18 924 läst · 127 svar
19k läst
127 svar
Bygga garage till elbil - tänk på det här
Finns ingen direkt anledning att lägga kilometerskatt på fossilbilar, det fixar man med högre skatter direkt på drivmedlet. Det är ju inte lika lätt på elbilar då det inte är rimligt att lägga extra skatt på all el, och det är ju nästan omöjligt på egenproducerad el.Nicke Nyfiken skrev:
Sedan tror jag inte att gratisladdningen (ja, som förstås är betald genom en del av grundkostnaden för bilen) är något man utnyttjar för daglig laddning men på långresor måste det ju vara guld värt. Speciellt med tanke på att fler och fler nät kommer att höja priserna för att ro hem investeringarna... tror inte att man gör det så här i början för då dödar man marknaden men så snart den är stabil nog så kommer höjningarna.
Jag har en avvikande åsikt om kostnaden för laddning, och jag skall förklara varför.
Det vi befinner oss i nu är en uppstartsfas, med glada entusiaster och entreprenörer samt en massa lycksökare och deras bihang. De lever på NAP (Någon Annans Pengar) och har feta löner utan att egentligen göra något alls.
Alla operatörerna (utom Tesla) anser att just dom är bäst och just dom har de bästa förutsättningarna så de skall ta minst 75% av snabbladdningsmarknaden, de andra får dela på de kvarvarande 25%...
Långsamladdningen på resa och i köpcentrum mfl ställen dvs AC trefas upp till 22kW anser jag redan vara vunnen av Chargenode. Deras lösning ger den absolut lägsta installationskostnaden och de har det lägsta priset mot slutkund. De öppnade upp 28 laddplatser i Nyköping samt laddar för 2:-/kWh. Alla andra lösningar jag har sett hitintills har en högre installationskostnad.
Snabbladdarna då. Vattenfall, EON, samt nästan alla andra elbolag har egna lösningar. OKQ8 och bensinbolagen MÅSTE komma med egna lösningar. Att gå i partnerskap med elleverantörerna är korkat då äger inte dom affären/kunden. Bensinbolagen har platserna samt "korvkiosken" där man handlar en korv medans det laddas. Idag har bensinbolagen 10-15% påslag på bränslet. Så varför dom skulle behöva lägga på hundratals procent på el? Det verkar osannolikt när laddkunderna kommer att handla mera i butikerna än dagens bränslekunder.
Höga installationskostnader då? Inte särskilt jämför med miljötillstånd, underjordiska tankar, pumpar, rör, betalningslösningar och annat.
Jag har räknat lite på det och om allt annat skall vara lika så räcker det med 10-25% beläggning på en snabbladdare för att de skall bli lönsamma vid 2,50/kWh (150% påslag...). Det är en stor investering initialt, framför allt för att få fram en fet servisledning som skall klara 1000kW minst. Men en lokal transformator och hög spänning på minst 20-50kV till stamnätet sänker kostnaden rejält. Jag skulle nog allvarligt fundera över lokal lagringskapacitet (batteri) för att kunna hantera förbrukningstoppar eller i alla fall planera för en sådan utbyggnad. Fördelen med en sådan är att den sänker genomsnittsförbrukningen rejält vilket sänker avgiften till energibolaget. Solpaneler blir ett smart lokalt komplement i så fall, så det skall det också planeras för, samt tak över alltihopa (hela ytan) som skall klara hela snölasten utan skottning.
Så investera rejält i en fet serviskabel (som tål ökad spänning och ström), samt förbered för utbyggnad, sätt sedan upp snabbladdarna i takt med att behovet växer. Men börja INTE med mindre än fyra på varje plats.
Sjunkande pris då, just nu så är de flesta elbilar pendlingsbilar och det är lite av vilket kom först hönan eller ägget när det gäller snabbladdning på resa. Det kommer att lösa sig. Finansieringen är ett stort problem. Här borde staten gå in med billiga lån (låg stabil ränta) hellre det än rena bidrag för laddplatser. Staten skall inte gå in och subventionera laddplatser, det blir fel, men att låna ut pengar till låg ränta (motsvarande statens upplåningskostnad) är en annan sak. Detta skulle undanröja de värsta lycksökarna för de har inte tillräckligt med säkerheter för att låna upp pengarna. Nuvarande oljeproducenterna borde vara bra långivare för att inte bli helt utslängda från fordonsenergimarknaden, deras pengar gör ändå inte särskilt mycket nytta idag. Eller varför inte låta marknaden råda. Dvs via börsen, sätt t.ex OKQ8 på börsen och använd nyemissioner för att låna upp pengarna som behövs. Eller via OK sparkassa, men då blir det antagligen dyrare (högre räntekostnad).
Det vi befinner oss i nu är en uppstartsfas, med glada entusiaster och entreprenörer samt en massa lycksökare och deras bihang. De lever på NAP (Någon Annans Pengar) och har feta löner utan att egentligen göra något alls.
