Hej,

Har en mutter som blivit nästan helt rund och behöver skruva åt den riktigt hårt. Polygripen jag har lyckas inte riktigt. Tips på verktyg?

Håller du polygripen åt rätt håll? Man kan bli förvånad hur många som inte drar rätt.

Men annars är det rörtång eller en svetstång, eller bäst är en ny mutter

• Gilla
Centano
  • Laddar…
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Lägg en klick superlim mellan mutter och polygrip och låt härda innan du drar åt.

I detta fall får tyvärr inte att byta mutter. Rörtång är nog vad jag behöver men området är trångt så en grip/svetstång ser bättre ut. Går den också att spänna åt på samma sätt som en rörtång?

Muttertång kanske?

Har en sån själv och funkar ofta bra.

Muttertång med röda handtag mot vit bakgrund, modell 2979D, 180 mm, visad på en webshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack, massa bra tips. Ska åka iväg imorgon och kolla vilka som känns passande (y):)

Jag ställer mig lite frågande till förutsättningarna. Den sönderdragna muttern skall behållas men dras åt hårt. Varför går det inte att byta muttern? Hur stor är den? En bra polygrip kan greppa riktigt bra. Svetstång är som sagt ett annat bra alternativ. Rörtång om muttern är stor nog. Annars har man bara sönder saker.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag ställer mig lite frågande till förutsättningarna. Den sönderdragna muttern skall behållas men dras åt hårt. Varför går det inte att byta muttern? Hur stor är den? En bra polygrip kan greppa riktigt bra. Svetstång är som sagt ett annat bra alternativ. Rörtång om muttern är stor nog. Annars har man bara sönder saker.
Det är till ett gammalt bromsok och muttern/nippel kan inte tas av då den sitter fast med en kona nedtill. Den behöver bara dras åt någon mikrometer till för att hålla helt tätt. Att byta ut det hela blir ett större jobb än att dra åt lite till.

Pratar vi bromsrör skulle jag vara tveksam till rörtång. Är det svårt att komma åt ordentligt med polygripen? Eller har du en dålig polygrip? Får du det inte tätt med polygripen givet att du kommer åt och polygripen är bra är jag tveksam till om det bara är att dra hårdare. Är gängorna ordentligt rena? Man kan göra situationen bättre genom att stålborsta gängorna. Om det är aktuellt att skaffa ett nytt verktyg för ändamålet skulle jag även titta på vad ett nytt bromsrör kostar. Men det kanske du redan gjort.

är det till bromsröret eller luftningsnippeln, Kvittar väl iofs med tanke på att den tid du lägger på att leta verktyg hade varit bättre att lägga på att byta ut nippeln eller bromsröret

Jag gängade om oket men det handlar just om den sista mikrometern som är svår då den blivit så rund. Just nu verkar det faktiskt tätt, hoppas det håller. Kan vara att polygripen är lite för stor då jag inte får grepp som jag vill heller. Ett alternativ är att testa en mindre också. Men ska testa trycket imorn igen och hoppas att det är fortsatt tätt ;)

Jo det går att byta bromsröret men då måste jag beställa å vänta typ en vecka. Just det jag behöver finns inte på de vanliga fysiska butikerna. Har kollat.

A
D Danii KD skrev:
Det är till ett gammalt bromsok och muttern/nippel kan inte tas av då den sitter fast med en kona nedtill. Den behöver bara dras åt någon mikrometer till för att hålla helt tätt. Att byta ut det hela blir ett större jobb än att dra åt lite till.
Köp bromsrör, skarvnippel, nippel till oket på biltema, byt ut grejerna emot nytt tar inte lång tid... dra åt trasiga nipplar. gör man en gång sedan aldrig igen... Då är man lurad.. nästa gång de ska upp..

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.