Nej, det är helt rätt. I många fall.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt rätt. I många fall.
?

Hur kan det vara rätt att ra fel och skapa förvirring i onödan?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag erkänner att jag har kört i en rondell medsols.
Jag kan ha mött dig! ;) Nu såg föraren i det fallet ut att vara en äldre dam men ditt nick kanske lurar mig... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu såg föraren i det fallet ut att vara en äldre dam men ditt nick kanske lurar mig
Här tycker jag du ska ha pluspoäng för att inte dra några förhastade slutsatser och vara öppen för att vi alla identifierar oss på olika sätt. Vem vet, det kanske är den nya trenden att äldre damer efter ett år av isolering i hemmet börjar se sig själva som "Thomas i Blekinge". Lite oroande bara hur alla ska få sin vaccination, första tanten kanske kommer undan med det, men den andra och tredje Thomas kommer ju få problem?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta är helt fel och du behöver inte betala för lektionerna du haft med hen, säg till hens chef att läraren lär ut att det ska blinkas vänster i cirkulationsplats, detta betyder att du kört fel och vill gå från ytterfil till innerfil men det behöver du som regel heller inte.
Faktum är att det inte alls är så tokigt att blinka vänster ibland. Här i storstan, specifikt här i södra stockholm, har vi begåvats med landets högst trafikerade cirkulationsplatser. Trafiken går i dubbla filer genom CPL. Om den som ligger till vänster då visar att han ska ut eller vidare vänster så ger det trafik som är på väg in flera sekunder extra att köra på, vilket har stor betydelse för flödet genom CPL.

Jag tycker själv det är rätt avigt att blinka vänster men jag märker när jag åker att "om jag blinkar nu slipper de vänta på att se var jag ska åka", så det händer faktiskt att jag gör det ibland.

Speciellt när man åker i en cpl där huvudsakliga riktningen är rakt igenom rondellen och jag är en av få som svänger vänster, då minskar det också risken för att jag behöver tvärnita för att någon åker in utan att ta hänsyn till att jag tänkte svänga vidare......
 
  • Gilla
  • Älska
David-O och 8 till
  • Laddar…
E
MathiasS MathiasS skrev:
Faktum är att det inte alls är så tokigt att blinka vänster ibland. Här i storstan, specifikt här i södra stockholm, har vi begåvats med landets högst trafikerade cirkulationsplatser. Trafiken går i dubbla filer genom CPL. Om den som ligger till vänster då visar att han ska ut eller vidare vänster så ger det trafik som är på väg in flera sekunder extra att köra på, vilket har stor betydelse för flödet genom CPL.

Jag tycker själv det är rätt avigt att blinka vänster men jag märker när jag åker att "om jag blinkar nu slipper de vänta på att se var jag ska åka", så det händer faktiskt att jag gör det ibland.

Speciellt när man åker i en cpl där huvudsakliga riktningen är rakt igenom rondellen och jag är en av få som svänger vänster, då minskar det också risken för att jag behöver tvärnita för att någon åker in utan att ta hänsyn till att jag tänkte svänga vidare......
Fast det är just detta med att folk felaktigt blinkar som gör att förvirringen uppstår.

Ligger du korrekt i ytterfil och någon från innerfil ska svänga ut från cirkulationsplatsen får denne sänka farten då du både kan lämna och fortsätta vidare.

Skulle någon förlita sig på ditt vänsterblink och i avsaknad av detta köra rakt in i dig skulle total anarki råda.

Men det kommer ju alltid finnas de som tycker de vet bättre än lagstiftaren.

Och det går att blinka vänster i din situation och vissa kommer kanske tolka det som ett stöd men den nya generationen kommer tänka att du är en senil person som glömt blinkers igång.

Och detta är såklart inget som ska läras ut på trafikskolor då det var hur det gjordes förr, för 20 år sen eller så.
 
E El-Löken66 skrev:
Detta är helt fel och du behöver inte betala för lektionerna du haft med hen, säg till hens chef att läraren lär ut att det ska blinkas vänster i cirkulationsplats, detta betyder att du kört fel och vill gå från ytterfil till innerfil men det behöver du som regel heller inte.

Jag brukar blinka vänster före och i ingången till cpl'en om det är många bilar som är intresserade av mina avsikter och det inte finns flera filer nån kan tro att jag ska byta mellan.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Jag brukar blinka vänster före och i ingången till cpl'en om det är många bilar som är intresserade av mina avsikter och det inte finns flera filer nån kan tro att jag ska byta mellan.
Vad menar du nu?

Sen måste du komma ihåg att blinkers bara är ett hjälpmedel, du kan inte köra in i en fel bara för den inte svängt enligt hur du tolkar blinken.
 
Nej, har jag sagt det? Blinkersen används för att visa mina avsikter så att andra bilar kan planera sin körning lite bättre.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Framförallt vore det bra om alla MÅSTE blinka när de ska svänga UT ur cirkulationsplatsen.
Här står jag ofta och väntar på att få utrymme att köra in i en cirkulationsplats, och hade bara puckot som är inne i cirkulationen blinkat och visat att han skulle köra ut ur den, hade jag haft en lucka att själv köra in.

Men eftersom man ALDRIG kan lita på att folk blinkar, och aldrig får köra in i en bil oavsett om den blinkat "fel" eller ej, kan man ju ALDRIG utgå från att de som blinkar höger faktiskt är på väg att köra ut förrän man verkligen SER att de kör ut. Så vad är då egentligen vitsen med att blinka sig ut också, när andra bilister ändå inte kan utgå från det i sin egen körning?
 
B b8q skrev:
Framförallt vore det bra om alla MÅSTE blinka när de ska svänga UT ur cirkulationsplatsen.
Det är ju den enda gången du måste blinka i en cirkulationplats.
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Det är ju den enda gången du måste blinka i en cirkulationplats.
Nej, vid varje filbyte även.
 
Ja, om det finns flera filer. Den enda regeln kring körriktningsvisare som alltid gäller är att man ska blinka när man kör ut.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fast det är just detta med att folk felaktigt blinkar som gör att förvirringen uppstår.

Ligger du korrekt i ytterfil och någon från innerfil ska svänga ut från cirkulationsplatsen får denne sänka farten då du både kan lämna och fortsätta vidare.

Skulle någon förlita sig på ditt vänsterblink och i avsaknad av detta köra rakt in i dig skulle total anarki råda.

Men det kommer ju alltid finnas de som tycker de vet bättre än lagstiftaren.

Och det går att blinka vänster i din situation och vissa kommer kanske tolka det som ett stöd men den nya generationen kommer tänka att du är en senil person som glömt blinkers igång.

Och detta är såklart inget som ska läras ut på trafikskolor då det var hur det gjordes förr, för 20 år sen eller så.
Du ska ju inte blinka vänster i ytterfilen om du inte ska byta till innerfil. Men om det är en enfilig rondell är det inte fel att blinka vänster om man ska vänster. Det funkar även om man ligger i innerfil. Det är definitivt inte fel att lära ut. Men i ditt exempel ska man inte blinka vänster.
 
  • Gilla
David-O och 3 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Ja, om det finns flera filer. Den enda regeln kring körriktningsvisare som alltid gäller är att man ska blinka när man kör ut.
Nu börjar vi komma överens tycker jag.
Varför @Daniel 109 försöker sprida desinformation vet vi ej men hen återkom aldrig. Går kanske att göra en omröstning annars?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.