Degen ska in.
Det är häftigt att betala skatt, 56% av lönen försvinner för tillfället har jag för mig.

Speciellt när det går till oändligt många projekt jag är minst sagt skeptisk till.
Genusstyrning av forskning, sponsring av korumperade u-länder, franska bönder, svts dramasatsningar, 21 regioner med olika journalsystem.. Listan kan göras så lång..

Småposter i sammanhanget (vård skola omsorg) men lite städande i budgeten krävs innan jag sväljer en skattehöjning.
 
  • Gilla
  • Älska
Nidhogg och 25 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Fakenews hur så?
Har du kollat på vad sossarna i Skåne har beslutat?
Har du kollad på vad sossarna i Stockholm har beslutat?
Har du koll på att Ygeman kommer att strida för att ta bort taket/införa progresiv fastighetsskatt på sossarnas kongress i November?
Har du koll på att MP & V också faktiskt vill återinföra progresiv fastighets skatt?

Så nej det är INTE fakenews.
Det som är sagt är att de VILL införa det.
inte att de SKA införa det.

Men om inte villaägare protesterar högljutt redan nu ... då kommer det sägerligen att bli ett utalat mål för sossarna. (precis om det är för MP & V )
Jag bara påpekade att det inte fanns någon korrelation mellan ditt påstående och ”källan” du redovisade.

Men det är ju jättebra om du kollat upp vad andra har beslutat. Då har du säkert kvar källorna/länkarna. Kan du inte bifoga dem här, tack
 
  • Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Vilka stollar.
Och det slår verkligen inte bara mot storstäder, det slår mot precis alla som äger en fastighet och det hårt.
Jag skulle gå från 8' till över 60' i skatt och då har jag medvetet hållit nere mina taxeringar ordentligt.
Framförallt blir det dessutom ett dråpslag moit ekonomin i sin helhet, konsumtion, byggande etc går ner.
Som vanligt extreemt kortsiktigt skattetjuvande av dessa stollar.
Det är precis som om de inte förstår omvärlden och den tid vi lever i.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att stigande fastighetspriser kommer vi se framöver också, oavsett hur man beskattar dem. Vi kan alltid producera fler och billigare bilar, mobiler, mat osv osv men MARK finns det väldigt begränsat av. Lägg därtill att vi politiskt kommer begränsa användning av mark ännu mer för att kunna bevara jordbruksmark, natur osv så kommer priset på byggbar mark bara stiga. (Ända tills den dag då befolkningen börjar minska.)

Så visst kan man förstå klåfingriga politikers suktan efter fastighetsskatter!
 
A
detta ska upp i riksdagen också för röstning.
Det kommer inte att ske något så länge övriga partier har majoriteten i riksdagen.

De flesta partier som inte har foten i kommunismen inser att detta är totalt fel väg att gå...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 8 till
  • Laddar…
Är det någon som har sett något konkret förslag som inte innefattar några av de begränsningsregler som finns i dag och som fanns tidigare när man betalade skatt för småhus?
Det verkar som att man har hört att någon vill återinföra fastighetsskatt för bebyggda fastigheter och sen har man räknat ut siffor baserade på felaktiga fakta för att använda i debatten?
 
  • Gilla
Selma85 och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det någon som har sett något konkret förslag som inte innefattar några av de begränsningsregler som finns i dag och som fanns tidigare när man betalade skatt för småhus?
Det verkar som att man har hört att någon vill återinföra fastighetsskatt för bebyggda fastigheter och sen har man räknat ut siffor baserade på felaktiga fakta för att använda i debatten?
Du har nog slagit huvudet på spiken. Jag bad själv om källor men har inte fått något.
 
  • Gilla
Selma85 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det någon som har sett något konkret förslag som inte innefattar några av de begränsningsregler som finns i dag och som fanns tidigare när man betalade skatt för småhus?
Det verkar som att man har hört att någon vill återinföra fastighetsskatt för bebyggda fastigheter och sen har man räknat ut siffor baserade på felaktiga fakta för att använda i debatten?
Det här är alltså TS källor på att Socialdemokraterna ”...vill ta bort taket...”. Tala om att koka soppa på spik.
 
  • Textutdrag som diskuterar Socialdemokraternas ställningstagande gällande fastighetsskatten.
  • Text om skattereform för ökad jämlikhet och ändringar i beskattning och ränteavdrag.
  • Gilla
l3ff3 och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det någon som har sett något konkret förslag som inte innefattar några av de begränsningsregler som finns i dag och som fanns tidigare när man betalade skatt för småhus?
Det verkar som att man har hört att någon vill återinföra fastighetsskatt för bebyggda fastigheter och sen har man räknat ut siffor baserade på felaktiga fakta för att använda i debatten?
Det är inte så det fugerar (mig verterligen ) innom partipolitik,
1) disktrikten har upp tex åter införande av fastighetsskatt. (generell inriktning, där är vi nu)
2) Det kommer in motioner till landskongressen som då debaterar och röstar om det (generellt sett, inte färdigt förslag)
3) Om partiet sitter i regerings-possition tar det fram ett förslag för hur man ska införa det praktiskt
4) Det förslaget går sen ut på remisser här och var
5) efter remissrundorna så blir det en motion till riksdagen som röstar om det.

