Hej,

vi har köpt hus och har sökt om lånelöfte hos många banker för att hitta det bästa alterantivet. Vi lånar till 85%. Det bästa vi hittat är Danske Banks erbjudande att binda 3 år till 1,18% genom facket. För röligt har vi fått som bäst 1,3 % hos Ica men annars upp mot minst 1,5%. Om vi plötsligt skulle få mycket pengar under dessa tre år skulle de i första hand gå till renovering, inte amortera mer så det känns inte som en potentiell riskfaktor just nu.

Är medveten att genrellt är rörligt bäst men just detta erbjduande med 1,18% känns lockande. Har ni några synpunkter?

H
D duttsson skrev:
Hej,

vi har köpt hus och har sökt om lånelöfte hos många banker för att hitta det bästa alterantivet. Vi lånar till 85%. Det bästa vi hittat är Danske Banks erbjudande att binda 3 år till 1,18% genom facket. För röligt har vi fått som bäst 1,3 % hos Ica men annars upp mot minst 1,5%. Om vi plötsligt skulle få mycket pengar under dessa tre år skulle de i första hand gå till renovering, inte amortera mer så det känns inte som en potentiell riskfaktor just nu.

Är medveten att genrellt är rörligt bäst men just detta erbjduande med 1,18% känns lockande. Har ni några synpunkter?
Det är rörigt på marknaden nu också så det är svårt att råda. Ingen vet alla gissningar har samma värde. Vill ni vara säkra på vad ni har för utgifter för lånen så bind i 3 år, har ni marginaler för att chansa så välj rörligt lån.
Ni kan ju alltid binda senare men kanske inte till 1,18 %.

• Gilla
duttsson
  • Laddar…
Jag kom inte i närheten av 1.18 när jag skulle omförhandla i höstas, då valde jag att binda på 3 år. Då slipper jag omförhandla på några år och förhoppningsvis kommer jag ner under 50-60%, högre lön och har ett bättre läge.

• Gilla
duttsson
  • Laddar…
Vi har alltid haft rörligt förr av de skäl som du anger ovan. Men i höstas band vi 3 av 4 lån då vi fick bra ränta (0,95%). Har faktiskt svårt att se att räntan skulle sjunka under detta de närmsta åren. Det kan vara bra att dela upp lånen med en liten del rörligt för att kunna vara flexibel om ni vill göra någon justering framöver. Då slipper ni betala ränteskillnadsersättning till banken för att lägga om lånet.

• Gilla
duttsson
  • Laddar…
Tack för era synpunkter. Jag har dock förstått att håller man en liten del rörlig och den andra låst så har banken i princip inga incitament att hålla den rörliga låg, efterso vi nädå msåte vara kvar.

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
D duttsson skrev:
Tack för era synpunkter. Jag har dock förstått att håller man en liten del rörlig och den andra låst så har banken i princip inga incitament att hålla den rörliga låg, efterso vi nädå msåte vara kvar.
Så kan det möjligen vara. Har ni även kollat SBAB? Där behöver ni inte förhandla, de kör efter standardtabell med rabatter för t ex energiklass A-C. Vi fick betydligt lägre ränta hos dem än på SEB där min tjej jobbar…

• Gilla
duttsson
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Så kan det möjligen vara. Har ni även kollat SBAB? Där behöver ni inte förhandla, de kör efter standardtabell med rabatter för t ex energiklass A-C. Vi fick betydligt lägre ränta hos dem än på SEB där min tjej jobbar…
Med 85% belåning verkar de ge upp mot 1,5% så tyvärr inget bättre även med grönt bolån.

