Hur hanterar jag grannen?

  • Antal röster
    1 006
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Men kära nån, prata med dem istället för att knyta näven i fickan! Du behöver ju inte skälla på dem utan förklara tydligt att det inte är ok.
 
  • Gilla
Patrik V. och 36 till
  • Laddar…
A
så länge hunden inte skiter på er tomt kan man bara be om att de tar i beaktning om allmänplats vad det gäller hund skit..

Men sätta skyltar kan ni göra på er tomt. inte på allmänningen..
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Patrik V. och 15 till
  • Laddar…
Alternativ 5: skriv en arg insändare i lokaltidningen, helst anonym.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 36 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alternativ 6: Huka dig och bajsa vid deras tomtgräns lite då och då ...

Sen kan ni om ett tag komma överens om ett ömsesidigt avbrytande av dumheterna ...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Patrik V. och 121 till
  • Laddar…
Jag hade pratat med dem vänligt men bestämt en gång, därefter hade de fått en avhyvling så de inte ens hade tänkt tanken att inte plocka upp nästa gång. Det hör till allmänt hyfs att plocka upp hundskit efter sin hund, allmänning eller inte.
 
  • Gilla
Patrik V. och 23 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag hade pratat med dem vänligt men bestämt en gång, därefter hade de fått en avhyvling så de inte ens hade tänkt tanken att inte plocka upp nästa gång. Det hör till allmänt hyfs att plocka upp hundskit efter sin hund, allmänning eller inte.
Inte bara hyfs, det är ju ett miljöbrott att inte plocka upp efter hunden.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 15 till
  • Laddar…
Det också, men i ett första samtal brukar jag försöka vara människa. Räcker inte det kan man behöva bli advokat...
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
Alternativ 7a. Kleta skiten direkt på grannen.
Alternativ 7b. Lägg det utanför deras ytterdörr, kanske med en lapp "upphittad".
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
jocke31 och 35 till
  • Laddar…
Så jäkla tråkigt av grannarna! Klart de ska plocka upp bajset, gör väl alla ansvarsfulla hundägare.
Prata med dom, var inte arg utan bara saklig liksom.
Lycka till
 
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Ett alternativ jag sett här är att man sätter små flaggor (typ 30 cm höga) i varje bajshög. Tre fördelar; dels blir det tydligt att någon sett högarna (inget smygbajsande), 2) hunden får svårt att huka sig på samma plats utan att få en flagga i ändan, 3) barnen ser var högarna är och kan undvika dem....
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 36 till
  • Laddar…
Smart! Jag antar att man skriver hundägarens namn och telefonnummer på flaggan?
 
  • Gilla
  • Haha
trattalask och 31 till
  • Laddar…
Plocka bajs i påse.
Ställ påsen framför deras dörr.
Tänd på påsen.
Ring på.
Spring!
 
  • Haha
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 28 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Smart! Jag antar att man skriver hundägarens namn och telefonnummer på flaggan?
Gärna med ett litet sött foto på ägaren på flaggan också;)
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.