3 928 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Ny el i gammal lada
Se till at du får byggnaden uppvärderad i försäkringen också, annars känns det orimligt att göra bruksstandard. Jag har min 30m långa lada i kalksten/trä med ett försäkringsvärde på 200', samma med andra uthus/ekonomibyggnader, kostar många tusen om året att bara ta upp den lite i försäkringsvärde som ändå hamnar långt från miljonerna det skulle kosta att återuppbygga vid tex brand. Men hör med ditt försäkringbolag, det är ju inte ovanligt elfel i gamla anläggningar som tänder eld på dessa boningar. du kanske kan få ner premie eller få upp försäkringsvärde om du höjer elstandarden rejält.
Har man aktivt lantbruk, eller inaktiv lantbruksfastighet så kan man kolla om en LRF gårdsförsäkring blir gynnsam (jag kanske tänker på fel bolag, möjligen är det länsförsäkringar. Men verkar det intressant kan jag kolla med ett par som ordnat sådan försäkring, exakt vad den heter och var man tecknar den.G guggen skrev:Se till at du får byggnaden uppvärderad i försäkringen också, annars känns det orimligt att göra bruksstandard. Jag har min 30m långa lada i kalksten/trä med ett försäkringsvärde på 200', samma med andra uthus/ekonomibyggnader, kostar många tusen om året att bara ta upp den lite i försäkringsvärde som ändå hamnar långt från miljonerna det skulle kosta att återuppbygga vid tex brand. Men hör med ditt försäkringbolag, det är ju inte ovanligt elfel i gamla anläggningar som tänder eld på dessa boningar. du kanske kan få ner premie eller få upp försäkringsvärde om du höjer elstandarden rejält.
Har funderat på en sådan också, har en lantbruksfastighet med diverse byggnader, bostadshus mm och en del åker och skog till. Arenderar ut åker och småpillar i skogen. Vad får ni betala och är det Länsförsäkringar eller ngt genom LRF?D danne_08 skrev:
Det låter utmärkt, jag ligger nog på 8' per år med ngt högre försäkringsvärde. Tack, skall kolla upp dem!D danne_08 skrev:
Liknande trådar
-
Vad sätter man mellan kantelement på gammal platta och ny platta?
Grund & Markarbeten -
Efter failat slipning av gammalt golv så failar jag med nytt golv.Help
Golv -
Gammal nyckel
Fönster & Dörrar -
XPS som isolering mellan gammalt och nytt plåttak
Tak & Vind -
Lossa kåpa till gammalt elskåp med ny elmätare utanpå.
El