6 307 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Överlåtelsebesiktning
Har fått erbjudande att köpa sambons mormors hus sedan hon flyttat in på hemmet. Kåken är dels ganska gammal (typ 30-tal, tillbyggd 60-tal), dels ganska eftersatt i underhåll (pga "snålhet" och tidsbrist) och vi har hittat lite småskavanker, men misstänker att det finns fler. Vi vill få en så NOGGRANN och pålitlig besiktning som möjligt för att kunna avgöra om vi vill/bör renovera eller bygga nytt. Att vi skall köpa huset är alltså i det närmaste överenskommet.
Kan någon rekommendera någon firma/person som ni "vet" gör ett bra jobb, och/eller kan någon tala om vilka/vem man absolut INTE bör kontakta?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, för alla hemsidor man läser på lovar guld och gröna skogar...
Kan någon rekommendera någon firma/person som ni "vet" gör ett bra jobb, och/eller kan någon tala om vilka/vem man absolut INTE bör kontakta?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, för alla hemsidor man läser på lovar guld och gröna skogar...
Jag tror att det vore klokt av dig att ange var i landet forumets medlemmar ska upplysa om besiktningsmän.
I nordöstra götaland kan du ringa till OBM fuktteknik. Då besiktigar inte el vet jag av erfarenhet...
I nordöstra götaland kan du ringa till OBM fuktteknik. Då besiktigar inte el vet jag av erfarenhet...
Owe Selling på Välkommen till Besiktningsmannen i Sollentuna AB, besiktningsmannen i sollentuna, sollentuna, besiktning, värdering, överlåtelsebesiktning, fuktutredning, mögelutredning, radonmätning, byggkonsult, entreprenadbesiktning, garantibesiktning, skadeutred har vi anlitat för en besiktning av nyinsatta fönster när vi hade problem med entreprenören. Vi anlitade honom på rekommenadioner av andra. Han var mycket noga, erfaren och duktig, bra att prata med. Vi kommer att anlita honom för slutbesiktningen också eftersom han även är godkänd av Garbo.
Hej,
Kontakta Länsförsäkringar,de har en speciell försäkring för detta vilket inkluderar en besiktning av besiktningsman. Billigare än normalt samt at det ligger i deras eget intresse att upptäcka fel...det är ju Länsförsäkringar som får pröjsa om de inte upptäckt fel vid besiktningen som sedan uppdagas.
Kontakta Länsförsäkringar,de har en speciell försäkring för detta vilket inkluderar en besiktning av besiktningsman. Billigare än normalt samt at det ligger i deras eget intresse att upptäcka fel...det är ju Länsförsäkringar som får pröjsa om de inte upptäckt fel vid besiktningen som sedan uppdagas.
Tackar så mycket för svaren.
Vad jag i första hand var ute efter var inte bara behöriga besiktningsmän, utan behöriga besiktningsmän som någon hade egna, positiva, erfarenheter av. Verkar tyvärr inte finnas så många fler än Hemmakatten som haft att göra med en bra besiktningsman...
Det här med att låta ett försäkringsbolag utföra besiktningen lät ju lite fiffigt, men jag antar att man då även måste teckna hemförsäkringen hos dem?
Vad jag i första hand var ute efter var inte bara behöriga besiktningsmän, utan behöriga besiktningsmän som någon hade egna, positiva, erfarenheter av. Verkar tyvärr inte finnas så många fler än Hemmakatten som haft att göra med en bra besiktningsman...
Det här med att låta ett försäkringsbolag utföra besiktningen lät ju lite fiffigt, men jag antar att man då även måste teckna hemförsäkringen hos dem?
De gör besiktningen sedan är det upp till dig om du vill ta deras ägarbytesförsäkring för 2500 per år. Gör du inte det händer ingenting, du kan ju dock inte använda protokollet du fått.Aji skrev:Tackar så mycket för svaren.
Jag har bra erfarenhet av Länsförsäkringars besiktning. Eminenta har jag mindre bra av.
Liknande trådar
-
Överlåtelsebesiktning på redan besiktigat hus?
Köpa & Sälja hus -
Erfarenheter firma överlåtelsebesiktning i Malmö
Köpa & Sälja hus -
Artikel om marknaden för överlåtelsebesiktning
Köpa & Sälja hus -
Köpa ett hus med krypgrund fr 1980 med anmärkning i överlåtelsebesiktning? *första husköpet*
Grund & Markarbeten -
Nybörjare till överlåtelsebesiktning, vill förstå lite mer
Köpa & Sälja hus