A
A AndersS skrev:
Fiber kan oftast blåsas om från närmaste anslutningspunkt, vilket kan vara ett skåp/brunn.
Men avståndet kan variera beroende var installationen är, tar vi villaområden är väl 50-300 m normalavstånd.
I glesbygd/landsbygd kan det vara längre avstånd.
Sedan kan fiber vara mera eller mindre svårblåst så redan vid första fiberblåsningen om man haft otur, illa förlagd duct, långa avstånd, etc, kan det behövt tas grop/ar på vägen för att kunna blåsa fram fiber.
Men rent generellt kan nog en omblåsning, inkluderat svetsning i båda ändar hamna på 5000-10000 kr.
Tack för svaret(y)
det är ju inte multum för mig, men en rejäl summa är det...

To66e Tobias Ferm skrev:
Hej, såhär ser anslutningen ut utifrån idag. Jag är inte särskilt nöjd med att kablarna är helt oskyddade och vem som helst skulle kunna gå förbi och klippa av den. Vad hade ni gjort , vad finns det för smarta lösningar.
Jag ska tillägga att i det vita skyddsröret går även inkommande el.

To66e Tobias Ferm skrev:
Jag ska tillägga att i det vita skyddsröret går även inkommande el.
Ja, det gör det definitivt inte bättre utan bara värre. Du menar att inkommande el ligger i en slang/kanalisation ovan på marken, som dessutom ser ut som en solblekt orange slang tillsammans med den gröna fiberducten? Orange är för tele och ska inte innehålla el.
De fiberoperatörer jag känner till godkänner dessutom inte samförläggning på detta sättet.
Kanalisation har normalt inte UV-skydd då de ska förläggas i mark.
Så du verkar ha flera fel att åtgärda.

Är det i något speciellt område, fritidshus eller liknande där någon förening själva pysslat med anslutningarna?

A AndersS skrev:
Ja, det gör det definitivt inte bättre utan bara värre. Du menar att inkommande el ligger i en slang/kanalisation ovan på marken, som dessutom ser ut som en solblekt orange slang tillsammans med den gröna fiberducten? Orange är för tele och ska inte innehålla el.
De fiberoperatörer jag känner till godkänner dessutom inte samförläggning på detta sättet.
Kanalisation har normalt inte UV-skydd då de ska förläggas i mark.
Så du verkar ha flera fel att åtgärda.

Är det i något speciellt område, fritidshus eller liknande där någon förening själva pysslat med anslutningarna?
Njea det vet jag faktiskt inte. Inte bott här så länge men vet att det är öppet fiber iaf. Har gjort felanmälan till fiberägaren.

Ja det är en grov svart kabel i det röret. Kan inte vara annat än el.

Konstigt att besiktningsmannen missade det.

Som fastighetsägare är du nu ansvarig att felaktigheter åtgärdas! (hur och vem som tar kostnad är en annan fråga)
Är slangen där svart kabel och fiber ligger en orange slang som blekts av solen?
Kan den svarta kabeln vara en gammal telekabel för koppar?
Kan du se var den svarta kabeln tar vägen i huset?

Vi stannar här så får du återkomma när du kontrollerat och kan få nya tips/råd hur du går vidare.

Trams och efterföljande städat
/Mats
Moderator

To66e Tobias Ferm skrev:
Hej, såhär ser anslutningen ut utifrån idag. Jag är inte särskilt nöjd med att kablarna är helt oskyddade och vem som helst skulle kunna gå förbi och klippa av den. Vad hade ni gjort , vad finns det för smarta lösningar.
Tack alla. För allas kännedom har detta felanmälts enligt rätt väg och de kommer att komma hit och gräva om, ändra så det inte blir framtida skador.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Gäller det även el som du tror går i samma slang?
Är slangen en blekt orange, den ska inte innehålla kabel för el?

A AndersS skrev:
Gäller det även el som du tror går i samma slang?
Är slangen en blekt orange, den ska inte innehålla kabel för el?
Jag har undersökt vidare faktiskt hur det ser ut. Och det som såg ut som elkabel verkar vara något annat.

Så de får komma och gräva ner fibern djupare och det jag trodde var elkabel - det svarta är någon gammal isolering tror jag, som du var inne på.

• Orangeröd kabelskyddsrör och grön fiberkabel intill gammal svart isolering vid husgrund med synlig jord och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild visar misstagen elkabel som är gammal isolering bland stenar och grus på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Inte omöjligt att man har återanvänt kanalisation för koppartele och dragit isär inne vid väggen för man ville få fiberanslutning på annan plats, där den gröna ducten dyker upp.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte omöjligt att man har återanvänt kanalisation för koppartele.
Det jag söker tips på nu är om man ska tabort skåpet utanför och ersätta med något snyggare och bättre. Verkar vara enbart till fiber just nu.

Vet du vad som finns i skåpet?

A AndersS skrev:
Vet du vad som finns i skåpet?
Tyvärr inte då det är igenmålat. Går inte öppna och jag vill inte röra eftersom fibern går in där. Rädd för att sabba anslutningar och göra det värre.

Du får vänta tills tekniker är på plats och kan förklara vad som kan göras, eller rättare sagt det mesta går men allt har ett pris.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Nu har de varit på plats. Fixat och ser riktigt bra ut. :))

• Nyrenoverad husgrund med välfixade vita hörnstenar mot en nyligen grävd jordbädd.
    Skapa konto
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.