Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Idag är det sommarväder! Formen är avvägd, stöttade och armering på gång! Även ett lass matjord är påväg för att fylla upp i framkant på växthuset som stöd innan gjutningen! 2st 10mm armeringsjärn blir det och nu ska jag böja hörnen, man får ta i för att böja dom..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Första varvet armering på plats och nej det är inte enligt konstens regler men för ett växthus så räcker det gott. 10mm järn från hörn till hörn och hörnvinklar som är 50x50cm som binder ihop det, ståendes på 50mm distanser
Blir ett varv till armering ovanför också som jag troligtvis låter hänga ner i najtråd eller ska jag släppa ner det när jag gjuter? Vad tycker ni?
Även en del av matjorden på plats så nu ger det bra stöd mot gruset!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir ett varv till armering ovanför också som jag troligtvis låter hänga ner i najtråd eller ska jag släppa ner det när jag gjuter? Vad tycker ni?
Även en del av matjorden på plats så nu ger det bra stöd mot gruset!
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Sådär nu är all armering färdig, jag hängde faktiskt den övre i najtråd ca 4cm ner.
Men hur är det med betong, över 5 grader varmt för att gjuta rekommenderas väl? Inklusive natten antar jag?
Visst finns det åtgärder då man kan gjuta närsomhellst men det är jag inte sugen på.
En annan fundering är om jag ska ha kattskallar, kullersten närmast växthuset men hur gör jag övergången mot gräset snyggast och lämpligast för robotklipparen? Eller ska man lägga plattor.
Jag har så runt huset men är inte nöjd med klippningen, det blir en gräsrand eftersom klipparen inte når ända emot utan någon stenläggning..
Logga in
Skapa konto
Men hur är det med betong, över 5 grader varmt för att gjuta rekommenderas väl? Inklusive natten antar jag?
Visst finns det åtgärder då man kan gjuta närsomhellst men det är jag inte sugen på.
En annan fundering är om jag ska ha kattskallar, kullersten närmast växthuset men hur gör jag övergången mot gräset snyggast och lämpligast för robotklipparen? Eller ska man lägga plattor.
Jag har så runt huset men är inte nöjd med klippningen, det blir en gräsrand eftersom klipparen inte når ända emot utan någon stenläggning..
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
En liten jordgubbsrabatt runt med en liggande sten framför som Mr robot kan köra på/över lite (lägger man en slinga under stenen då? så inte gubbarna ryker? har ingen robot än)
i övrigt är det trevligt med en större stenplatta (eller gjutning, eller trägolv) runt/närmast huset så man iaf kan odla i krukor längs väggarna (oavsett blommor el ätbart)
i övrigt är det trevligt med en större stenplatta (eller gjutning, eller trägolv) runt/närmast huset så man iaf kan odla i krukor längs väggarna (oavsett blommor el ätbart)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Det var också en bra ide! Skulle rama in det fint.
Man låter roboten köra förbi slingan en bit så det brukar bli rätt exakt om man mäter noga, så fina plantor klarar sig
Man låter roboten köra förbi slingan en bit så det brukar bli rätt exakt om man mäter noga, så fina plantor klarar sig
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Jag gjuter 10cm brett, valde den bredden för att det är brett nog att armera bra och tar ändå så lite som möjligt i anspråk av ytan växthuset. För växthuset räcker det med ca 30mm bred syll men det går inte gjuta på ett bra sätt.
Resterande mått är efter beskrivningen så bara hoppas att det passar sen..
Resterande mått är efter beskrivningen så bara hoppas att det passar sen..
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Ska kolla det en extra gång, men har för mig att det är hål i stommen som man ska skruva fast.D Dublin skrev:
Så jag borrar och använder antingen expander eller gängstång med ankarmassa om dom kommer nära ytterkanten
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Det var ett bra tips!D Dublin skrev:
Sånt vill man veta innan man gjuter!
Vårt hade typ 8 fötter som skulle ner i backen.. (om man valt attgjuta kan de ev ha funnits en skruvlist som gick att använda, men det var oxå gjort för att stå direkt på gräsmatta).
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 342 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 342 inlägg
Jag grävde 8 hål, placerade ramen med markspjuten monterade över hålen sen hällde jag i plintbetong och vatten , mycket smidigt å växthuset står fortfarande kvar
La in marksten/ plattor som golv
La in marksten/ plattor som golv