R relier skrev:
Kan vara en trafikskada möjligen och då är det strikt ansvar som gäller. Om du inte vet vem som orsakat skadan så kontakta Trafikförsäkringsföreningen TFF och hör efter vad som kan gälla. Ulf
Nä, för att det ska räknas som en trafikskada måste det ha orsakats av ett fordon i rörelse.
 
Violina Violina skrev:
Nä, för att det ska räknas som en trafikskada måste det ha orsakats av ett fordon i rörelse.
Det finns undantag vid exvis lossning och lastning etc. Jag skulle pröva ärendet oavsett på trafikförsäkringen för att vara säker. Ulf
 
A
R relier skrev:
Det finns undantag vid exvis lossning och lastning etc. Jag skulle pröva ärendet oavsett på trafikförsäkringen för att vara säker. Ulf
Lät som ett bra förslag(y)
 
Står.i Står.i skrev:
Kan moderator röja upp i tråden?

Mycket ikke-relevanta inlägg mellan olika medlemmar (som fortsättningsvis kan sluta tjafsa i tråden och sköta det på pm).

Väntar på fortsättning. Är överraskande hur lågt ett gammalt träd verkar värderas.

Kanske kan brandkåren betala dig motsvarande vad arborist med stubbfräs skulle kostat - så du får möjlighet att utföra arbetet själv och få kanske 30-40 k för besväret?
En björk är ett mycket vanligt träd och har relativt kort livstid så dom värderas inte så högt.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
A
A Autodidak1 skrev:
En björk är ett mycket vanligt träd och har relativt kort livstid så dom värderas inte så högt.
Nä men med fällare, manskap, stubbfräs mm
Så hamnar det runt 30-40 lakan..
Skulle jag gissa.. om inte TS vill elda upp trädet...Och med det skrivet... kapa och klyva det först...
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
En lite OT fråga. Jag och grannen lät 2 björkar stå kvar. Den på hans sida tycker jag blev lite tokigt vald då en hackspett har ett bo i den (eller snarare valdes den vara kvar pga detta då jag tror hans fru gillade hackspettarna) - det är jättefint att se hackspettungarna utvecklas (de kommer igen år efter år) men jag är lite orolig att detta gör att denna kanske 20-30 åriga ganska höga björk en vacker (eller snarare stormig) dag kommer falla ned på min uppfart. Träffar den vardagsbilen blir jag nog bara glad, men tyvärr finns lite annat på tomten jag inte vill ha krossat bla ett uthus så... När kan man säga till grannen att det är dags? Den har fortfarande gröna fina blad. De andra björkarna som var jämngamla hade nån begynnande röta men de andra var fina.
Maskintok skrev:
Även hackspett är vanligt att se sitta och hacka i skador på lövträd.
får man dit en gröngöling så är det snart slut med trädet och det riskerar att blåsa av i vinden...
gröngöling är en hackspett..
Jag gissar att jag borde ta ett snack med grannen när hackspetten haft sina ungar för i år... Mitt förslag sist var att kapa trädet strax över hackspetthålet (dvs översta 75%) och låta stammen stå kvar som ett fågelbo. Inte så snyggt kanske, men bra för fåglarna och stumpen som är kvar kan inte skada så mkt och går att plocka ned själv utan hjälp den dag hackspetten avancerat i bostadskön.

Maskintok skrev:
idag ligger det säkert på runt 20-30.000 kr för normal fällning med städning och miljögifter... Ska företaget som anlitas städa riktigt och noggrant säkert runt 40.000 kr..
inkl moms då vill säga.
Vi hade arborister och container för ett jätteträd, nästa två omgångar tog vi hit en lastbil med kran. Det var mkt mer kostnadseffektivt. Men hade inte gått på det första trädet pga dess placering och storlek. Vi gjorde all markåterställning och körde bort allt stubbfräs själva, men det är ju mkt mer jobb än man tror med att städa. 40.000 för ett enda träd låter dyrt, men några 3.000 för ta ned, fräsa, gräva bort, fylla med jord och transportera bort material kan jag inte tänka mig det går att hitta nån som gör det för. Det är ju löjligt att säga att TS som fått sitt träd skadat ska göra detta jobb själv och gratis.

