Hej, en luft-luft som vi kör i varmt läge, 23 grader, det är vår ute, inga frostnätter längre, här i södra kalmar, var ute nyss och tyckte att utedelen såg väldigt vit ut, flänsarna bak och på sidan var täckta med is. Stängde av pumpen och skrapade bort det värsta, var ju lite som glass, vad är det för knas med maskineriet, eller var den inne i nån cykel så det var normalt, vi har ju ca 13+ute nu på förmiddagen Luft-luftvärmepumpens utedel täckt med is trots varm utomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är avfrostningen som slutat fungera.
Första gången vi fick det felet var det något som hette "trevägsshunten" som gått söder, fabrikationsfel så de bytte hela utedelen kostnadsfritt.

Andra gången var det på vår nya, då var det slangen till kondensvattnet som satt fel och förhindrade normal funktion.

Kan också vara fläkten i utedelen som slutat rotera. Då blir värmeväxlaren extra nerkyld.

Fläkten gick, och allt lät som det skulle på utedelen, det där med kondensslangen, är det från ute eller innedelen?

A ankan678 skrev:
Fläkten gick, och allt lät som det skulle på utedelen, det där med kondensslangen, är det från ute eller innedelen?
Kondensen bli ute när du kör den på värme och inne när du kör den på kyla. Men är det rätt monterat rinner allt kondensvatten alltid ut på utsidan ändå. Dock är med högsta sannolikhet inte det problemet för dig, om inte slangen/utloppet är igensatt.

A
A ankan678 skrev:
Hej, en luft-luft som vi kör i varmt läge, 23 grader, det är vår ute, inga frostnätter längre, här i södra kalmar, var ute nyss och tyckte att utedelen såg väldigt vit ut, flänsarna bak och på sidan var täckta med is. Stängde av pumpen och skrapade bort det värsta, var ju lite som glass, vad är det för knas med maskineriet, eller var den inne i nån cykel så det var normalt, vi har ju ca 13+ute nu på förmiddagen[bild]
Skrapa inte på lamellerna,dom är väldigt känsliga och klena:) använd varmluft eller varmvatten för att tina.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Okej, tack. Ska ut och kolla lite nu hur det ser ut, sen ska jag dra igång den igen

T
Defekt trevägsventil/spole eller en defekt givare.

Skrapa inte bort frosten!

Spola med varmtvatten så försvinner den snabbt!

Blåser det kall luft från innedelen om ni kör kyla?
Isåfall så är trevägsventilen ok, då är det mer troligt att det är en kass givare som ställer till det.

Tror också på defekt givare eller köldmediebrist, dvs du har ett läckage.

Jag var ute och kollade i den och det såg bra ut tycker jag, ska testa att köra på kyla nu så ska vi se. En närbild av ett luftkonditioneringsaggregat med öppen kåpa och synliga inre komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tyckte den kylde, men lörde inte så länge, nu har jag "heat" på och iallafall efter1 timme så syns ingen frost på utedelen

A
Tillfälligt låter det som
Ta och kör på kula nästa gång så tinar det snabbt

Hej, okej, så om det blir is igen, så kan jag ändra till kyla, så ska den frosta av alltså?

A
A ankan678 skrev:
Hej, okej, så om det blir is igen, så kan jag ändra till kyla, så ska den frosta av alltså?
Ja om allt fungerar

Okej, tack, det ska jag testa, det är inget täcken på nån is/frostbildning ännu, så jag återkommer om det blir problem i framtiden.
Tack för tips. Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.