Har ni kollat kommunens detaljplan över området. Vad gäller för byggregler?
Även om ni fått ett muntligt förhandslov så gör ni bäst i att kolla detta.
Har både hört, och läst på detta forum om folk som råkar in i riktigt tråkiga situationer med kommunen ang bygglov mm...
Även om ni fått ett muntligt förhandslov så gör ni bäst i att kolla detta.
Har både hört, och läst på detta forum om folk som råkar in i riktigt tråkiga situationer med kommunen ang bygglov mm...
Det är inte ett detaljplanerat område.
Har pratat med bygglovsarkitekten och han kan inte se några problem med att bygga på det viset vi vill. Enligt honom finns det inte några specifika byggregler för området.
Men man vet ju aldrig hur det går i nämnden och med grannutlåtandena ( eftersom det inte är detalplanerat område begär de in utlåtanden från alla grannar) så vi måste nog ha en klausul i det eventuella tomtköpekontraktet om att det bara gäller om vi kan bygga på ett vettigt sätt.
Ett litet orosmoment är att en del av tomten står under något som hette naturvy-skydd eller något sådant och där måste man ha länsstyrelsens tillåtelse för att få ändra/bygga. Men det skulle inte vara där huset ska stå enligt bygglovsarkitekten.
Har pratat med bygglovsarkitekten och han kan inte se några problem med att bygga på det viset vi vill. Enligt honom finns det inte några specifika byggregler för området.
Men man vet ju aldrig hur det går i nämnden och med grannutlåtandena ( eftersom det inte är detalplanerat område begär de in utlåtanden från alla grannar) så vi måste nog ha en klausul i det eventuella tomtköpekontraktet om att det bara gäller om vi kan bygga på ett vettigt sätt.
Ett litet orosmoment är att en del av tomten står under något som hette naturvy-skydd eller något sådant och där måste man ha länsstyrelsens tillåtelse för att få ändra/bygga. Men det skulle inte vara där huset ska stå enligt bygglovsarkitekten.
Ok, sorry, låter ju som rätt isåfall. Tänkte bara på ett tillfälle för något år sedan då jag "hittade" en tomt i G:a Uppsala via mäklare. När jag ringde visade det sig att det fanns ett par intressenter som bjudit, men ca 40% under begärt pris. Säljaren drog då tillbaka tomten trots att jag gav ett seriöst bud och t.om. ringde upp säljaren direkt och sa att jag förstod att han var besviken på de andra buden. Irriterande girigt av de andra budgivarna som ville göra ett klipp 50% under marknadsvärde, med resultat att ingen fick köpa tomten (eller någon av de minst två ytterligare som var på G genom samma säljare).cian skrev:.....
Alko - Det är inget skambud. En gammal sommarstuga med lika stor tomt men utan vatten/avlopp/el ett par km från denna såldes för 500000 för ett tag sedan.
Det går inga stadsbussar ut till detta område och priserna ligger inte alls på samma nivå som bara ett par km närmare staden där man har uppsalabussnätet och nära till affärer o dyl (det är 4-5 km frånt tomten till affär).
Dessutom kan vi inte köpa tomten alls om den blir mycket dyrare.
Hoppas ni har turen med er här, låter som något som kan bli riktigt bra!
/A