C claesborjesson skrev:
Du skall nog inte vara så snabb i dina kommentarer, "citat från El-Löken":
Låter som den elektrikern inte vet vad hen pratar om.
Du behöver hitta en som kan hitta fel stället istället för att byta fungerande delar till höger och vänster.

Att hitta fel är som sagt inte så lätt, men man kan minimera orsaker och följdverkningar, alltid lite olika från fal till fall.

Vanliga problem idag:
Huvudsäkringarna går och kunden förstår inte vad som händer.
En gammal porslinsäkring löser ut men den "röda ploppen" sitter kvar.
Jordfelsbrytaren löser varje gång det regnar.
Jordfelsbrytaren är förbikopplad men "löser" när man trycker på testknappen.
Jordskruven sitter löst.
Elpatronen till pannan är sönderbränd och går bara på 2 faser.
Ingen jordfelsbrytare i garaget, utebelysningen och uteplatsen.
Spänningsatt kabel avklippt och ligger öppet någonstans (säkringen skruvades ut vid tillfället men sattes tillbaks några år senare).
Hos en av mina grannar så gnagde mössen på vinden hål på VP-slangen (billig tunn variant) och sedan gnagde de även på kabeln i denna. Det tog några lösta säkringar under ett par år innan "musfällan" hittades. Det var inte förrän man vid renovering tog ned en takarmatur och då drog lite i trådarna, då kom det fram bränd koppar utan isolering. När elektrikern lyfte på isoleringen så låg det flera skelett från möss i en hög. Ett bra skäl att alltid använda rör eller hård slang där det potentiellt skulle kunna finnas möss.
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Ett bra skäl att alltid använda rör eller hård slang där det potentiellt skulle kunna finnas möss.
Frågan är vilka rör/slang som är mussäkra?
 
C cpalm skrev:
Frågan är vilka rör/slang som är mussäkra?
Bra poäng, kanske mer mus-tröga då. Räfflade slangar är de snabbt igenom i alla fall.
 
E El-Löken66 skrev:
Håller med här men nu är det tydligen som så att elektrikern har rätt i sak enligt TS, jag står fast vid mitt första inlägg i denna tråd, en sak har inte med en annan att göra men nu har ju TS fått info och kan fatta beslut tycker jag.

En annan sak att poängtera är att har elektrikern inte hittat felet kan det ju ligga kvar och i värsta fall ställa till med spänningssatta åtkomliga delar - barnen dör, överspänningar i elektronik - huset brinner ner och alla dör. Som exempel.

Men måhända har elektrikern bättre koll än vad det verkar, kanske är felet redan åtgärdat och denne hoppat vidare till steg 2 - underhåll.
Jösses, är du den elektriker de tackade nej till eller vad är det för inställning? Allt TS undrar över är om hen behöver tänka på något, samtidigt dömer du ut en hantverkare på egna åsikter.
Du pratar om att felet kan ligga kvar även om de får en helt ny central och nydragen tråd. Borde inte nätägare bli informerad och inblandad i problemet då? Om det nu är tappad nolla ex.
 
Klart du kan lägga pengar på felsökning och div mätningar.
Men om systemet är riktigt kass på så många punkter som du nämner , så kanske det är dax att göra det ordentligt, många gamla elinstallationer är rätt kass efter många renoveringar .
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
Vi diskuterar alltså två olika saker, dels att elsystemet i huset är i dåligt skick. Dels att det är elutrustning som gått sönder i huset av någon anledning. Det senare beror med största sannolikhet inte på det första. Utifrån detta så behöver man åtgärda bägge sakerna, men man kan inte nöja sig med att fixa det första felet.

Självklart så skall man mäta upp och försöka identifiera en eventuell flytande nolla/PEN. Och om denna ligger utanför den egna anläggningen så skall man naturligtvis kontakta nätägaren. I annat fall är det troligen bara slumpen som gjort att elnätsanslutna saker har gått sönder. Om det nu inte är så att man blandat enfas och trefas på samma trefasgrupp, för då kan man få intressanta fel när bara en av säkringarna löser ut. Man har ju sett en del sådant när man hjälpt grannar och vänner att felsöka.

Det är ingen större anledning att hetsa upp sig här. Vi vet alldeles för lite för att kunna dra några riktiga slutsatser, men om inte elektrikern gått till botten med varför elutrustning går sönder, då måste hen göra det! Det innebär dock inte att elektrikern hittar felet.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Alla har rätt till sina åsikter.
Vill någon hetsa upp sig tycker jag det är dennes mänskliga rättighet.