Alla operatörerna (utom Tesla) anser att just dom är bäst och just dom har de bästa förutsättningarna så de skall ta minst 75% av snabbladdningsmarknaden, de andra får dela på de kvarvarande 25%...
Långsamladdningen på resa och i köpcentrum mfl ställen dvs AC trefas upp till 22kW anser jag redan vara vunnen av Chargenode. Deras lösning ger den absolut lägsta installationskostnaden och de har det lägsta priset mot slutkund. De öppnade upp 28 laddplatser i Nyköping samt laddar för 2:-/kWh. Alla andra lösningar jag har sett hitintills har en högre installationskostnad.
Snabbladdarna då. Vattenfall, EON, samt nästan alla andra elbolag har egna lösningar. OKQ8 och bensinbolagen MÅSTE komma med egna lösningar. Att gå i partnerskap med elleverantörerna är korkat då äger inte dom affären/kunden. Bensinbolagen har platserna samt "korvkiosken" där man handlar en korv medans det laddas. Idag har bensinbolagen 10-15% påslag på bränslet. Så varför dom skulle behöva lägga på hundratals procent på el? Det verkar osannolikt när laddkunderna kommer att handla mera i butikerna än dagens bränslekunder.
Höga installationskostnader då? Inte särskilt jämför med miljötillstånd, underjordiska tankar, pumpar, rör, betalningslösningar och annat.
Jag har räknat lite på det och om allt annat skall vara lika så räcker det med 10-25% beläggning på en snabbladdare för att de skall bli lönsamma vid 2,50/kWh (150% påslag...). Det är en stor investering initialt, framför allt för att få fram en fet servisledning som skall klara 1000kW minst. Men en lokal transformator och hög spänning på minst 20-50kV till stamnätet sänker kostnaden rejält. Jag skulle nog allvarligt fundera över lokal lagringskapacitet (batteri) för att kunna hantera förbrukningstoppar eller i alla fall planera för en sådan utbyggnad. Fördelen med en sådan är att den sänker genomsnittsförbrukningen rejält vilket sänker avgiften till energibolaget. Solpaneler blir ett smart lokalt komplement i så fall, så det skall det också planeras för, samt tak över alltihopa (hela ytan) som skall klara hela snölasten utan skottning.
Så investera rejält i en fet serviskabel (som tål ökad spänning och ström), samt förbered för utbyggnad, sätt sedan upp snabbladdarna i takt med att behovet växer. Men börja INTE med mindre än fyra på varje plats.
Sjunkande pris då, just nu så är de flesta elbilar pendlingsbilar och det är lite av vilket kom först hönan eller ägget när det gäller snabbladdning på resa. Det kommer att lösa sig. Finansieringen är ett stort problem. Här borde staten gå in med billiga lån (låg stabil ränta) hellre det än rena bidrag för laddplatser. Staten skall inte gå in och subventionera laddplatser, det blir fel, men att låna ut pengar till låg ränta (motsvarande statens upplåningskostnad) är en annan sak. Detta skulle undanröja de värsta lycksökarna för de har inte tillräckligt med säkerheter för att låna upp pengarna. Nuvarande oljeproducenterna borde vara bra långivare för att inte bli helt utslängda från fordonsenergimarknaden, deras pengar gör ändå inte särskilt mycket nytta idag. Eller varför inte låta marknaden råda. Dvs via börsen, sätt t.ex OKQ8 på börsen och använd nyemissioner för att låna upp pengarna som behövs. Eller via OK sparkassa, men då blir det antagligen dyrare (högre räntekostnad).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Intressant teori, men jag tror att du räknar fel om du får det till att snabbladdarpriset borde vara detsamma som långsamladdarna. Visst kan priserna pressas, men snabbladdning kommer att vara dyrare än långsamladdning pga. dyrare hårdvara och abonnemangskostnad samt större markåtgång.
Men det spelar ju inte så stor roll då de flesta har väldigt små behov av snabbladdning. Och det är en viktigare poäng att förstå; att lura folk att en laddkostnad på 20 kr/mil på något vis skulle vara representativt för vad det kostar att köra elbil är i bästa fall dålig journalistik.
Men det spelar ju inte så stor roll då de flesta har väldigt små behov av snabbladdning. Och det är en viktigare poäng att förstå; att lura folk att en laddkostnad på 20 kr/mil på något vis skulle vara representativt för vad det kostar att köra elbil är i bästa fall dålig journalistik.
Elbilar brinner generellt sätt inte värre än bensinbilar.
Det finns en del fel i texten.
Schuko är specificerat för kontinuerlig last precis som andra kontakttyper.
Det är ingen skillnad på dimensioneringen av ledningarna beroende på om det sitter en laddare eller ett uttag i änden på sladden. Det styrs helt av avsäkringen.
