P
Det beror helt på vad det var för slags lyft. Jag hade förmodligen inte haft något emot ett lyft om det var bra planerat med lämpliga säkerhetsåtgärder och kortvarigt.

Karlia
Jag hade definitivt velat bli tillfrågad innan så jag kunnat flytta undan saker. Kollat upp vad som gäller angående försäkring. Hade det varit fråga om någon dag okej. Flera veckor och ett helt hus hade jag begärt ersättning för att godkänna.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Grannen kanske bestämmer sig för att själv isolera och jobba hemifrån det närmsta året och därmed aldrig lämna stugan, blir då omöjligt att lyfta något över tomten som jag förstår tråden. För man lär knappast kunna tvinga ut någon från den egna fastigheten.

A ajn82 skrev:
Grannen kanske bestämmer sig för att själv isolera och jobba hemifrån det närmsta året och därmed aldrig lämna stugan, blir då omöjligt att lyfta något över tomten som jag förstår tråden. För man lär knappast kunna tvinga ut någon från den egna fastigheten.
Lyftet skulle ske över grannens fastighet. Ca 10 m. Men inte över grannens hus om jag förstått Ts rätt.
Att försöka neka en granne detta förstår jag inte. Man vill väl helst hjälpa sin granne. Inte jävlas med sin granne. Självklart ska Ts prata med sin framtida granne först.

Om ts börjar med att ta reda på lagrum ang att "köra över" sin granne är nog en inte helt onornal reaktion att grannen tar reda på lagrum att hindra honom.

Om ts försöker prata med grannen och ge förslag som inte enbart innebär risker och olägenheter är det större chans att komma fram till något som båda är nöjda med.

Jag skulle som sagt inte vara överdrivet positiv till skopor med grus, slangar med betong, folk som går åt drar slangar och skopor bland buskar, staket och träd. Bilar som ska flyttas för att inte få last på sig. Hundar, katter och barn som får hållas inne. Hantverkare som inte pratar svenska som förstått på annat sätt.

Vill minnas en kollega berättade om en granne till honom som byggde nytt hus och de sa ok till att de skulle få ställa av nåt på deras uppfart och typ köra en betongblandare tolkades som att de kunde ta hela byggströmmen och hantverkarna sket bakom deras vinbärsbuskar.

Står man där och plockar grus och betong i gräsmattan, har hjulspår och förstörda buskar och hunden har blivit överkörd av en betongbil är det inte lika kul.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Lyftet skulle ske över grannens fastighet. Ca 10 m. Men inte över grannens hus om jag förstått Ts rätt.
Att försöka neka en granne detta förstår jag inte. Man vill väl helst hjälpa sin granne. Inte jävlas med sin granne. Självklart ska Ts prata med sin framtida granne först.
I det här fallet har grannen redan sett till att grannrelationen inte är så bra genom att försöka hindra TS från att bygga sitt fritidshus. Chansen att grannen vill hjälpa till med TS byggande är kanske inte så stor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.