Precis som beskrivet ovan finns det eventuellt två separata problem.

Det ena slår sönder elektronik, ger folk elstötar samt bränner ner hus.

I 19 fall av 20 är detta åtgärdat under en halvtimmes felsökning.

Dessa mystiska problem beskriver förekommer, men framför allt i folk minnen då det är lite spektakulärt.

Den svårhittade är ju just det.

Varför är då inte TS informerad om vad som gäller från elektrikern, var felet så svårhittat, är det fixat eller det fanns inte till att börja med?

Detta var information TS och dennes försäkringsbolag efterfrågade, vare sig de visste det eller ej.

Det andra problemet klumpas ihop som en alltigenom värdelös anläggning, inte en sak verkar farligare än en annan och det är The full monty som gäller.

I detta fallet är felet lokaliserat till en enskild grupp eller grupper och därmed avfärdat från A-ettan och uppåt.
Men så verkar inte vara fallet.

Därav är problem 2 något som kommer ta timmar, dagar att åtgärda men egentligen inte kommer märkas för kunden.

Är det då en försäkringsbluff?

Oavsett vilket står jag fast vid mitt första inlägg i denna tråd, bägge måste åtgärdas eller avfärdas och detta i rätt ordning.
 
E El-Löken66 skrev:
Alla har rätt till sina åsikter.
Vill någon hetsa upp sig tycker jag det är dennes mänskliga rättighet.

Precis som beskrivet ovan finns det eventuellt två separata problem.

Det ena slår sönder elektronik, ger folk elstötar samt bränner ner hus.

I 19 fall av 20 är detta åtgärdat under en halvtimmes felsökning.

Dessa mystiska problem beskriver förekommer, men framför allt i folk minnen då det är lite spektakulärt.

Den svårhittade är ju just det.

Varför är då inte TS informerad om vad som gäller från elektrikern, var felet så svårhittat, är det fixat eller det fanns inte till att börja med?

Detta var information TS och dennes försäkringsbolag efterfrågade, vare sig de visste det eller ej.

Det andra problemet klumpas ihop som en alltigenom värdelös anläggning, inte en sak verkar farligare än en annan och det är The full monty som gäller.

I detta fallet är felet lokaliserat till en enskild grupp eller grupper och därmed avfärdat från A-ettan och uppåt.
Men så verkar inte vara fallet.

Därav är problem 2 något som kommer ta timmar, dagar att åtgärda men egentligen inte kommer märkas för kunden.

Är det då en försäkringsbluff?

Oavsett vilket står jag fast vid mitt första inlägg i denna tråd, bägge måste åtgärdas eller avfärdas och detta i rätt ordning.
Jag tycker bara du drar på tok för stora växlar i allt detta. Du vet VÄLDIGT lite om TS situation och varför kräver du att elektrikern måste informera om hittade fel? Om kunden får svaret: "Så då var det löst" och kunden inte väljer att fråga vad felet var, betyder det då att elektrikern lurar kunden? Sedan blandar du in statistik som är helt taget ur luften. 19 av 20 på 30min. Försäkringsbedrägeri etc. Hör du dig själv prata eller kör du bara på?
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det du skriver är taget ur luften, min statistik är en grov uppskattning baserad på mångårig erfarenhet av felsökning av dylika nollefel.

De flesta du frågar kommer kanske dra till med liknade siffror, 9 av 10 eller så.

Poängen är att det är de kluriga felen som fastnar i minnet och diskuteras, allt annat är bara vardagsmat, men du @Brallan84 vet kanske bättre än de som sysslat med detta dagligen, kanske sett någon dokumentär i ämnet eller så.

Av det TS skrev i inlägg 1 förstår jag allt och det är att fokus inte legat på att undersöka varför alla prylar gått sönder, däremot kanske elektrikern vill ha ett bra jobb betalt av våra försäkringspengar.
Vad tar jag ur luften? Vad svamlar du om egentligen?
“De flesta du frågar kommer kanske" - Du... killgissar alltså? "Eller så" - så de kan även säga 6 av 10?
Hela din attityd skriker ut besserwisser och Mr. Know-it-all, det är inte en charmig sida. Och uppe på det antyder du att elektrikern är bedragare. Osmakligt!
F.ö. är jag själv elektriker.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Duu elektriker?!
Som inte kan felsöka ett simpelt nollfel.

Det är inte hur jag skulle definiera en elektriker tyvärr.