Så just nu är vi på punkt 1)
Men har jag lärt mig en sak så är det att ju tidigare det protesteras om uppenbart korkade ideer ju lättare är det att stoppa dem.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ygeman i DI
[länk]

sossarna skåne
[länk]

Hittar inte sossarna stockholms artikel just nu, är på jobbet , men med då tanke på dels Ygeman och dels att Mattias Vepsä (S), ledamot i Stockholms partidistrikt utalat sig så här till SVT
[länk]

Det står ingenstans där att man ska införa något nytt system utan begräsningar. Det står 'återinföra', vilket i sin enklaste form innebär att man inför de regler som gällde fram till 2008. Dvs man betalar maximalt 4 % av hushållsinkomsten.


Alltså, jag är inte för några nya eller höjda skatter. Men om man ska diskutera frågan så måste man ju utgå ifrån riktiga fakta.
 
  • Gilla
l3ff3 och 10 till
  • Laddar…
Har det kommit några nya förslag på hur det ska se ut för bostadsrätter och hyresrätter? Tidigare förslag har ju visat på höjda årskostnader även för dessa, på i runda tal 30 000 om året - vilket kanske inte alla vet.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står ingenstans där att man ska införa något nytt system utan begräsningar. Det står 'återinföra', vilket i sin enklaste form innebär att man inför de regler som gällde fram till 2008. Dvs man betalar maximalt 4 % av hushållsinkomsten.


Alltså, jag är inte för några nya eller höjda skatter. Men om man ska diskutera frågan så måste man ju utgå ifrån riktiga fakta.
Hittar inte artikeln där tror det var DI intervjuade dels representanter för de olika parti distrikten om hur de tänkt sig fastighetsksatten skulle vara samt även representanter för V & MP med samma frågeställning.
Är som sagt på jobbet och kan inte spendera mer tid på att leta fram den.
Summa var att det var lite olika varianter som de ville göra, men några vill bara rakt av ta bort taket på fastighetsavgiften som den är idag.
 
useless useless skrev:
Det står ingenstans där att man ska införa något nytt system utan begräsningar. Det står 'återinföra', vilket i sin enklaste form innebär att man inför de regler som gällde fram till 2008. Dvs man betalar maximalt 4 % av hushållsinkomsten.


Alltså, jag är inte för några nya eller höjda skatter. Men om man ska diskutera frågan så måste man ju utgå ifrån riktiga fakta.
4% av hushållsinkomsten kan dock bli en hel del pengar för de som bor i större städer och är tvungna att tjäna hyfsat för att ens ha råd att bo i hus. Kan ju handla om 50-60 000 kr per år. Jag tror att man i så fall även behöver justera ned skatten på arbete för att det ska gå ihop för många.
 
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag har sagt det förut, vi har inga räntebidrag! Det är ränteavdrag som matchas mot kapitalinkomster. Visst sänk kapitalskatten samtidigt. (eller hur?)
Ränta är för låg och amorteringskraven för låga, detta har medfört orimliga prisökningar-pyramidekonomi dom sedan kan skattas med tex pantbrev, lagfart, reavinst, fastighetsskatt.
Bankerna tar inget eget ansvar och är skyddade av staten. Helt jävla sjukt. Jag skiter väl i att MITT hus är värt massor. Kan inte flytta inom Stockholm utan att bli skyldig Maggan orealiserad 3miljoners fejk vinst ( inflation) plus betala ca 1,5 miljon. Vad har jag gjort för fel i sammhället för att straffas mer än våldtäkt/mord?
Kapitalskatterna är ju sänkta. Symmetrin i skattesystemet som infördes i början av nittiotalet är borta. Möjligheterna till ränteavdrag är mycket högre än den skatt på kapital du har. Kapitalvinster inom ett ISK är ju nästan obeskattade.

För övrigt är det löjligt att gå bananas över en debattartikel om ett förslag som inte ens finns. Det är halmgubbe på halmgubbe över det hela. Det vore bra med en bättre fastighetsskatt, den skulle göra det möjligt att sänka andra skatter som är mer skadliga för ekonomin (exempelvis inkomstskatten), det är därför de allra flesta utvecklade ekonomier beskattar fastigheter. Med rimliga begränsningsregler och en översyn av skattesystemet i stort skulle det kunna vara bra för svensk ekonomi i stort utan stora negativa effekter för de flesta hushållen.

Och nej, jag bor inte i hyresrätt.
 
  • Gilla
l3ff3 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.