Det menar jag inte... sedan får man ju tolka det som man vill.
Det jag menar, är att det är bara att sätta igång att gräva, gräva och gräva, för att få bort det. Jag har själv upplevt detta så jag vet att det är en tuff grej men det finns också andra saker som man kan göra istället för att dra igång ett sådant projekt som dolt fel!
 
Tycker de kan ju börja med att kontakta säljaren och mäklaren och se hur dessa ställer sig till det hela. Och att de kan växla några ord med någon juridik kunnig på området. Det värsta som kan hända är ju att det inte leder någon vart. I bästa fall får de lite kompensation får allt framtida slit.
 
A
problemet är att jordmassorna måste destrueras och flyttas i täta kärl.
spridningen i Sverige beror på att uppgrävda bestånd har "flugit av" längs vägen och jordmassor återanvänts.

det räcker att man drar upp ett skott och går på platsen för att man skall föra med sig så mycket under sulorna att parkslidenen etablerar sig på nytt ställe

tar man bara bort ovanjorddelarna så skickar rotdelarna ut nya tentakler 2m ut för att plantan skall få ljus.
3 år kan en rot-del överleva utan ljus.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Parkslide är precis som brännässlor en växt. Så visst går de att jämföra. Båda anses dessutom i allmänhet som oönskade. När jag jämförde var det i avseendet hur lätta de är att rycka. Jag anser parkslide lättare eftersom jag inte behöver hämta handskarna, eller långärmat.
Man ska varken överdriva eller trivialisera parkslide vilket jag tycker du gör när du jämför med brännässlan.
Det finns en oerhörd och avgörande skillnad mellan dessa växter.

Parkslide tillhör inte vår flora och den saknar fiender i vår natur.
 
  • Gilla
MiTi och 1 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Etni utrotar invasiva växter med typ villapannahögtryckstvätt typ Heatweed 98 99 grader hetaste ner på rötterna funkar kanon
https://www.naturvardsverket.se/Sto...arter-vagledning/Metodkatalog-for-bekampning/
 
Ä Äpplesnö skrev:
Sällan är ju något vitt eller svart, brukar alltid finnas utrymme för tolkning. Så jag förstår inte alla råd om att bara gilla läget. De ska väl försöka om de nu fått ett sånt här gissel om halsen. Men visst ditt råd är att de bara ska ge upp. Upp till TS att värdera det.
Rådet var väl att fråga säljaren, att du tolkar fel är ju ditt problem. Det behöver ju som jag skrev inte vara problem.
 
T ToRy skrev:
Fast har du parkslide i din trädgård men inte vet att det är parkslide är ju risken att du noggrant avlägsnar varje litet skott inför visning ganska liten. Med andra ord kan spekulanter högst troligt se att det finns...
 
KristinaRT
Hgren85 Hgren85 skrev:
Det menar jag inte... sedan får man ju tolka det som man vill.
Det jag menar, är att det är bara att sätta igång att gräva, gräva och gräva, för att få bort det. Jag har själv upplevt detta så jag vet att det är en tuff grej men det finns också andra saker som man kan göra istället för att dra igång ett sådant projekt som dolt fel!
Inte helt enkelt att bara gräva när beståndet finns i anslutning till husgrunden. Kanske under plattan om det är platta på mark, eller inne i torpargrunden om man har den konstruktionen...
 
J JockeHX skrev:
Du kommer aldrig ifrån problemet eftersom det som robotgräsklipparen klipper ner förvandlas till nya skott om du inte tar bort det. Du måste göra dig av med alla växtdelar som den klipper av.
Jo jag vet att minsta rotdel växer upp men har inte upplevt mer problem på gräsmattan förmodligen klipps dom av så tidigt , men jag har hittat några ställen dit grävmaskinen lyckades sprida den med små rotbitar men har grävt upp dom , det är jättesvårt att följa rötterna men varje vår tar jag en runda och letar, bladen är röda i början så det syns ganska bra ....efter några år så hittar jag inga .
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Hin Håle skrev:
Förstår inte varför du inte tog bort busken???
Ärligt talat visste jag inte vart jag skulle göra av den ....alla jag pratade med trivialiserade det och sa att äh vi slänger det där osv ...idag hade jag sett till att den hamnat i sopvärmeverket ...800 grader bör ta död på den ....en vanlig eldning räcker inte
 
J JockeHX skrev:
Du kommer aldrig ifrån problemet eftersom det som robotgräsklipparen klipper ner förvandlas till nya skott om du inte tar bort det. Du måste göra dig av med alla växtdelar som den klipper av.
Innan vi visste vad det var för växt körde vi ner den i en sån där maskin som man kan mala ner kvistar i, och strödde ut som täckbark typ, lite varstans i trädgården. Inte ens detta har gjort att den spridit sig, så det finns verkligen olika erfarenheter av parkslide. Men detta gör att jag själv inte upplever parkslide som en sån katastrof som många andra verkar göra. Den håller sig i ett område och där är den grön och fin och frodig på sommaren.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kostar inget att rycka skott. Det är inte överdrivet mycket jobb. Den ställer inte till med med mer skador än andra växter. Tex pil är också bra på att sätta igen dräneringen. Det är bara att rycka skotten en gång i månaden för att hålla efter den.

Problemen överdrivs.

Edit: Att folk rensar ogräs är inte något som kan ses som att aktivt dölja något. Om du kan visa att säljaren sålt på grund av parksliden eller på annat vis såg den som ett stort problem så har du kanske ett kase. Om säljaren hade en mer realistisk syn på växten har du inget att hämta.
Daniel, du utrycker dig väldigt tvärsäkert. Har du fog för det eller snackar du bara? Jag upplever dig ibland som ett troll här på forumet. Har man inget på fötterna ska man inte utge sig för att ha det!
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Har du någon som testat att göra så och fått annat resultat är det jag säger att man får?
 
A Abies koreana skrev:
Man ska varken överdriva eller trivialisera parkslide vilket jag tycker du gör när du jämför med brännässlan.
Det finns en oerhörd och avgörande skillnad mellan dessa växter.

Parkslide tillhör inte vår flora och den saknar fiender i vår natur.
Jag har inte sagt att den har liknande egenskaper när det gäller överlevnad. Du jobbar verkligen på att missförstå. Men parkslide är en växt och har samma behov som andra växter.
 
D Daniel 109 skrev:
Har du någon som testat att göra så och fått annat resultat är det jag säger att man får?
Du påstår att det inte är ett dolt fel och tvivialiserar problemet. Är du så säker?
 
  • Gilla
MiTi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.