Se till at du får byggnaden uppvärderad i försäkringen också, annars känns det orimligt att göra bruksstandard. Jag har min 30m långa lada i kalksten/trä med ett försäkringsvärde på 200', samma med andra uthus/ekonomibyggnader, kostar många tusen om året att bara ta upp den lite i försäkringsvärde som ändå hamnar långt från miljonerna det skulle kosta att återuppbygga vid tex brand. Men hör med ditt försäkringbolag, det är ju inte ovanligt elfel i gamla anläggningar som tänder eld på dessa boningar. du kanske kan få ner premie eller få upp försäkringsvärde om du höjer elstandarden rejält.

D danne_08 skrev:
Om någon har ett tips på en elektriker i Uppsala som kan tänkas vara intresserad av ett sånt här jobb PM:a gärna.
@Mikael_L kanske vet eller till och med är intresserad själv.

E
Lägg upp bilder på det färdiga jobbet @Mikael_L! (y)

Mikael_L
G guggen skrev:
Se till at du får byggnaden uppvärderad i försäkringen också, annars känns det orimligt att göra bruksstandard. Jag har min 30m långa lada i kalksten/trä med ett försäkringsvärde på 200', samma med andra uthus/ekonomibyggnader, kostar många tusen om året att bara ta upp den lite i försäkringsvärde som ändå hamnar långt från miljonerna det skulle kosta att återuppbygga vid tex brand. Men hör med ditt försäkringbolag, det är ju inte ovanligt elfel i gamla anläggningar som tänder eld på dessa boningar. du kanske kan få ner premie eller få upp försäkringsvärde om du höjer elstandarden rejält.
Har man aktivt lantbruk, eller inaktiv lantbruksfastighet så kan man kolla om en LRF gårdsförsäkring blir gynnsam (jag kanske tänker på fel bolag, möjligen är det länsförsäkringar. Men verkar det intressant kan jag kolla med ett par som ordnat sådan försäkring, exakt vad den heter och var man tecknar den.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi har en lantbruksförsäkring, det verkade vara det enda rimliga alternativet för den här typen av byggnader. Det är ju en lite speciell fastighet en småhustomt med stora ekonomibyggnader.

D danne_08 skrev:
Vi har en lantbruksförsäkring, det verkade vara det enda rimliga alternativet för den här typen av byggnader. Det är ju en lite speciell fastighet en småhustomt med stora ekonomibyggnader.
Har funderat på en sådan också, har en lantbruksfastighet med diverse byggnader, bostadshus mm och en del åker och skog till. Arenderar ut åker och småpillar i skogen. Vad får ni betala och är det Länsförsäkringar eller ngt genom LRF?

Vi har ett bolag som heter Dina Försäkringar, jag hade inte hört talas om dom tidigare men personen jag hade kontakt med gav ett väldigt bra intryck. Årspremien ligger på ca 3000, byggnadsvärde 2,1 mSEK

Det är ett bolag som har funnits rätt många år och om jag inte mins fel så har dom sin bakgrund i gamla lokala mindre försäkringsbolag.

D danne_08 skrev:
Vi har ett bolag som heter Dina Försäkringar, jag hade inte hört talas om dom tidigare men personen jag hade kontakt med gav ett väldigt bra intryck. Årspremien ligger på ca 3000, byggnadsvärde 2,1 mSEK
Det låter utmärkt, jag ligger nog på 8' per år med ngt högre försäkringsvärde. Tack, skall kolla upp dem!

G guggen skrev:
Det låter utmärkt, jag ligger nog på 8' per år med ngt högre försäkringsvärde. Tack, skall kolla upp dem!
Min försäkring gäller bara ekonomibyggnader finns inget bostadshus på fastigheten.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
PeterFalun
en detalj
inredde snickeri i en liten lada

satte alla uttag 120 cm över golvet för enkel access

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.