Bensinbilar har en tydligt högre förbrukning om den är kall, det är definitivt inget unikt för elbilar.
Ni nämner avlopp, men missar helt att det i allmänhet medför krav på oljeavskiljare.
Det finns en del fel i texten.
Schuko är specificerat för kontinuerlig last precis som andra kontakttyper.
Det är ingen skillnad på dimensioneringen av ledningarna beroende på om det sitter en laddare eller ett uttag i änden på sladden. Det styrs helt av avsäkringen.
Bensinbilar har en tydligt högre förbrukning om den är kall, det är definitivt inget unikt för elbilar.
Ni nämner avlopp, men missar helt att det i allmänhet medför krav på oljeavskiljare.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Bensin är, sist jag kollade, rätt lättantändligt och svårsläckt med vatten det med...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 633 inlägg
Har du någon källa på att detta är en reell fara med ett li-ion-batteri?F Finndjävel skrev:
Hur mycket av batteriet är litium? Är litiumet rent och kan kommas åt av vatten. osv osv.
Eller är det bara dina fördomar mot elbilar nu igen?
Elbilar brinner inte oftare än fossilbilar men om dom brinner så kan det bli en riktigt svårsläckt brand om batteriet blir inblandat.D Daniel 109 skrev:Elbilar brinner generellt sätt inte värre än bensinbilar.
Det finns en del fel i texten.
Schuko är specificerat för kontinuerlig last precis som andra kontakttyper.
Det är ingen skillnad på dimensioneringen av ledningarna beroende på om det sitter en laddare eller ett uttag i änden på sladden. Det styrs helt av avsäkringen.
Bensinbilar har en tydligt högre förbrukning om den är kall, det är definitivt inget unikt för elbilar.
Ni nämner avlopp, men missar helt att det i allmänhet medför krav på oljeavskiljare.
Står sig verkligen Teslan stark bredvid M5 i kvalitetskänslan, körglädje m.m?Nicke Nyfiken skrev:Ja en Model S är ingen billig pjäs. Men man får jämföra äpplen med äpplen och när jag köpte min Tesla så jämförde jag med likvärdiga bilar typ Audi RS6, BMW M5 m fl. och då var det ingen större skillnad. Mer än att Teslan är extremt mycket billigare i drift och har hållit andrahandsvärdet betydligt bättre än de andra bilarna jag tittade på.
Samma sak gäller växellådor eller hjul i magnesium. Men det medför inte att brandkåren struntar i att försöka släcka. Batterier går i allmänhet att släcka med vatten. Det är värre med magnesium.
Ironiskt nog så kan du bli bogserad och ladda upp den samtidigt.P Peter_Bromma skrev:utan att säga för eller emot, men ett par saker jag undrat över med en ren elbil... vad gör man när man får "eltorsk" någonstans.. kommer det en servicebil och laddar upp dig lite eller hur funkar det? sen är väl antalet laddplaster på varje ställe en fråga. jag kan väl tänka mig att stanna och käka om jag reser tex sthlm gbg.. men då gäller det väl att det är ledigt på laddplatsen då.. eller kan man se om det är ledigt eller boka det? annars får man ju planera in ett stopp till och det tror jag många är skeptiska till.
pendla varje dag till jobbet med elbil är väl kanon, men för många är det nog en del annan körning som behöver fungera med.
Men utgångspunkten är att man inte kör slut.
Skulle det hända så är det nog lättast att bli transporterad till en snabbladdare.
Ironiskt nog så är min erfarenhet att sånt kan inträffa just pga en trasig laddare
De flesta laddarna kan man se status online.
Vill man ha det bästa systemet idag.... Så börjar bilnamnet på T....
Fast du vill ju prata (negativt) om elbilar. Annars hade du inte gett dig in i tråden.GlennB skrev:
Du hade ingenting att bidra med, men ändå var du tvungen att spy lite galla över elbilar och deras ägare.
Vem är det som är 6 år och sitter i sandlådan?
En sak som kommer är att elbilarnas batteripack kommer att användas som källa för för elbehovet i ett hus.
Alltså 'peak.utjämnare'. Speciellt tillsammans med solceller.
Det är inte alls orimligt att kunna säga till bilen att den ska klara 15 mil, och övrig batterikapacitet kan nyttjas som källa för huset. Då kan man ladda bilen när det är billigt, och ta ut energi när det är dyrt att köpa.
Det kan ställa krav på inkoppling som jag inte ser omnämnda i artikeln.
Alltså 'peak.utjämnare'. Speciellt tillsammans med solceller.
Det är inte alls orimligt att kunna säga till bilen att den ska klara 15 mil, och övrig batterikapacitet kan nyttjas som källa för huset. Då kan man ladda bilen när det är billigt, och ta ut energi när det är dyrt att köpa.
Det kan ställa krav på inkoppling som jag inte ser omnämnda i artikeln.