Framförallt tycker jag det är viktigt att signalera att man måste skydda träd när man fäster nåt i dem. Om trädet inte var "värdefullt" utan bara värt det det kostar att röja upp denna gång är det det kanske nästa. Jag skulle inte alls uppskatta att byta 3000kr mot något av mina träd på tomten. Alla träd jag har kvar fyller en funktion. Sen är det ju jackpot om man ändå tänkt ta ned trädet, att få det gratis nedtaget. Men det kan ju inte den som skadar trädet veta.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad menar du med likvärdigt, lika stort? De galenskaperna är tack och lov borta sedan flera år genom en dom i HD 2015. Fick din kommun 25.000 per träd gissar jag att det var prydnadsträd i en park eller liknande, grundersättningen är timmervärdet numera, men undantag finns förstås.
Det är väl ändå så att HD i flera fall utdömt skadestånd till skadelidande som helt baserats på skadans påverkan på fastigheten marknadsvärde. Ifall man på ett trovärdigt sätt kan hävda att marknadsvärdet påverkats negativt av konsekvensen av den olovliga handlingen, kan det finnas möjligheter till skadestånd på motsvarande belopp. Såklart väldigt subjektivt och olika i varje enskilt fall men så är det ju med juridik....
 
harry73 harry73 skrev:
På ett amatörforum handlar det inte bara om att ha rätt i sak, det handlar även om att övertyga andra att man har rätt. Och om jag minns trädstarten rätt, var det flera som sa att det kunde vara allvarligt, men att man behövde se skadan för att kunna säga mer.

Jag tycker att det på många sätt är ett bättre svar än @Maskintok som direkt säger att trädet är bortom räddning.
Om man nu är expert på något, ska man dela med sig av sin kunskap och inte bara ge rätt svar.
Jag syftade inte på något specifikt i denna tråd.

Utan i de fall, där man ger rätt svar, sakligt underbyggt, kanske med hänvisning till lagar, regler, rättsfall mm. och ändå kommer någon med uppenbarligen noll kunskap men mycket vilja och säger något heltokigt.

Efter att man förklarat det felaktiga 3 gånger och polletten ändå inte ramlar ner hos vederbörande så kan det gå en säkring ibland ;)

Ofta får man bara ge upp med sådana personer, dom förstår inte ens att dom har fel och går inte att övertyga heller.

Som tur är finns det många fler där man kan ha ett vettigt utbyte med och lära sig ännu mer. (y)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag gissar att jag borde ta ett snack med grannen när hackspetten haft sina ungar för i år... Mitt förslag sist var att kapa trädet strax över hackspetthålet (dvs översta 75%) och låta stammen stå kvar som ett fågelbo. Inte så snyggt kanske, men bra för fåglarna och stumpen som är kvar kan inte skada så mkt och går att plocka ned själv utan hjälp den dag hackspetten avancerat i bostadskön.



Vi hade arborister och container för ett jätteträd, nästa två omgångar tog vi hit en lastbil med kran. Det var mkt mer kostnadseffektivt. Men hade inte gått på det första trädet pga dess placering och storlek. Vi gjorde all markåterställning och körde bort allt stubbfräs själva, men det är ju mkt mer jobb än man tror med att städa. 40.000 för ett enda träd låter dyrt, men några 3.000 för ta ned, fräsa, gräva bort, fylla med jord och transportera bort material kan jag inte tänka mig det går att hitta nån som gör det för. Det är ju löjligt att säga att TS som fått sitt träd skadat ska göra detta jobb själv och gratis.

Framförallt tycker jag det är viktigt att signalera att man måste skydda träd när man fäster nåt i dem. Om trädet inte var "värdefullt" utan bara värt det det kostar att röja upp denna gång är det det kanske nästa. Jag skulle inte alls uppskatta att byta 3000kr mot något av mina träd på tomten. Alla träd jag har kvar fyller en funktion. Sen är det ju jackpot om man ändå tänkt ta ned trädet, att få det gratis nedtaget. Men det kan ju inte den som skadar trädet veta.
undvik att kapa ovanför bo.
För hackspettar mm har ungarna långt ner i stammen.. Då riskerar de att drunkna vid höga flöden av regn..

