H
Jag har använt Biltemas trallskruv till massa trall.
Har på ett ställe en skruv som gått av annars har jag aldrig haft problem med dom.
Säkert använt 10-15 tal med skruvlådor med trallskruv med 55 längd och säkert 20-30 tal lådor med 75 skruv
 
Jonas Persson
Tror ni verkligen att Biltema säljer tiotusentals askar varje år som är så dåliga? De skulke bli folkuppror och dra ner deras betyg som företag.

En dålig batch eller handhavandefel ser jag som trolig orsak till denna tråd.

Är personligen mycket tveksam till att dra klen skruv med knack, det om något måste stressa metallen mycket och skapa mikrosprickor som gör att skruven senare går av.
 
J Johan byggare skrev:
Nu börjar årets trallsäsong igen och det första jag ser på Biltemas hemsida är reklam för samma skriv jag la trall med för tre år sedan.
[bild]
Är det någon som vet om de har produktutvecklat eller om det är samma skit som tidigare?
Den skruv du använde har utgått ur sortimentet, många varuhus har dock den kvar.
 
Hade samma problem och skrivit i tråden förra året tror jag det var. Biltemas skruv + ny trall 2019 = massa skruvar av 2020 :(
 
F frityreldarn skrev:
Är väl nästan svårt att dra trallskruv med så liten skalle i tryckt trall, för mycket. Den måste ju klara att dra ner i trallen
Skruven går ju av med tiden när trät sväller, torkar, sväller, torkar, sväller osv.
Kommer att spika min med 4" spik. Man får efterslå de en gång sen håller det för evigt
 
  • Gilla
Gregga
  • Laddar…
H
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skruven går ju av med tiden när trät sväller, torkar, sväller, torkar, sväller osv.
Kommer att spika min med 4" spik. Man får efterslå de en gång sen håller det för evigt
Har inte haft det problemet.
All trall runt poolen är med biltema skruv och den sitter.
Gjort det i 4 år nu.

panelen runt ett förråd har jag med skruva med trallskruv sitter som faan.

hela min altan sitter med trallskruv byggd 2015, dock under tak så där blir det ju inte vårt.

svärfar har 2 stora trä däck ute med biltema skruv och inga skruv som gått av.
Så jag har inte haft det bekymret.
Men jag vet också att man får vad man betalar för, och jag tycker dessa har bra kvalite för priset.
 
MultiMan
Huddingebo Huddingebo skrev:
Skruven går ju av med tiden när trät sväller, torkar, sväller, torkar, sväller osv.
Kommer att spika min med 4" spik. Man får efterslå de en gång sen håller det för evigt
Vanlig trådspik har ju fördelen att vara mjuk och följsam, därför den håller för nästan hur mycket rörelser som helst. All trallskruv jag provat klippa av har varit väldigt mycket hårdare (och sprödare). Måste väl vara så för att skallen ska hålla för skruvdragaren.
 
Kanske är ojämn kvalitet då.
För mig gick var tionde av när jag drog i de.
 
H
Tror aldrig jag har dragit av någon skruv heller.
Använder bara vanlig skruvdragare.
 
Jonas Persson
Har inte heller dragit av någon trots tiotusentals iskruvade. Men alla är dragna med vanlig skruvdragare, inte knack.

Av dessa har inga gått av senare heller.
 
S
Jag misstänker att en del av dessa missöde har utförts med impact driver och inte skruvdragare. Sen om man tittar på skruvar som 4,2x75mm så bör man inse att de är betydligt klenare för sin uppgift än 4,2x55. Skruven belastas mer och mer desto djupare ner i regeln den måste arbeta sig ner.

Jag hittade en annan trallskruv på Biltema med dimensionen 4,5x55 som kommer i 1000st/pack. Jag kommer använda den i sommar med vanlig skruvdragare. Vi får se hur det går.
 
H
Var till biltema nu och köpte skruv.
Kommit en ny modell på deras trallskruv nu.
De var inte bra.
Bitsen fick dåligt tag och slirar väldigt lätt.
Verkar grund i bits hålet.
Sen deras 75 skruv drog jag av flera stycken när jag drog in dom.
Dessa var jag inte nöjda med.
4,8-75, troligt dålig skärpa så de går trögt i.
Var lite större huvud på dessa med så blev större hål.
 
optimum
Angående skruv. Det finns en viss koppling mellan pris och kvalitet.
Vem lägger 20.000 kronor på material i tallvirke för att "spara" någon tusenlapp på billig skruv?

Jag använder alltid kvalitetsskruv till tallvirke, A2 hemma och A4 vid stugan på Västkusten. Enkelt 0 problem.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Angående skruv. Det finns en viss koppling mellan pris och kvalitet.
Vem lägger 20.000 kronor på material i tallvirke för att "spara" någon tusenlapp på billig skruv?

Jag använder alltid kvalitetsskruv till tallvirke, A2 hemma och A4 vid stugan på Västkusten. Enkelt 0 problem.
A2 och A4 anger bara hur bra skruven motstår korrosion och säger ingenting om hur starka de är, vilken draghållfasthet de har.
 
optimum
Huddingebo Huddingebo skrev:
A2 och A4 anger bara hur bra skruven motstår korrosion och säger ingenting om hur starka de är, vilken draghållfasthet de har.
De flesta fattar (åtminstone jag) att A2 är rostfri trallskruv och A4 syrafast.

För det är väl trallskruv vi fortfarande diskuterar?

Finns det någon härdad icke rostfri skruv som betecknas A2 eller A4 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.