4 658 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Avväxling av innervägg med limträbalk
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
På övre våningen finns inga bärande mellanväggar alls eftersom du har fackverkstakstolar. Plankväggar förekommer normalt inte i hus byggda 1954. Det är mycket som verkar avvika från det normala. Väggtypen som du nyss har redogjort för brukar bara finnas i kolonistugor och liknande. Så, alla ritningar på bordet innan vi fortsätter diskussionen.
J justusandersson skrev:På övre våningen finns inga bärande mellanväggar alls eftersom du har fackverkstakstolar. Plankväggar förekommer normalt inte i hus byggda 1954. Det är mycket som verkar avvika från det normala. Väggtypen som du nyss har redogjort för brukar bara finnas i kolonistugor och liknande. Så, alla ritningar på bordet innan vi fortsätter diskussionen.
Tekniska beskrivningen finns ju där ovanför och förutom sektionen så finns det fasadritningar och dennaJ justusandersson skrev:På övre våningen finns inga bärande mellanväggar alls eftersom du har fackverkstakstolar. Plankväggar förekommer normalt inte i hus byggda 1954. Det är mycket som verkar avvika från det normala. Väggtypen som du nyss har redogjort för brukar bara finnas i kolonistugor och liknande. Så, alla ritningar på bordet innan vi fortsätter diskussionen.
Det är den röda väggen jag vill öppna upp och den är byggd så som jag beskrev och som du ser på närbilden jag fotat i ett gammalt dörrhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det verkligen är som sektionsritningen visar att huset har W-takstolar (dvs fackverk) är inga mellanväggar på övervåningen bärande.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Helt klart W-takstol.
Liknande trådar
-
Avväxling med limträbalk. Hur stabilisera i "sidled"
Byggmaterial & Byggteknik -
Dimensionering limträbalk, avväxling, håltagning i yttervägg Hajom skjutparti
Avväxling för limträbalk
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Konstruktionsritning - avväxling i innervägg, kan jag använda min original ritning med lite mod?
Dimensionering limträbalk vid avväxling av bärande vägg
Byggmaterial & Byggteknik