3 080 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Granne vill bygga friggebod nära gräns, påverkar detta mitt framtida bygglov?
Fick fråga från grannen om att de funderar på att bygga en friggebod och att de vill sätta den närmare än 4,5 m från tomtgräns.
Vi har inga problem med detta då det påverkar oss minimalt då det är på norrsidan av huset osv...
Men, jag känner att vi måste ha torrt på fötterna att det inte påverkar vår, eventuella, utbyggnad. Vi har, än så länge, ganska lösa planer på utbyggnad men det skulle vara mot det hållet och kanske något närmare än 4,5m till gräns (om vi får lov av grannen såklart).
Jag tänker framförallt på brandskyddsregler och avstånd mellan huskroppar, deras friggebod skulle hamna ca 6-8 meter från vårt nuvarande hus och kanske nån meter närmare vår utbyggnad, är det något jag måste se upp med för att inte göra bort mig när jag godkänner deras friggebod?
Vi har inga problem med detta då det påverkar oss minimalt då det är på norrsidan av huset osv...
Men, jag känner att vi måste ha torrt på fötterna att det inte påverkar vår, eventuella, utbyggnad. Vi har, än så länge, ganska lösa planer på utbyggnad men det skulle vara mot det hållet och kanske något närmare än 4,5m till gräns (om vi får lov av grannen såklart).
Jag tänker framförallt på brandskyddsregler och avstånd mellan huskroppar, deras friggebod skulle hamna ca 6-8 meter från vårt nuvarande hus och kanske nån meter närmare vår utbyggnad, är det något jag måste se upp med för att inte göra bort mig när jag godkänner deras friggebod?
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Såvitt jag har uppfattat så gäller inte avståndsregler mellan byggnader för friggebod. Men jag är osäker, kolla uppgiften.
Vet inte om det går att få in ett motkrav att du själv har rätt att ställa en byggnad på samma avstånd från gränsen i framtiden.
Angående brandskyddsreglerna så är en nära placerad friggebod inget hinder för er framtida tillbyggnad per se, men det kan innebära att ni måste välja fönster och dörrar med särskilt hög brandklass. Läs mer här:
Skydd mot brandspridning mellan byggnader - PBL kunskapsbanken - Boverket
Skydd mot brandspridning mellan byggnader - PBL kunskapsbanken - Boverket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillägg:
Eftersom dina grannar behöver ditt godkännande för placering närmare än 4,5 m till tomtgräns, så kan du rimligen ställa som motkrav att väggen/väggarna som vetter mot er ska uppfylla brandklass EI30 och ha max 4 kvm oklassad fönsterarea. För att minimera era avståndsbegränsningar.
Eftersom dina grannar behöver ditt godkännande för placering närmare än 4,5 m till tomtgräns, så kan du rimligen ställa som motkrav att väggen/väggarna som vetter mot er ska uppfylla brandklass EI30 och ha max 4 kvm oklassad fönsterarea. För att minimera era avståndsbegränsningar.
Redigerat:
Bästa svaret
Om man läser BBR 5:6 så står det att föreskrifterna i avsnitt 5:61 gäller inte för komplementbyggnader som har en byggnadsarea på högst 15 m2.
Så grannen kan bygga sin friggebod och det kommer inte påverka framtida tillbyggnadsplaner.
.
Så grannen kan bygga sin friggebod och det kommer inte påverka framtida tillbyggnadsplaner.
.
Se där, det hade jag missat. Tack för rättelsen!Joppa83 skrev: