Nissens
F fsn skrev:
och vad menar du att funktion har med saken att göra? Han har köpt en inredningsdetalj med flammig puts (eller vad det var) sned lucka och inte röktät. Vidare så har ARN dömt till hans fördel och experter har besiktigat och håller med. Så EXAKT menar du?
Att det estetiska är säkert inte ok. Men precis som det diskuterats i tråden innan så spelar det ingen roll för funktionen om det är ett litet läckage vid luckan.

Om du vet hur en kassett fungerar så vet du att de ändå inte är täta. Jag har en Keddy tex, och deras luftspjäll sluter inte helt tätt när man stänger dem, men det är inget problem eftersom att när man eldar så är det drag upp i skorstenen. När man öppnar luftspjällen så öppnas de in i rummet. Det betyder att när man eldar så sugs luft in i kassetten om det läcker någonstans, det läcker inte ut rök i rummet.

Ännu tydligare är det att det går utmärkt att öppna luckorna helt när man eldar utan att det ryker in, precis som med en öppen spis.

Detta vet alla som har eldstad. På bilden TS lagt upp ser man att de har fyllt kassetten med tät rök, och det sipprar endast ut lite rök, detta är helt ok. Det hade inte varit ok uppe i rökgången, men det är en helt annan sak.

Vad menar du att problemet är?
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
A
tar nordpeis sitt ansvar och elda sitt så är det väldigt fort löst detta..

De kan dela på summan eller köra den var och en skitsamma.
båda parter har och kommer förlora på detta.
värst är det för den idiot i butiken som började bråka om och över detta..
dummaste den personen mest troligt gjort i sitt liv.. Vilket kommer få konsekvenser..
 
  • Gilla
ami39 och 5 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Att det estetiska är säkert inte ok. Men precis som det diskuterats i tråden innan så spelar det ingen roll för funktionen om det är ett litet läckage vid luckan.

Om du vet hur en kassett fungerar så vet du att de ändå inte är täta. Jag har en Keddy tex, och deras luftspjäll sluter inte helt tätt när man stänger dem, men det är inget problem eftersom att när man eldar så är det drag upp i skorstenen. När man öppnar luftspjällen så öppnas de in i rummet. Det betyder att när man eldar så sugs luft in i kassetten om det läcker någonstans, det läcker inte ut i rummet.

Ännu tydligare är det att det går utmärkt att öppna luckorna helt när man eldar utan att det ryker in, precis som med en öppen spis.

Detta vet alla som har eldstad. På bilden TS lagt upp ser man att de har fyllt kassetten med tät rök, och det sipprar endast ut lite rök, detta är helt ok. Det hade inte varit ok uppe i rökgången, men det är en helt annan sak.

Vad menar du att problemet är?
Tack, jag vet precis hur man täthetsprovar en kamin eller kassett. Det är inte luckan man testar till att börja med och man pluggar skorstenen och hivar in en rökpatron.

problemet är väl att det ser ut som skit och att kunden inte fått det som beställdes.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Tack, jag vet precis hur man täthetsprovar en kamin eller kassett. Det är inte luckan man testar till att börja med och man pluggar skorstenen och hivar in en rökpatron.

problemet är väl att det ser ut som skit och att kunden inte fått det som beställdes.
Bra, då vet du att funktionen inte påverkas, och på bilderna ser luckan ok ut, men om jag förstått det rätt så blev den åtgärdad tidigare av leverantören. Har du ens sett bilden TS postat som visar hur lite det sipprar in i rummet trots att kassetten är tät med rök inuti?

Det andra ser inte estetiskt bra ut, men jag har aldrig påstått något annat heller.

Oavsett detta så är Eldabutiken helt galna som drar en kund inför rätta. Även om kunden delvis har fel. Estetiskt ser det ju beviskigen inte ok ut.

Min fråga till dig är: exakt vilka funktionsproblem menar du att det blir med den minimala läckan det är?
 
Redigerat:
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Alebaleportocale
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker då aldrig sätta min fot i en elda-butik igen.
Med tanke på att det inte är ngt man inhandlar varje dag lär det inte göra ngn större skada om några arga byggahusare inte köper en ny kamin.

men jag har hört att i visa klädbutiker är det väldigt kostsamt för butiken när kunder köper saker online och returnerar i butik... vad jobbigt skulle det vara om man beställdr en pytteliten grej som aldrig passar och den ska returneras. Varje dag. Av 100 männsikor :)
 
  • Gilla
Gabriel Knjetjled Watson och 1 till
  • Laddar…
A
jag hade väldigt gärna velat ha haft svar på varför man inte reklamerade en Defekt produkt tillbaka till tillverkaren, från både butikens och eldas sida..

Jag som varit återförsäljare i många år skickade tillbaka massor av produkter och gav kunden en ny oavsett vad tillverkaren ville för att när kunden har betalat för en produkt så ska den leva upp till det som kunden blivit lovad.. klara den inte ens av att se hyggligt fin och polerad ut.. Så är det illa.
Att den sedan Inte fungerar fullt ut, utan åtgärd är ännu värre...
redan vid första miss börjar kund att vilja ha något annat...

Och kritiken uteblir sällan.
Så varför skickades denna kamin inte tillbaka till tillverkaren... Det skulle jag vilja ha svar på.. det är inte legitimt med.. åh vi lagar..
Nä en produkt skall egentligen inte åtgärdas om den kommer från fabrik..
 
  • Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
Mats-S
Maskintok skrev:
Nä en produkt skall egentligen inte åtgärdas om den kommer från fabrik..
Precis!
Innan jag blev pensio för 1 år sedan så jobbade jag 25 år som IT-konsult. Fick vi en skadad server så blev det direkt retur, kallas för DOA retur; Dead On Arrival

En DOA installerar man aldrig den går direkt tillbaka, punkt slut!
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Men om det inte är fel på produkten och den dessutom är installerad?
 
F
Nissens Nissens skrev:
Bra, då vet du att funktionen inte påverkas, och på bilderna ser luckan ok ut, men om jag förstått det rätt så blev den åtgärdad tidigare av leverantören. Har du ens sett bilden TS postat som visar hur lite det sipprar in i rummet trots att kassetten är tät med rök inuti?

Det andra ser inte estetiskt bra ut, men jag har aldrig påstått något annat heller.

Oavsett detta så är Eldabutiken helt galna som drar en kund inför rätta. Även om kunden delvis har fel. Estetiskt ser det ju beviskigen inte ok ut.

Min fråga till dig är: exakt vilka funktionsproblem menar du att det blir med den minimala läckan det är?
Det var väldigt länge sen jag såg de bilderna. Men eftersom det togs upp av TS som ett av felen så förutsatte jag att det läckte mer än det skall.

Men för att svara på din fråga vad jag tycker... på en spis med separat tilluft skall luckan vara så tät att elden sotar, går på totalt syreunderskott och självdör om man stryper tilluften.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
R
F fsn skrev:
Tack, jag vet precis hur man täthetsprovar en kamin eller kassett. Det är inte luckan man testar till att börja med och man pluggar skorstenen och hivar in en rökpatron.

problemet är väl att det ser ut som skit och att kunden inte fått det som beställdes.
Precis, det är inte luckan man testar och den behöver/ska inte inte ens vara gastät. Det du säger styrker ju precis det som många av oss undrat över. Jag tror ingen har missat att företaget betett sig uselt eller att det varit en estetiskt tveksam installation, men fokus har ofta legat just på det här med att den "läcker rök". Se tex https://www.byggahus.se/eldabutiken-levererar-kamin-som-lacker-rok-stammer-sin-kund-i-tingsratten. Problemet har illustrerats genom en rökpatron i en kall kamin där rök sipprar ut genom luckan (inte rökkanalen). Läg därtill:
"Genom att det bland annat inte rök in från braskaminen kunde den även godkännas av behörig besiktningsman vid Nacka & Tyresö Sotningsdistrikt AB vid besiktning den 7 juli 2017". Jag har frågat många gånger men har inte sett någon bra förklaring. Jag tror helt enkelt att det var ett misstag att dra in den här aspekten med "läcker rök" eftersom det tagit fokus från andra mer relevanta aspekter att anmärka på.
 
  • Gilla
henric78 och 5 till
  • Laddar…
R
A Alfons3301 skrev:
Kan inte Byggahus skapa ett konto på Gofundme eller liknande så kan alla som vill bidra och se hur långt vi kommer?
Det finns många hjälporganisationer som hjälper människor i nöd med vatten, mat, medicin, kläder, utbildning mm. När deras konton är helt fulla så kan jag börja titta på andra områden där jag kan bidra med värdefulla donationer. Som tur är har jag aktier i Plejd.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänker då aldrig sätta min fot i en elda-butik igen.
håller med, var i princip färdig för att acceptera en offert på ca 100000. Får verkligen fundera ett varv till.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
"Han känner sig inte nöjd med uppgörelsen, men menar på att han var tvungen att välja mellan att fortsätta slåss eller gå vidare med livet."

Rätt tänkt, bättre att göra ett avslut nu än att sluta som en rättshaverist.

Eldabutiken är givetvis helt borta från mitt val i framtiden, givetvis sprider jag infon till alla som är på G att anlita tjänster inom deras område. Uppmanar er alla att göra likadant. Ett sådant här skitföretag ska inte gå ouppmärksammat från ett sådant här beteende. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om flera av inläggen i den här tråden/tidigare trådar är skrivna på uppdrag av Eldabutiken ...

Ett seriöst företag löser problemet med kunden innan det går till en juridisk strid, vad än felet beror på. Eldabutikens agerande är helt sjukt dåligt, noll kundvård hos det företaget. Betänk det innan ni anlitar dom.
Ja om du ska bojkotta alla företag i Sverige som inte löser alla tvister med kunder så lycka till. En fråga bara ,var handlar du mat kläder byggvaror etc etc?
 
Är det bara jag eller hur fan kan advokaten vara uppe i så mycket pengar utan att någon reagerar?
För mig är advokaten boven i hela artikeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
nagrom00
  • Laddar…
A
T twoody skrev:
Är det bara jag eller hur fan kan advokaten vara uppe i så mycket pengar utan att någon reagerar?
För mig är advokaten boven i hela artikeln.
ca 2000 kr i timmen exkl moms är inget ovanligt för advokat.
Det bygger fort.
utredningar, underlag, förhandlingar, extern hjälp med dokument mm.
Ja det ökar fort..
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.