135 191 läst · 317 svar
135k läst
317 svar
Varning för Biltemas trallskruv
Dikt an för fuktiga trallbrädor, som de oftast är. Mina var från Bauhaus. Jag har 3 år senare ca 2-3 mm springa. Perfekt. Min granne hade 2-3 mm springa från start. Han har nu 5-6 mm, 2-3 mm för mycket. Köp Julas trallskruvar, billigast och mycket bra. Inge fel efter 300 skruvar och 3 år¨.
Hur lång tid tar det för en trallbrädor att bli torr efter impregneringen?
Förstår ju själv att det varierar men dessa har legat under tak utomhus i Stockholm.
Var idag och inspektera mina buntar som ska levereras ut på torsdag och de såg riktigt torra ut. Funderar på om jag ska våga lägga dessa ihop eller om jag ska använda knivspetsen.
Förstår ju själv att det varierar men dessa har legat under tak utomhus i Stockholm.
Var idag och inspektera mina buntar som ska levereras ut på torsdag och de såg riktigt torra ut. Funderar på om jag ska våga lägga dessa ihop eller om jag ska använda knivspetsen.
Kan bara bekräfta att Biltemas trallskruv är skräp. La ett däck av lärkträ med essve rostfri och alla skruvar har hållit perfekt. Biltemas trallskruv använde jag till stolpar/räcke av furu men många av dessa vek sig efter att ha körts in någon centimeter. Fick till slut in tillräckligt många för att få upp staketet men tveksamt hur länge det håller... Ungefär var tionde skruv vek sig (se bilder nedan).
26mm???Holger Gross skrev:Inte helt säkert att det beror på skruven. En vanlig anledning är att trallbrädorna läggs dikt mot varandra. Efter en tid sväller i regel trallbrädorna och orsakar onormalt stora spänningar i skruvarna, som då kan gå av. Den typ av skruv du har använt är förhållandevis spröd jämfört med rostfri skruv, som är något segare. Enligt Svenskt Trä:s rekommendationer bör trall läggas med erforderligt kant-till-kantavstånd för att undvika just ditt problem. Exempelvis bör en 120 mm bred trall av impregnerad furu läggas med 26 mm kant-till-kantavstånd. Då tillåts tralbrädorna svälla vid fuktupptagning i samband med nederbörd. Som det ser ut på bilden är trallbrädorna monterade dikt mot varandra, eller åtminstone med för liten springa. Deformationer (formändringar) i brädorna kan vara en bidragande orsak i kombination med spröd skruv av låg kvalitet.
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..
Nissens skrev:26mm???
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..
Hej, ber om ursäkt, kant-till-kantavstånd 26 mm ska naturligtvis vara 126 mm. Siffran 1 kom bort.Nissens skrev:26mm???
Alltså, i våras lade jag ett mindre trädäck med 120 trall. Jag hade ett knivblads tjocklek som distans. Nu är det nästan för stora avstånd mellan trallen när de torkat. Och nu är det ändå den varma, fuktiga årstiden, det lär bli ännu större springor i vinter... hade jag haft 26mm så hade hunden trillat igenom däcket nu..
Aha, ok. Men om man lägger nytryckt(blöt) trall, så är t.o.m 121 mm i största laget. Jag har nog ca 5 mm glipor nu efter att ha lagt trallen i våras. Och till vintern lär gliporna bli ännu större. Hade jag lagt med 126mm så hade gliporna varit typ 1cm nu... och det tycker jag är för mycket...Holger Gross skrev:
Ska snart lägga trall och undrar hur 17 man ska veta om den är dyngsur, blöt eller torr.
Hos bygghandlarna jag har i närheten är det oftast en halv trave med tryckt, har aldrig sett det har stått en hel trave med nytryckta brädor...
Dom kan ju ha stått allt mellan en vecka och en månad.
Har en trall där det nästan aldrig är springor, pga att jag la tätt med ganska torr trall och det vill jag inte ha igen, men jag vill ju inte heller att foten ska åka mellan brädorna...
Om man skulle sikta på 124-125mm istället för 126 så blir det kanske bra?
Hos bygghandlarna jag har i närheten är det oftast en halv trave med tryckt, har aldrig sett det har stått en hel trave med nytryckta brädor...
Dom kan ju ha stått allt mellan en vecka och en månad.
Har en trall där det nästan aldrig är springor, pga att jag la tätt med ganska torr trall och det vill jag inte ha igen, men jag vill ju inte heller att foten ska åka mellan brädorna...
Om man skulle sikta på 124-125mm istället för 126 så blir det kanske bra?
Jag tycker man känner det ganska lätt dels på tyngden av brädan, men även på färgen och ibland lukten.nino skrev:Ska snart lägga trall och undrar hur 17 man ska veta om den är dyngsur, blöt eller torr.
Hos bygghandlarna jag har i närheten är det oftast en halv trave med tryckt, har aldrig sett det har stått en hel trave med nytryckta brädor...
Dom kan ju ha stått allt mellan en vecka och en månad.
Har en trall där det nästan aldrig är springor, pga att jag la tätt med ganska torr trall och det vill jag inte ha igen, men jag vill ju inte heller att foten ska åka mellan brädorna...
Om man skulle sikta på 124-125mm istället för 126 så blir det kanske bra?
Dessutom, när du börjar skruva i den så märker du om det kommer massa vätska.
Sen kan man mäta bredden på dom, ju blötare ju bredare.
Det är intressant hur ARN jobbar. Lite som en riktig domstol. Jag har själv vunnit en strid om en bil hos ARN. Det som var min väg till framgång var att anlita oberoende expert. Vad hon med trallskruven skulle gjort var att konsultera en byggnadsingenjör eller byggbesiktningsman och betala denne för att göra en undersökning av både konstruktion och skruv. Problemet är ju uppenbart. Ingen vill ju betala någon femtusen kronor för ett utlåtande som kanske gör gällande att man själv är orsaken. Vinner man en sån här tvist så står motparten för utlägg förutsatt att de följer ARNs råd och att utläggen är rimliga.
Det som är konstigt i Sverige är att det är frivilligt att följa Arns beslut det skulle vara tvingandeM MickeMörkö skrev:Det är intressant hur ARN jobbar. Lite som en riktig domstol. Jag har själv vunnit en strid om en bil hos ARN. Det som var min väg till framgång var att anlita oberoende expert. Vad hon med trallskruven skulle gjort var att konsultera en byggnadsingenjör eller byggbesiktningsman och betala denne för att göra en undersökning av både konstruktion och skruv. Problemet är ju uppenbart. Ingen vill ju betala någon femtusen kronor för ett utlåtande som kanske gör gällande att man själv är orsaken. Vinner man en sån här tvist så står motparten för utlägg förutsatt att de följer ARNs råd och att utläggen är rimliga.