Ännu ett bevis.

Sak samma, bara sluta skriv nu och invänta TS.
Som sagt, du tar saker ur luften och killgissar, sedan antyder du och drar egna slutsatser utan bakgrund.
1. Jag är vuxenutbildad elektriker sedan 2015.
2. Jag arbetar uteslutande med entreprenader.
3. Den specialitet jag besitter är huvudsakligen styr, så som ventilation, brand, passer etc.

Som sagt, besserwisser och en otroligt ocharmig människa. Om folk omkring dig verkar undvika dig, så ta hinten...
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Hur blir det en försäkringsbluff?
Vad jag har förstått så är ju inget av det de vill åtgärda något som har gått sönder utan vanligt underhåll. Hur kan det då vara ett försök att få något på försäkringen?
Möjligen ett dåligt försök av en elektriker som har för lite jobb och vill fylla orderboken. Men finns det lampsladd så är det ju tydligt att den delen iaf behöver åtgärdas,
 
E El-Löken66 skrev:
Återkom när vi behöver svagströmshjälp och sluta blanda dig i sånt du inte begriper på en oskyldig familjs bekostnad.

Nu är du bra nära en Ignore, ska kolla din statistik lite till men jag tycker det verkar som att du är en uppviglare.

Ju mer jag tänker på det desto mer av en försäkringsbluff är det, TS har troligen en högst medelmåttig uttjänt anläggning med inslag av hempul men det var inte för den sakens skull det skapades ett försäkringsärende.
Med din kunskap och mångåriga expertis så borde du känna till att det förekommer gott om starkströmsdelar inom alla dessa områden som jag bla. besitter god kunskap i. F.ö. är jag ledande montör för mitt andra projekt varav det första låg på över 10milj. och slutkunden är ett internationellt It-företag med över 15.000 anställda. Vi hade ett TB på 40% vinst på det projektet.
Istället för att dra ogrundade slutsatser så kanske du borde dra i handbromsen istället.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hur blir det en försäkringsbluff?
Vad jag har förstått så är ju inget av det de vill åtgärda något som har gått sönder utan vanligt underhåll. Hur kan det då vara ett försök att få något på försäkringen?
Möjligen ett dåligt försök av en elektriker som har för lite jobb och vill fylla orderboken. Men finns det lampsladd så är det ju tydligt att den delen iaf behöver åtgärdas,
Men hur fick denna lampsladd en mängd prylar att gå sönder?

Får medge att jag inte i detalj vet hur bluffen går till men försäkringsbolaget är inblandat i alla fall.

Men vi kan kanske fokusera lite mer på TS huvudfråga nu, vad som behövs åtgärdas.

Lite bilder hade underlättat, men svaret är troligen allt. Från mätartavla till uttaget på binder, nya centraler, ny kabel, nya jordfelsbrytare 2-3 stycken, nya dvärbrytare samt se över behovet och möjligheten att utvidga anläggningen.
 
Skrev du inte själv nyss att detta är 2 fel?
Håller med om att man måste verifiera att det första alvarligaste felet som gjorde att saker gick sönder är fixat eller få detta fel åtgärdat snarast.
Sedan ta tag i nästa del som är att säkra upp resten av anläggningen.
Men får fortafarande inte in vad en försäkring har med saken att göra mer än att ersätta ev trasiga saker. Och här vill bolaget ha in vad det va för fel vilket säkert Elektrikern kan säga. Eller om man tror att alla elektriker är klåpare be dem fixa felet igen.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Skrev du inte själv nyss att detta är 2 fel?
Håller med om att man måste verifiera att det första alvarligaste felet som gjorde att saker gick sönder är fixat eller få detta fel åtgärdat snarast.
Sedan ta tag i nästa del som är att säkra upp resten av anläggningen.
Men får fortafarande inte in vad en försäkring har med saken att göra mer än att ersätta ev trasiga saker. Och här vill bolaget ha in vad det va för fel vilket säkert Elektrikern kan säga. Eller om man tror att alla elektriker är klåpare be dem fixa felet igen.
Jag ver inte, jag har inte varit på plats.
Men det låter som det eventuellt kan vara minst ett fel i alla fall och detta ska elektrikern på plats i första hand lägga ner sin själ i att hitta. Och det har hen inte enmigt beskrivningen.

Men nu menar jag vara att detta har redan skrivits. Och då kan vi vara steget före och försöka hjälpa TS med sina frågor om sin anläggning. Och där hade några bilder sagt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.