Tobzter
Har inte reflektera över detta förens nu.
Jag har ett T bakom graderna ? någon som har samma? men inte ett "rött" T som i instruktionerna
Digital display på en kontrollenhet som visar 39,5 grader Celsius med ett T-symbol bakom och ett R-symbol framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digital display visar 102 grader med ett T-symbol och textvarning om testläge.
 
En sådan display kan inte visa annat än "svarta" tecken. Rött är omöjligt, att den är röd i manualen beror nog på att blir lättare att visa det man avser. Ser du ett "T" i displayen så skall du väl ta kontakt med svenskabadtunnor eller skall man inte tolka texten så?
 
Tobzter
Oki då är ja med, Jo jag har kontakta dom hoppas på svar snabbt
 
Tobzter Tobzter skrev:
Oki då är ja med, Jo jag har kontakta dom hoppas på svar snabbt
Hur har ni med singelbelysningen från Balboa monterat den? Under utlopp eller under inlopp. Svårt veta hur den kommer att lysa därav frågan. Hittar rätt dåligt med exempelbilder generellt. Tacksam för tips!

Det enda jag är helt säker på är att det är betydligt enklare att montera och felsöka/kontrollera läckage om den sitter strax under övre poolanslutningen.

Ser också att ryggstöden i terasspoolen av värmen blir lite välvd. Det banar för läckage framåt. Jag kommer köra medföljande packning som jag silikonfettar lite innan för bättre glid.

/Henke
 
H henlin431 skrev:
Hur har ni med singelbelysningen från Balboa monterat den? Under utlopp eller under inlopp. Svårt veta hur den kommer att lysa därav frågan. Hittar rätt dåligt med exempelbilder generellt. Tacksam för tips!

Det enda jag är helt säker på är att det är betydligt enklare att montera och felsöka/kontrollera läckage om den sitter strax under övre poolanslutningen.

Ser också att ryggstöden i terasspoolen av värmen blir lite välvd. Det banar för läckage framåt. Jag kommer köra medföljande packning som jag silikonfettar lite innan för bättre glid.

/Henke
Jag har monterat min över utloppet i botten, satte utsuget så långt ner jag kunde och då blev det bra med lampan ovanför.
 
  • Gilla
KKopsen och 2 till
  • Laddar…
J jeppo skrev:
Jag har monterat min över utloppet i botten, satte utsuget så långt ner jag kunde och då blev det bra med lampan ovanför.
det är halvkul att komma åt därnere. Kräver längre armar än jag har, alternativ lyfta ur hela poolen. Kanske ska fundera på det.

Hur lyser lampan för dig? Sätter man den kring vadhöjd lyser den väl inte så mycket i sitthöjd och sätter man den i sitthöjd lyser den inte vid fötterna.

Oklart var man vill att det ska lysa. Beror givetvis på hur stark lampan är (och hur rent vattnet är :) )
 
H henlin431 skrev:
det är halvkul att komma åt därnere. Kräver längre armar än jag har, alternativ lyfta ur hela poolen. Kanske ska fundera på det.

Hur lyser lampan för dig? Sätter man den kring vadhöjd lyser den väl inte så mycket i sitthöjd och sätter man den i sitthöjd lyser den inte vid fötterna.

Oklart var man vill att det ska lysa. Beror givetvis på hur stark lampan är (och hur rent vattnet är :) )
Det blev över nedre anslutningen. Jag hade rätt bra med plats där såg jag. Sågade dessutom upp mer i isoleringen mellan filter/tunna och kommer åt bättre nu.

Insåg att det är rätt dumt att sätta lampan under vattenanslutningen. Läckage droppar ner och kan ta sig in vid lampan.

Rätt mycket jobb för att få dit en lampa men jag tog chansen att silikona insidan av poolens isolering, städa ur lite och även inspektera aluminiumanslutningarna (inlopp och utlopp). De ser för övrigt förjävliga ut och behöver bytas ut. Rejält gropiga och skadade. Värmarna såg bra ut men de är ju i rostfritt.

I övrigt körde jag filterbollarna i tvättmaskinen. Min egen bedömning är att de klarar en tvätt, därefter behöver de bytas ut. De rullas ju upp och tappar sin funktion en del.
 
