D dthompa skrev:
Tittar på en Smart Sileno Life 750. Är det enkelt att installera själv? Jag behöver nog bara avgränsa ett område, resen är träd som den kan gå emot. Sen är resten staket, altan eller häck som avgränsas med gränskabeln. Vilka avstånd ska man lägga kabeln från olika saker, är det lätt att förstå?
Ja det är enkelt, ta din tid. Planeringen är största arbetet.

Jag kan rekommendera fiskars kantskärare om kabeln ska grävas ner.
Svart Fiskars kantskärare för nedgrävning av kabel i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan också rekommendera att lägga lita kabel utanför klippytan på lämpliga ställen så det går att justera om man så skulle vilja.

Vissa kör olika taktiker. Jag skulle råda att begränsa så mycket som möjligt för att spara på maskinen och slippa höra krockarna. Här är det bara gungställningen som inte är begränsad då den är flyttbar. Sandlåda, träd, altan, förråd mm är begränsat med kabel.
 
Hur hade ni gjort här, är som sagt intresserad av en Smart Sileno Life 750. Klipparen behöver ju ta sig förbi grinden. Enklast om den alltid kan vara stängd. Kan man bara kanske ta bort dom två nedersta bräderna till vänster, och den kan gå under där. Eller är det för smalt, hur brett måste det vara? Tänkte man även skulle dra guidekabel där så den hittar till det området.

som jag tolkar det så ska det vara 60 cm mellan avgränsningsslingorna och dom ska ligga typ 30-35 cm ut från staketet och garageväggen. Då ska öppningen minst vara 120 cm. Stämmer det? Då kan man även lägga guidekablen i mitten?

Trädgård med stängd trädgårdsgrind och frågetecken om möjligt utrymme för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M mxjolle skrev:
Ja det är enkelt, ta din tid. Planeringen är största arbetet.

Jag kan rekommendera fiskars kantskärare om kabeln ska grävas ner.
[bild]
Kan också rekommendera att lägga lita kabel utanför klippytan på lämpliga ställen så det går att justera om man så skulle vilja.

Vissa kör olika taktiker. Jag skulle råda att begränsa så mycket som möjligt för att spara på maskinen och slippa höra krockarna. Här är det bara gungställningen som inte är begränsad då den är flyttbar. Sandlåda, träd, altan, förråd mm är begränsat med kabel.
Låter bra, tänkte jag inte gräver ner den i år utan har den bara med pinnarna så man kan ändra om det behövs. Allt kommer ju typ vara begränsat av slingan som går runt tomten och sen huset/altanen. Har två träd, men man kanske ska sätta runt dom med då så den slipper gå på dom.
 
D dthompa skrev:
Hur hade ni gjort här, är som sagt intresserad av en Smart Sileno Life 750. Klipparen behöver ju ta sig förbi grinden. Enklast om den alltid kan vara stängd. Kan man bara kanske ta bort dom två nedersta bräderna till vänster, och den kan gå under där. Eller är det för smalt, hur brett måste det vara? Tänkte man även skulle dra guidekabel där så den hittar till det området.

[bild]
Det finns någon som har kapat av ett par pinnar nertill på grinden och satt upp svarta gummi lappar. Låter guideslingan guida automover genom och på så vis viks lapparna bort av automover.
Detta gjorde så att hunden inte stack ut genom grinden.
 
D dthompa skrev:
Hur hade ni gjort här, är som sagt intresserad av en Smart Sileno Life 750. Klipparen behöver ju ta sig förbi grinden. Enklast om den alltid kan vara stängd. Kan man bara kanske ta bort dom två nedersta bräderna till vänster, och den kan gå under där. Eller är det för smalt, hur brett måste det vara? Tänkte man även skulle dra guidekabel där så den hittar till det området.

[bild]
 
  • Gilla
Jochi och 2 till
  • Laddar…
F Erica Wyse skrev:
Har just köpt en Sileno 750 och ska nu lägga kansten runt gräsmattan, stenen jag tittat på är 11 el. 14cm bred.
Jag vill bara dubbelkolla att det kommer att fungera så det inte slutar med att vi måste ut och köra trimmern varje vecka
Hur långt ifrån kantstenen ska kabeln ligga för att det ska bli rätt?
Hej,

Antar att kantstenen kommer att sticka upp från gräsmattan sett, då behöver du tyvärr trimmern.
Hamnar den däremot i samma höjd som gräset så kan du låta klipparen gå över en bit!