Det är bara ugglor som i stort sätt klarar av detta med sina bon..
ett stort problem vi har i skogsbruket..
När skördare har kapat högstubbe och sparat fågelboet.. är just att ungarna drunknar istället..
Ska man kapa ska man kapa ca 1m ovanför.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
undvik att kapa ovanför bo.
För hackspettar mm har ungarna långt ner i stammen.. Då riskerar de att drunkna vid höga flöden av regn..

Det är bara ugglor som i stort sätt klarar av detta med sina bon..
ett stort problem vi har i skogsbruket..
När skördare har kapat högstubbe och sparat fågelboet.. är just att ungarna drunknar istället..
Ska man kapa ska man kapa ca 1m ovanför.

Hur har du tid att skriva här så mycket om du är ute i skogen och jobbar ? Får du betalt av din uppdragsgivare för att stå med telefonen i handen och skriva på forum ? Har du med dig extra batteri etc ?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Jag gissar att jag borde ta ett snack med grannen när hackspetten haft sina ungar för i år... Mitt förslag sist var att kapa trädet strax över hackspetthålet (dvs översta 75%) och låta stammen stå kvar som ett fågelbo. Inte så snyggt kanske, men bra för fåglarna och stumpen som är kvar kan inte skada så mkt och går att plocka ned själv utan hjälp den dag hackspetten avancerat i bostadskön.



Vi hade arborister och container för ett jätteträd, nästa två omgångar tog vi hit en lastbil med kran. Det var mkt mer kostnadseffektivt. Men hade inte gått på det första trädet pga dess placering och storlek. Vi gjorde all markåterställning och körde bort allt stubbfräs själva, men det är ju mkt mer jobb än man tror med att städa. 40.000 för ett enda träd låter dyrt, men några 3.000 för ta ned, fräsa, gräva bort, fylla med jord och transportera bort material kan jag inte tänka mig det går att hitta nån som gör det för. Det är ju löjligt att säga att TS som fått sitt träd skadat ska göra detta jobb själv och gratis.

Framförallt tycker jag det är viktigt att signalera att man måste skydda träd när man fäster nåt i dem. Om trädet inte var "värdefullt" utan bara värt det det kostar att röja upp denna gång är det det kanske nästa. Jag skulle inte alls uppskatta att byta 3000kr mot något av mina träd på tomten. Alla träd jag har kvar fyller en funktion. Sen är det ju jackpot om man ändå tänkt ta ned trädet, att få det gratis nedtaget. Men det kan ju inte den som skadar trädet veta.
Fanns förr några typer.. vad de nu kallade sig.. det var äldre herrar som åkte runt och fällde, de hade företag eller rättare sagt de tillhörde ett företag..
De fällde för ca 1000-3000 kr per objekt..
Men en sak är ju klar, alla vill ha betalt och försäkringar mm kostar..
Jag säger inget om ersättning är dyr eller ej, det får beställare avgöra..
 
A
S salkin85 skrev:
Hur har du tid att skriva här så mycket om du är ute i skogen och jobbar ? Får du betalt av din uppdragsgivare för att stå med telefonen i handen och skriva på forum ? Har du med dig extra batteri etc ?
Jag är hemma sedan 38 min.. om du behöver veta.
började klockan 05.30 i morse.
Du då?
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A
tar detta också.

Ni som har en Björk stubbe i gräsmattan.
kapa den på ytterkanterna så att all näver försvinner, då försvinner skyddet för stubben och den ruttnar fort.
Men det måste kapas så att mark fukten kommer åt stubben..
 
Maskintok skrev:
undvik att kapa ovanför bo.
För hackspettar mm har ungarna långt ner i stammen.. Då riskerar de att drunkna vid höga flöden av regn..

Det är bara ugglor som i stort sätt klarar av detta med sina bon..
ett stort problem vi har i skogsbruket..
När skördare har kapat högstubbe och sparat fågelboet.. är just att ungarna drunknar istället..
Ska man kapa ska man kapa ca 1m ovanför.
Nu blir jag nyfiken. Skulle det funka att sätta ett ”tak” på stubben eller behöver man spara 1m med grenar som även fungerar som regnskydd?
 
A
S salkin85 skrev:
Hur har du tid att skriva här så mycket om du är ute i skogen och jobbar ? Får du betalt av din uppdragsgivare för att stå med telefonen i handen och skriva på forum ? Har du med dig extra batteri etc ?
får jag fråga vad du har för telefon om du behöver extra batteri?:thinking:;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.