv med muff och sen nytt rör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.