Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
ser inte ut som det iallafall, de brukar vara gråare även om såklart färger kan vara svårt att uttala sig om på en bild i olika ljus.
Det ser ut som "fattiglappar". Eternitskivor för fasadbeklädnad. Mina var rosa, för att efterlikna sydlänsk sten. Innehåller isåfall vanligtvis asbest. mitt hus "sanerade" jag med hjälp av kofot och skottkärra. Hur som helst, är dina bitar helt ofarliga. Så använd ditt liv till något bättre, än att oroa dig för spöken.
Staffans
Staffans
Jag råkade andas in lite damm från en skiva när jag råkade skrapa i den i en annan skiva..Staffans2000 skrev:Det ser ut som "fattiglappar". Eternitskivor för fasadbeklädnad. Mina var rosa, för att efterlikna sydlänsk sten. Innehåller isåfall vanligtvis asbest. mitt hus "sanerade" jag med hjälp av kofot och skottkärra. Hur som helst, är dina bitar helt ofarliga. Så använd ditt liv till något bättre, än att oroa dig för spöken.
Staffans
Det gjorde jag också som rörläggare, när asbestisolerade rör revs, så jag såg ut som en nypudrad semla. Likaså när eternitskivorna revs, samt när jag sågade kanaler för golvvärme genom asbestgolvplattorna. Men det var före Internet och den asbesthysteri det medfört.Simonpee skrev:
Inga skyddskläder för asbest användes i något av fallen. Så gissningsvis är din exponering en millioner, eller mindre, än det jag inandats.
Senast i somras rev jag ner de sista plattorna under takfoten, medelst kofot.
Så. Simma lugnt.
Staffans
Jo det är ju så om dom hanteras som asbest. Om dom är slängda i låt säga brännbart så är det så dom hanteras vilket således blir en risk för personalen. Jag betvivlar att ts slängt dom i asbest bingen eftersom ts i efterhand vill veta om det är asbest.Immobil skrev:
Då jag inte visste helt säkert vad det var för material så slängde jag det i en container avsedd för asbest. Inplastad.E epw skrev:
Klokt, då har du gjort helt rätt. Att av misstag råka vara i närheten av att dammet frigörs är inte detsamma som att andas in fibrerna. Du behöver således inte oroa dig.Simonpee skrev: