Hur hanterar jag grannen?

  • Antal röster
    1 006
Alfredo Alfredo skrev:
Att begå brott för att försöka påverka andras, som man anser det, olämpliga beteenden. Är det något du rekommenderar i största allmänhet?
Svårt att se hur det kan vara ett brott att lämna tillbaka något som är deras. Att däremot behålla något som inte är ditt är rimligtvis ett brott. Förklara gärna hur du tänker!
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Att lämna tillbaka folks borttappade egendom kan väl knappast anses vara ett brott..? :D
Problemet ligger nog i att bevisa att det är deras borttappade egendom...
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Bronken
Nä, DNA-analyser är säkert inte en prioriterad utredningsmedtod i detta fall.
 
Prata med de först, om de ändå inte plockar upp det, samla allt i en hink och när du fyllt den så dumpar du skiten utanför deras tomt. Alternativt i brevlådan.
 
  • Gilla
Annika Markusbacka
  • Laddar…
L Ludde76 skrev:
Svårt att se hur det kan vara ett brott att lämna tillbaka något som är deras. Att däremot behålla något som inte är ditt är rimligtvis ett brott. Förklara gärna hur du tänker!
Vill man hårdra det kan man ju ta det hur långt som helst... Kör du bil? Jamen då kommer jag och dumpar en container full av gasflaskor med koldioxid på din uppfart, motsvarande hur mycket du kört . Vaddå? Det är ju din borttappade egendom, bara att gilla läget...
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Att lämna tillbaka folks borttappade egendom kan väl knappast anses vara ett brott.?
L Ludde76 skrev:
Svårt att se hur det kan vara ett brott att lämna tillbaka något som är deras. Att däremot behålla något som inte är ditt är rimligtvis ett brott. Förklara gärna hur du tänker!
Nu anar jag viss "humor" men att lägga hundskit i någons brevlåda torde med all säkerhet ses som brottsligt.

Jag tänker som så att jag inte tycker att ett rättssamhälle bör fungera så att envar som anser sig felaktigt behandlad ska ta sig rätten att straffa den man ansett gjort fel. Hur långt ska denna rätt i så fall gå. Ska man få slå en granne på käften om han spelar hög musik? Vandalisera en felparkerad bil? Sänka en båt som lag till vid ens kajplats? Eller kanske fälla grannens träd om de skuggar?
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vill man hårdra det kan man ju ta det hur långt som helst... Kör du bil? Jamen då kommer jag och dumpar en container full av gasflaskor med koldioxid på din uppfart, motsvarande hur mycket du kört . Vaddå? Det är ju din borttappade egendom, bara att gilla läget...
Förstår ditt resonemang men håller inte med dig eftersom det är hel omöjligt att du kan samla in just den koldioxiden som jag släpper ut. I mitt fall med grannhunden så fanns det inga tvivel vem skiten kom ifrån då både jag och i bland grannen själv såg hunden uträtta sin behov på våran tomt. Fanns ej heller aldrig några andra hundar i närheten.
 
  • Wow
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet ligger nog i att bevisa att det är deras borttappade egendom...
Nej det är inget problem utan det är fullkomligt ointressant varifrån hundskiten kommer.

Det är naturligtvis fel att låta sin hund skita okontrollerat utan att ta ansvar för det. Inget snack om det. Men det är enligt min åsikt ett avsevärt större fel att stoppa hundskit i någons brevlåda.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inget problem utan det är fullkomligt ointressant varifrån hundskiten kommer.

Det är naturligtvis fel att låta sin hund skita okontrollerat utan att ta ansvar för det. Inget snack om det. Men det är enligt min åsikt ett avsevärt större fel att stoppa hundskit i någons brevlåda.
Jo, jag håller med dig om det, såklart.

Jag tänker steget längre, vad gör man när grannen anmäler en, och i rätten blånekar till att ens låtit sin hund gå nära ens tomt? Ska man eskalera en konflikt måste man ju ha på fötterna...
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker steget längre, vad gör man när grannen anmäler en, och i rätten blånekar till att ens låtit sin hund gå nära ens tomt?
Skulle nu "brevlådeskadegörelsen", ofredandet eller hur det nu skulle rubriceras gå så långt som till rättegång tror jag ingen är intresserad av varifrån hundskiten som hamnat i brevlådan kom så grannen skulle antagligen inte ens få frågan.
 
Dra igång en vattenspridare lagom till de kommer och rastar hunden. (y)
 
Prata om det.

Höll själv på att få flippen häromkvällen då jag av en slump ser tre personer med fyra hundar stanna till på gatan utanför mitt hus. Andra sidan gatan har ingen trottoar, bara en smal gräsremsa - där sätter sig en av hundarna och skiter. Ägaren tittar på hunden när den sätter sig och 1 minut senare när hunden är klar tittar personen igen på skiten och hunden och sedan går man......

Jag gick då ut för att se att det verkligen låg skit där (Vilket det förstås gjorde) och därefter ropade jag tillbaka detta anhang som först nekade till att hunden öht skitit och därefter övergick till att förklara att jag inte förstod vad som pågick i deras liv. De fick förstås plocka upp skiten efter sig innan de gick.

I efterhand tittade jag också på övervakningsfilmen för att säkerställa att jag inte misstog mig kring vem som sett vad (man kan ju faktiskt missa en skithög) men det var helt solklart att man såg högen.

Jag har också förstått från andra att detta inte var någon engångsföreteelse så jag är rätt nöjd med att jag "var tydlig" i denna fråga.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik V. och 11 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle nu "brevlådeskadegörelsen", ofredandet eller hur det nu skulle rubriceras gå så långt som till rättegång tror jag ingen är intresserad av varifrån hundskiten som hamnat i brevlådan kom så grannen skulle antagligen inte ens få frågan.
Självklart skulle rätten vara intresserad av, och svarande vilja framföra, motivet till återlämnandet av egendomen. Det är ingen skitsak.
 
  • Haha
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Självklart skulle rätten vara intresserad av, och svarande vilja framföra, motivet till återlämnandet av egendomen. Det är ingen skitsak.
Du kanske har skiträtt och jag skitfel? Vad vet jag. Har ingen praktisk domstolserfarenhet av dessa skitfrågor.
 
  • Haha
Huruvida
  • Laddar…
Karlia
I just TS specifika fall: måla inte fan på väggen, fundera inte på rättegång eller att samla ihop bajset osv. Prata med grannen och se hur han reagerar. Skitenkelt!
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.