Vi har just detta lån via Danske bank. Riktigt bra ränta och jag är oerhört nöjd med kundservicen. Vi har utökat lånet för renovering 1 gång och det har gått jättesnabbt och smidigt. Vi har blivit tilldelade en person, regionchef tror jag, som hjälpt oss med stora som små frågor under de 4 åren vi haft alla banktjänster och lån hos Danske bank. Supersnabb och personlig service och rådgivning. Kör på säger jag :)

• Gilla
Antonymen och 1 till
  • Laddar…
D duttsson skrev:
Med 85% belåning verkar de ge upp mot 1,5% så tyvärr inget bättre även med grönt bolån.
Aha. Nej, då är det förstås inte intressant.

• Gilla
duttsson
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Vi har just detta lån via Danske bank. Riktigt bra ränta och jag är oerhört nöjd med kundservicen. Vi har utökat lånet för renovering 1 gång och det har gått jättesnabbt och smidigt. Vi har blivit tilldelade en person, regionchef tror jag, som hjälpt oss med stora som små frågor under de 4 åren vi haft alla banktjänster och lån hos Danske bank. Supersnabb och personlig service och rådgivning. Kör på säger jag :)
Hej, härligt att höra. Min kompis var tveksam eftersom de är kopplade till danska kronan, något du tog ställning till? Kan inte hitta något om det eller hur det skulle kunna påverka lånet.

D duttsson skrev:
Hej, härligt att höra. Min kompis var tveksam eftersom de är kopplade till danska kronan, något du tog ställning till? Kan inte hitta något om det eller hur det skulle kunna påverka lånet.
Jag förstår inte vad en sådan koppling skulle innebära men allt vi gör med banken sker ju i Svenska kronor. Så gott som alla banker verkar ju på något vis internationellt och du som kund är ju kund med svenska kronan. Jag har inte heller märkt av något om det så det är nog bara baserat på allmän negativitet mot en annan bank än den din kompis själv har.

Vi gick rakt av på lägst ränta och där var DB klart bäst. Allt funkar som sagt mycket bra med hemsida, kundservice och mobilapp vilket gör att vi stannar kvar även om annan bank kan erbjuda samma ränta senare.

• Gilla
AL_T och 1 till
  • Laddar…
Z Zachtionman skrev:
Vi har just detta lån via Danske bank. Riktigt bra ränta och jag är oerhört nöjd med kundservicen. Vi har blivit tilldelade en person, regionchef tror jag, som hjälpt oss med stora som små frågor under de 4 åren vi haft alla banktjänster och lån hos Danske bank. Supersnabb och personlig service och rådgivning. Kör på säger jag :)
Jag förmodar att DB liksom alla banker kräver att man flyttar över alla bankärenden för att få lån. Finns det över huvud taget någon bank som, med pantbrev understigande halva taxeringsvärdet på fastigheten, godkänner lån till pensionär?

• Gilla
Raffe11
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag förmodar att DB liksom alla banker kräver att man flyttar över alla bankärenden för att få lån. Finns det över huvud taget någon bank som, med pantbrev understigande halva taxeringsvärdet på fastigheten, godkänner lån till pensionär?
Troligen måste du flytta det mesta av dina affärer dit. Men de är bra som bank. Jag är nöjd.
Problemet för pensionär är väl oftast att det kan vara knepigt att få budgetkalkylen att gå ihop. De tittar inte bara på din nuvarande pension utan även på vad du har när blir så gammal att tjänstepensionen börjar klinga ut.

J jocke31 skrev:
Det där med personal räntan på SEB låter konstigt. Har en nära släkting som arbetar där. Han ligger på typ0,25% om jag fattat rätt. Men så blir det förmånsskatt på det. Kanske är olika i olika befattningar.

H hempularen skrev:
Troligen måste du flytta det mesta av dina affärer dit. Men de är bra som bank. Jag är nöjd.
Problemet för pensionär är väl oftast att det kan vara knepigt att få budgetkalkylen att gå ihop. De tittar inte bara på din nuvarande pension utan även på vad du har när blir så gammal att tjänstepensionen börjar klinga ut.
H hempularen skrev:
Bankerna är inte kloka! Jag har vettig livslång pension - de går efter knepiga mallar. Jag ska ialla fall checka DB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.