/John
 
M mxjolle skrev:
Det finns någon som har kapat av ett par pinnar nertill på grinden och satt upp svarta gummi lappar. Låter guideslingan guida automover genom och på så vis viks lapparna bort av automover.
Detta gjorde så att hunden inte stack ut genom grinden.
Har ingen hund så behöver egentligen bara ett hål, frågan är hur brett det behöver vara med begränsningslinan och guidekabeln. Tänkte man måste guida igenom den på det stället. Om man vill guide den åt andra håller kan man få den att följa begränsningslinan då tex upp till vänstra hörnet?
 
Ser ju enkelt ut, är det bara guidekabeln som går igenom hålet där? Hur gör man med avgränsningskabeln, i mitt fall kommer den ju gå längst garaget till vänster på bilden och sen staket på höger sida på något sätt. Måste väl vara ett visst avstånd mellan dom?
 
Diagram över installation av robotgräsklippares guidekabel och begränsningsslinga med zoner för korridorbredd och avståndsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du ska begränsa med begränsningskabel så ser jag bara en lösning och det är genom grinden. Alternativt nedanför grinden om det är tillräckligt brett.

Att ha guidekabel uppe vid garaget och begränsningskabel blir för tight.
 
M mxjolle skrev:
[bild]

Om du ska begränsa med begränsningskabel så ser jag bara en lösning och det är genom grinden. Alternativt nedanför grinden om det är tillräckligt brett.

Att ha guidekabel uppe vid garaget och begränsningskabel blir för tight.
det är nog som du säger för smalt till vänster. Men borde ju funka till höger där är det 135 mellan stolparna. Får se hur hög den är om man ska ta bort en eller två brädor.
 
D dthompa skrev:
60 cm mellan avgränsningsslingorna och dom ska ligga typ 30-35 cm ut från staketet och garageväggen. Då ska öppningen minst vara 120 cm. Stämmer det? Då kan man även lägga guidekablen i mitten?
Det kan vara smalare än så. Lägger du begränsningskabeln ända ut mot huset respektive stolpen är det enda som händer att klipparen studsar mot väggen/stolpen. Guidekabeln lägger du sen förskjutet åt höger mot laddstationen sett. Klipparen kör nämligen alltid till vänster om guiden mot laddaren sett.

Så ”tajtast möjligt”: vägg(20–25 cm)–guidekabel(40 cm)–stolpe. Och ska du utöka något så gör det på breda sidan. Detta är då utifrån att laddaren står på framsidan. Är den på baksidan blir avstånden tvärt om.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Nej, men det behöver den inte göra heller Den går X cm förbi kabeln när den klipper vanligt så allt blir klippt ändå. Det går att ställa in hur långt förbi gränsen den ska gå.
Japp jag har sett att när den möter kabeln med "nosen" av roboten så går den längre in än när den kommer lite snett in. Så det var därför jag undra det med klippningen :)
 
Gjorde en enkel ritning hur jag tänkte. Det borde väl funka? Om det går att tyda den :) T är = träd. Bruna är staket. Resten är häck. Framför husen kan den inte köra. Bredvid hus och garage är det småsten.
Frågan är om man ska ha roboten vid 1 eller 2 är tyvärr inte plant vid 1 så för att slippa gräva kanske två är lättare. Vill inte ha den på framsidan.
 
  • Handritad skiss av trädgårdsplanering med markering för träd, staket, häck, och stenar runt ett hus och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dthompa skrev:
Gjorde en enkel ritning hur jag tänkte. Det borde väl funka? Om det går att tyda den :) T är = träd. Bruna är staket. Resten är häck. Framför husen kan den inte köra. Bredvid hus och garage är det småsten.
Frågan är om man ska ha roboten vid 1 eller 2 är tyvärr inte plant vid 1 så för att slippa gräva kanske två är lättare. Vill inte ha den på framsidan.
1, guidekabel kan inte korsa begränsningsslingan vid trädet. Guiden måste i så fall runda trädet där ingen begränsningskabel är.

2, Hur klipps gräsytan på andra sidan huset? Dvs där garaget inte står. Edit: jag ser nu att utan kan nås... Kanske lite tight men bör gå
 
Jag har väldigt likt detta, se orange linje, ingen studsmatta som ni och lite större ytor. Har väl 2,5m vid den rosa pilen minus de avstånd som krävs mellan häck och träd. Funkar fint här och den har inte fastnat allt för många gånger där.
Handritad skiss av en trädgård med markeringar, hus, träd och häckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.