hahalj
D doubleH skrev:
Mina argument var att behov kan förändras med tiden och det är lättare att isolera vid byggnation än i efterhand.
Vårt förråd har redan fungerat som gäststuga, även om så inte var planen från början.
Behövs inga argument varken åt ena eller andra hållet. Man gör ju som man vill, eller hur? Kul att ni har kombinerat gäststuga och förråd. Alla är inte intresserade av det. Den här tråden handlar om mitt förrådsprojekt, starta gärna en du med så vi kan få ta del av detaljer kring ditt bygge.
 
Självklart handlar tråden om ditt bygge.
Det var därför jag frågade varför du valt att inte isolera.
Har själv byggt oisolerat förråd tidigare och i vart fall jag ångrar nu i efterhand att jag inte isolerade.
Färgburkar mm som kan frysa sönder och det hade varit väldigt bra att måla/limma nånstans på vintern.
 
hahalj
D doubleH skrev:
Självklart handlar tråden om ditt bygge.
Det var därför jag frågade varför du valt att inte isolera.
Har själv byggt oisolerat förråd tidigare och i vart fall jag ångrar nu i efterhand att jag inte isolerade.
Färgburkar mm som kan frysa sönder och det hade varit väldigt bra att måla/limma nånstans på vintern.
D doubleH skrev:
Självklart handlar tråden om ditt bygge.
Det var därför jag frågade varför du valt att inte isolera.
Har själv byggt oisolerat förråd tidigare och i vart fall jag ångrar nu i efterhand att jag inte isolerade.
Färgburkar mm som kan frysa sönder och det hade varit väldigt bra att måla/limma nånstans på vintern.
Själv har jag källare med snickarverkstad i huset där jag förvarar färg etc. Ingen frysrisk, gott om plats, men opraktiskt att förvara trädgårdsredskap där.
Vi har alla olika behov.
 
Jag följer byggtråden med stort intresse. Den där trekantslisten på taket, varför finns den? Kan inte takpappen bara vikas neråt men vindskivan?
 
hahalj
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag följer byggtråden med stort intresse. Den där trekantslisten på taket, varför finns den? Kan inte takpappen bara vikas neråt men vindskivan?
Varför kan jag inte svara på. Jag är inte snickare till yrket och litar på vad andra bättre vetande rekommenderar. Kanske går det göra på annat sätt, men det kan jag inte svara på.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag följer byggtråden med stort intresse. Den där trekantslisten på taket, varför finns den? Kan inte takpappen bara vikas neråt men vindskivan?
Saker går att utforma på olika sätt utifrån utseende man önskar. Jag kör på utförande liknande ts. Gillar man det kan man ju låta pappen vikas vid vindskiva, men blir skarpare vinklar och känsligare när pappen börjar bli torr/spröd.
 
Väldigt fint bygge och väldokumenterat. Imponerad över dina ritningar, har du gjort dem i sketchup? Håller själv på och ritar och skissar för en friggebod, men inte kommit till den nivån att jag har ritat in alla reglar, bärlinor mm. Har du lust att dela ritningarna, Har tänkt att göra en friggebod på 5*3 m. Du får gärna tipsa om videos, litteratur kring att rita konstruktionsritningar på den nivå som du har gjort. Hittar mycket hur man ritar övergripande hus och även planritning men ej konstruktionsritningar.
 
hahalj
L LBviking skrev:
Väldigt fint bygge och väldokumenterat. Imponerad över dina ritningar, har du gjort dem i sketchup? Håller själv på och ritar och skissar för en friggebod, men inte kommit till den nivån att jag har ritat in alla reglar, bärlinor mm. Har du lust att dela ritningarna, Har tänkt att göra en friggebod på 5*3 m. Du får gärna tipsa om videos, litteratur kring att rita konstruktionsritningar på den nivå som du har gjort. Hittar mycket hur man ritar övergripande hus och även planritning men ej konstruktionsritningar.
Tack, ja ritningen är gjord i Sketchup. Bifogar filen. Obs, Sketchup 2020-format.
Har tyvärr inga andra tips eller videos än det som är dokumenterat i denna tråden.
 
  • Gilla
PeeWee
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Tack, ja ritningen är gjord i Sketchup. Bifogar filen. Obs, Sketchup 2020-format.
Har tyvärr inga andra tips eller videos än det som är dokumenterat i denna tråden.
Stort tack har hittat några amerikanska videos som visar hur man ritar byggstommar.
 
hahalj hahalj skrev:
Vet inte hur det spelar roll om man börjar uppe eller nere? Fanns ingen annan tanke än att det var enklast att komma åt att börja från den högsta sidan.
Vindskivan på framsidan följer takets lutning, stämmer säkert det du säger, men tänker inte ändra på det nu.

Fick upp all spont idag. I exakt samma minut som sista spontbrädan spikades fast så kom de första regndropparna 5 timmar för tidigt! Blev bråttom att få ner alla verktyg och dra över presenningen. 10 minuter senare öppnade sig himlen. Så, nu blir det taklagspizza!

[bild]
Efter att själv nyligen gjort ett större skärmtak över vår entré med plåttak där jag gjorde samma sak så insåg jag att anledningen till att man börjar nerifrån med råsponten är på grund av att om du börjar uppifrån och sedan när du kommer ner till takfoten och det blir säg 10-20 mm råspontbit kvar så blir det meckigt att kapa till en sån på längden ner mot takfot istället för att göra det uppe vid nock. Men i och för sig, om du mäter längden innan och börjar med att kapa en bit så lär det ju inte vara några problem :) Är väl bara en sån där grej snickarna gör för att underlätta, det blir ju aldrig fel.

Sedan tänkte jag på en till sak som du gjorde. I stället för att fälla in kortlingar i stommen hade det varit lättare att bara sätta spikläkt utanpå stommen som du fäster panelen i. Tror det hade hjälpt till i "svajigheten" under byggnationen också.

Snyggt bygge btw! (y):strong:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.