Hej,

Nu är jag helt ny här :).
Ni som köpt teknik lådan, hur har ni gjort i den med el och kablar? Samt hur har ni satt ”Flow” till bubbelsystemet? Den skall vara ovanför vatten nivån.

bilder uppskattas :)

mvh,
Jimmy
 
Tobzter
Hur dom ska monteras ser du på manualen till bubblorna . Men om ja inte minns fel så ska pilen vara mot luftfördelaren.

Har inte tekniklådan men ja fäste en trallplanka på insidan på min tekniklåda för att fästa en kopplingsdosa till alla kablar. Gjorde hål i isoleringen för inkommande el och utgående kablar
 
  • Gilla
Jippe
  • Laddar…
Det här med in och utloppen och de små ”berg och Dalarna” som bildas på dem. Vad beror det på och är blir det ett problem?
 
AndersPS AndersPS skrev:
Det här med in och utloppen och de små ”berg och Dalarna” som bildas på dem. Vad beror det på och är blir det ett problem?
Verkar vara kloret/bromet som reagerar med metallen. SVB säljer inte dom längre. De som säljs nu är av plast och kostar 700:- för 2.

Generellt har man inte aluminium i varma bad som jag förstått det. Eller nja...nu har ju en mängd av oss det uppenbarligen.

I och med att det är silikon mellan aluminiumet och poolen påverkas även silikonet. Det vita pulvret kryper ju in under silikonet (i alla fall i mitt fall) och får det att släppa. Jag hade även problem att få av slangen då det var en vit hinna/massa från aluminiumkopplingen där.

Därtill ser det rejält sunkigt ut.

Om någon har tips på en lev. som säljer bättre kopplingar, hojta gärna. SVB säljer men jag ser ingen anledning att köpa därifrån. Jag skulle gärna hitta en koppling som ger skydd för små armar och hår. Jag ser risker med att barnen dyker med cyklop och att håret sugs in i den nedre anslutningen. De av er som kört in några fingrar där och provat vet hur rejält suget är.
 
H henlin431 skrev:
Verkar vara kloret/bromet som reagerar med metallen. SVB säljer inte dom längre. De som säljs nu är av plast och kostar 700:- för 2.

Generellt har man inte aluminium i varma bad som jag förstått det. Eller nja...nu har ju en mängd av oss det uppenbarligen.

I och med att det är silikon mellan aluminiumet och poolen påverkas även silikonet. Det vita pulvret kryper ju in under silikonet (i alla fall i mitt fall) och får det att släppa. Jag hade även problem att få av slangen då det var en vit hinna/massa från aluminiumkopplingen där.

Därtill ser det rejält sunkigt ut.
Så det är läge att inleda säsongen med att lyfta upp badet och byta genomföringen? Ajdå.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Så det är läge att inleda säsongen med att lyfta upp badet och byta genomföringen? Ajdå.
Jag hade ingen ny genomföring så jag kunde inte göra det jobbet igår. För de som inte bryr sig om hur det ser ut funkar säkert kopplingarna någon säsong till. När det börjar läcka är det bara att ta bort, silikona om och fortsätta. Eller så kanske det aldrig läcker. Om man väntar tills hela kopplingen är helt vit kanske man får mer skydd för nya frätskador :). Vita och fina med tiden med andra ord.

Hela den här diskussionen hör ihop med att SVB tydligt markerat att klor inte skall användas ihop med deras utrustning. De vill istället att man kör BioCool. Det började jag med också förra sommaren. Det funkade bra. Ett tag. Jag har kvar en 5-litersdunk på hyllan + någon extra liter utöver det.

Observera att jag inte vet hur många som har korrosionsproblemen på sitt aluminium. Någon har bekräftat men inte flertalet. Är vi många underlättar det givetvis ärende mot SVB.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Tobzter
Tobzter Tobzter skrev:
Har inte reflektera över detta förens nu.
Jag har ett T bakom graderna ? någon som har samma? men inte ett "rött" T som i instruktionerna
[bild]

[bild]

Inget svar än,, Hm ska man acceptera 2-3 dagar utan svar ? eller e det bara jag som är för på ?

Man är ju lite orolig att det är något problem, men vad ja har läst mig till så är de någon switch på värmaren som ska ändras, men gör inget förens ja hört något från SVB
 
H henlin431 skrev:
De vill istället att man kör BioCool. Det började jag med också förra sommaren. Det funkade bra. Ett tag.
Vad hände efter ett tag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.