R Rkarlsson skrev:
Underkänt, du hör till byggmaxamatörerna =)
Räknar 7 lösa stenar synliga, säkerligen fler på andra sidan.
Ett rejält skump så har bakomvarande någon sten i rutan.
En väg som skapar ett sånt skump skulle förmodligen göra sönder både bil, släp och bilen bakom. Punktering minst, jag kan då aldrig påminna mig att jag suttit i en bil och kännt att jag lättat från sätet.
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
K kristofo skrev:
En väg som skapar ett sånt skump skulle förmodligen göra sönder både bil, släp och bilen bakom. Punktering minst, jag kan då aldrig påminna mig att jag suttit i en bil och kännt att jag lättat från sätet.
Va det händer väl nästan varje gång man kör?
Rallybil hoppar i luften över en ramp på en grusväg under en rallytävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en felaktig jämförelse att jämföra en bil med släpvagn för det är inte särskilt ovanligt att dom hoppar i rätt normala förhållanden. Nu tycker jag inte din lastning är särskilt problematisk men stenarna kan definitivt hoppa nån cm utan att det skulle kännas märkvärdigt i bilen. För att dom ska över lämmarna skulle det krävas en olycka tror jag.
 
Redigerat:
K kristofo skrev:
En väg som skapar ett sånt skump skulle förmodligen göra sönder både bil, släp och bilen bakom. Punktering minst, jag kan då aldrig påminna mig att jag suttit i en bil och kännt att jag lättat från sätet.
Då ljuger din bild om att lecablocken längst bak har ett glapp på nästan en decimeter. Det är inte förstängt i mina ögon, och Ja jag har haft släp som hoppar rejält MED last på. Men i med jag lastsäkrar så allt sitter fast enl konstens regler oftast så stannar det där de är ;)

PS för att vara lite mer ironiskt, ditt bagage är underkänt med ;)
 
  • Gilla
kristofo och 1 till
  • Laddar…
G
R Rkarlsson skrev:
Då ljuger din bild om att lecablocken längst bak har ett glapp på nästan en decimeter. Det är inte förstängt i mina ögon, och Ja jag har haft släp som hoppar rejält MED last på. Men i med jag lastsäkrar så allt sitter fast enl konstens regler oftast så stannar det där de är ;)

PS för att vara lite mer ironiskt, ditt bagage är underkänt med ;)
För att räknas som förstängt så får det inte vara ett större glapp totalt i sidled eller längsled än motsvarande en pall på högkant, 15 cm.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
H
Senast idag kom den en bil som skulle till byggmax och hämta Sten.
Han hade lagt 2 pallar på kärran för att sätta fast stenen med.
Men när han körde över järnvägen på väg till byggmax hoppa kärran och en pall landa uppe på lämmen.
Åkte inte av men det var nära.
Sa till han på byggmax att man binder fast även när man åker till byggladan.
Han trodde inte det hoppa så på kärran för det gör ju inte det i bilen fick jag till svar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
När man äger en kärra med 80 cm lövhäckar på, så kan man inte i sin vildaste fantasi tänka sig en kärra utan detta. När jag körde sten för 2 år sedan behövde jag inte ens fundera över nån lastsäkring, förvisso endast 50-väg, men ändå. När jag drar ett lass till soptippen fyller jag fullt, 2,5-3m3, slänger lastnätet över, inget som kan rymma. Grenar, samma sak, ved, samma sak.
 
K kristofo skrev:
Jag blottar väl strupen jag med. Är nog egentligen nästan aldrig nöjd med någon surrning jag gör, men kändes inte osäkert på något sätt. Fast det är klart, det hjälper ju upp självförtroendet att åka till byggmax. Behöver inte vänta många minuter innan någon kommer med en ossurrad last eller negativt kultryck [bild]
Har du olika stora hjul på släpet? Ser lite lurt ut på bilden.
Om du har det då tar ena hjulet mer av vikten och risken för varmgång och punktering ökar..
 
G GammelMan99 skrev:
För att räknas som förstängt så får det inte vara ett större glapp totalt i sidled eller längsled än motsvarande en pall på högkant, 15 cm.
Jaja =) Det är inte lastsurrat iallafall.
Själv hade jag lagt en pall till som täckte de lösa blocken.
 
H Hallerudsbo skrev:
Senast idag kom den en bil som skulle till byggmax och hämta Sten.
Han hade lagt 2 pallar på kärran för att sätta fast stenen med.
Men när han körde över järnvägen på väg till byggmax hoppa kärran och en pall landa uppe på lämmen.
Åkte inte av men det var nära.
Sa till han på byggmax att man binder fast även när man åker till byggladan.
Han trodde inte det hoppa så på kärran för det gör ju inte det i bilen fick jag till svar.
Antingen spela han dunka dunka eller var döv. För när ett släp hoppar så hör man det och skäms nästan när hjulen är i luften.
 
H
Det är dock en jävla skit övergång för det hoppar bra i bilen med.
Men lägger man 2 pallar På varandra löst och åker iväg Så är man kanske född med flera tummar eller har otur när man tänker
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H
För ca 10 år sedan så skulle min chef åka hem från jobbet.
Då skulle han ha kärra med och passa på att ta med däcken till firma bilen.
Han hiva på däcken, så fråga jag om han inte hade tänkt att stropps.
Nej behövs inte de ligger lugnt där.
Han blev stoppad av polisen, han var själv god 2 st polis damer de trodde han att han kunde charma. ( det gick inte alls) :rofl:
Han blev ombedd att bli med in i polis bilen för att se en film.
Där fick han se när han körde över ett fartgupp.
2 däck var synligt över lämmarna innan dom landa på kärran igen.
Han blev ex antal lappar fattigare.
På måndagen sa han att nästa gång ska jag lyssna på dig.

han hade dock 50 km över fartguppet så var väl en anledning att däcken flög med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nästan överlass här va? Kanske dåligt kultryck med lasten längst bak

Släpvagn lastad med en kartong längst bak, risk för dåligt kultryck, parkerad vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
För att räknas som förstängt så får det inte vara ett större glapp totalt i sidled eller längsled än motsvarande en pall på högkant, 15 cm.
För att dissa mig själv lite så vill jag minnas att det bara gäller tung trafik. Lite mer godtyckligt vad som gäller vanliga bilar. Orkar inte slå upp lagtexten, men det står ganska tydligt att vissa paragrafer bara gäller tung trafik.
 
R Rkarlsson skrev:
Då ljuger din bild om att lecablocken längst bak har ett glapp på nästan en decimeter. Det är inte förstängt i mina ögon, och Ja jag har haft släp som hoppar rejält MED last på. Men i med jag lastsäkrar så allt sitter fast enl konstens regler oftast så stannar det där de är ;)

PS för att vara lite mer ironiskt, ditt bagage är underkänt med ;)
Bagaget surrade jag inget alls. Framåt ansåg jag det förstängt, åt sidan tror jag inte att de flyttar sig om man trycker med halva vikten. Blir nästan sugen på att testa.
 
  • Gilla
Beebop&Rockey
  • Laddar…
H HSP skrev:
Har du olika stora hjul på släpet? Ser lite lurt ut på bilden.
Om du har det då tar ena hjulet mer av vikten och risken för varmgång och punktering ökar..
Tack för tipset, tror de är lika men ska kolla. Kärran är lite speciell då axlarna kan rotera i infästningen. De har järn som sticker ut radiellt i axeln, ena axeln uppåt andra neråt. Mellan dessa går det hydrauliska cylindrar. Det gör att man kan höja eller sänka släpet. Så länge man inte pumpat i topp så fördelar vikten sig automatiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.