2 098 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Flytspackling. kan man få några nybörjartips?
Jag ska flytspackla en yta av 1,2x1.6 meter. Det är en grovgjuten platta i en 70-talskällare. Det ska bli en liten toalett där. Det diffar ca 20mm mellan högsta och lägsta punkten. Jag kommer fylla ca 30mm från lägsta punkten. jag ska lägga klinkers på detta sedan.
Jag tänkte använda Probaus fibersnabb.
Hur självreglerande är nu ett sådant här spackel? Det är ju en ganska liten yta. Räcker det med att hälla ut och raka ut det på ett ungefär så lägger det sig i våg? Eller måste jag sätta ut nivåpinnar på en sådan liten yta för att vara säker på att det blir rätt?
kan man blanda i en liten extra skvätt vatten för att få det aningens mera tunnflytande då det ändå inte ska vara något fall?
Jag tänkte använda Probaus fibersnabb.
Hur självreglerande är nu ett sådant här spackel? Det är ju en ganska liten yta. Räcker det med att hälla ut och raka ut det på ett ungefär så lägger det sig i våg? Eller måste jag sätta ut nivåpinnar på en sådan liten yta för att vara säker på att det blir rätt?
kan man blanda i en liten extra skvätt vatten för att få det aningens mera tunnflytande då det ändå inte ska vara något fall?
Det är självreglerande men stelnar fort och egenskapen förändras hela tiden. På en sån liten yta blir det inga problem.
Viktigt att tänka på:
Mät noga upp vattnet för det blir stor skillnad om dubhar för lite eller för mycket. Kör enligt receptet på påsen.
När du häller så ta det lugnt, annars kan du få onödigt många luftbubblor i spacklet
Viktigt att tänka på:
Mät noga upp vattnet för det blir stor skillnad om dubhar för lite eller för mycket. Kör enligt receptet på påsen.
När du häller så ta det lugnt, annars kan du få onödigt många luftbubblor i spacklet
Om du vill skaffa dig lite extra sinnesro är mitt förslag att du i förväg mäter upp vatten i femlitersdunkar. Rätt volym i en dunk till en säck. Förvara dessa dunkar i kylen så att vattnet är så kallt som möjligt så förlänger du "öppettiden" en aning och framförallt snabbar du på blandningen jämfört med om du ska mäta samtidigt som du blandar.
Trams tycker säkert proffsen men med den lilla ytan och som nybörjare så varför inte?
Trams tycker säkert proffsen men med den lilla ytan och som nybörjare så varför inte?
Ett par frågor:
Är det inte risk att man vispar ner luft i spacklet när man blandar?
Jag kommer ju behöva blanda i flera omgångar. Hur blir det om man häller på en färst sats på en sats som redan hunnit härda lite. Om man råkar blanda dessa rent mekaniskt med tex tandad spackel. Är det risk att det blir klumpar då osv.
Är det bättre att spackla i flera lager. Först fylla upp så man bygger upp volymen. Sedan låta det härda några timmar. Och sedan avsluta med ett lager högst upp på 5-7mm som man blandar i en sats?
Jag kommer ju behöva blanda i flera omgångar. Hur blir det om man häller på en färst sats på en sats som redan hunnit härda lite. Om man råkar blanda dessa rent mekaniskt med tex tandad spackel. Är det risk att det blir klumpar då osv.
Är det bättre att spackla i flera lager. Först fylla upp så man bygger upp volymen. Sedan låta det härda några timmar. Och sedan avsluta med ett lager högst upp på 5-7mm som man blandar i en sats?
Jag tror nog att det kan gå åt 4 eller till och med 5 säckar i värsta fall.
Om jag blandar på samma ställe där jag ska spackla. Dvs så jag slipper bära murarbaljan. Då borde man väl kunna blanda 3 säckar åt gången. Eller? I så fall räcker det ju med två satser.
Om jag blandar på samma ställe där jag ska spackla. Dvs så jag slipper bära murarbaljan. Då borde man väl kunna blanda 3 säckar åt gången. Eller? I så fall räcker det ju med två satser.
Tipset om att förbereda med vatten och hinkar i förväg är bra! När vi flytspacklade vårt badrum stod sambon med vispen och blandade i en hink medan jag hällde ut spackel och jämnade till det med tandspackel. När jag var färdig förberedde jag nästa hink med vatten och så blandade hon nästa sats osv.
Börja längst bort från brunnen och jobba dig runt, där du slutade med förra hinken fortsätter du med nästa. Finns bra guider på Youtube.
Vi flöt 13kvm på två timmar, när vi var färdiga var det alldeles lagom att gå ut på spacklet och skrapa till fallet närmast golvbrunnen med en spackelspade.
Köp tandad 50cm spackel på Biltema eller motsvarande och rekommenderar dig att köpa nivåpinnar och sätta dem med mindre än 50cm avstånd, liten kostnad i sammanhanget för att få till det bra.
Börja längst bort från brunnen och jobba dig runt, där du slutade med förra hinken fortsätter du med nästa. Finns bra guider på Youtube.
Vi flöt 13kvm på två timmar, när vi var färdiga var det alldeles lagom att gå ut på spacklet och skrapa till fallet närmast golvbrunnen med en spackelspade.
Köp tandad 50cm spackel på Biltema eller motsvarande och rekommenderar dig att köpa nivåpinnar och sätta dem med mindre än 50cm avstånd, liten kostnad i sammanhanget för att få till det bra.
Fem säckar är ingenting blanda dem en och en i en 20l hinkO Olf Oggler skrev:
Håller med! Som nybörjare uppskattar man all hjälp man kan få. Vill du inte köpa pinnar funkar det med vanliga skruvar som du i lugn och ro kan justera till perfektion. När du flyter gör du det så att skruvskallen hamnar "exakt" i spackelytan och då får du till detta med väldigt god planhet!N NoOne2k skrev:
Ja, kanske att man skulle dra dit ett jäng skruv. Det är nog en god ide.
finns visp som rör runt istället för ”vispar” upp. Fick med min Herkules som funkade grymt bra.O Olf Oggler skrev:Ett par frågor:
Då var det spacklat och kart, och den värsta ångesten har lagt sig. 6 säckar gick det åt. Men det känns lite som att jag stressade i onödan. 20min öppentid enligt bruksen. Nu har det stått 1h och 30 min och det är inte en tillstymmelse till förändring i konsistensen. Jag hade ju hunnit dricka kaffe mellan varven.
Liknande trådar
-
Några faser försvann plötsligt
El -
Furugolv 25x160 från byggmax, några erfarenheter?
Lösvirke & Timmerhus -
Finns det risk att vatten fryser i hus fast det uppvärmt om det står obebott några veckor på vintern
Vatten & Avlopp -
Försöker få till 90° på slutet av en vägg, några tips?
Byggnadsfysik -
Fräsverktyg från Stark/Starkus - några erfarenheter eller gubbgissningar?
Möbelsnickeri