Magnus E K
Tycker det tjatas lite väl mycket om dag och natt. Glöm inte blåsiga helger! Jag tvättar och bakar normalt inte på natten men har ändå sparat en hel del på att förlägga dessa aktiviteter till lämpliga tidpunkter. Blir för mig även ett sätt att komma till skott; billig helgel = nu måste det tvättas och bakas!
 
berisen berisen skrev:
För de allra flesta så borde det bli ungefär samma pris med Tibber som med vanligt månadsrörligt. Om man får mycket dyrare så har man nog en väldigt (onormalt) stor del av dygnets totala förbrukning precis på dygnets toppar. Om du förbrukar el ungefär som snittet så borde det bli typ oförändrat eftersom det månadsrörliga är volymviktat.

Den stora skillnaden ligger ju i att du kan, om du vill, förlägga en del av förbrukningen när priset är betydligt lägre (typ på natten) och där ligger möjligheterna till besparing.
Under dessa vintermånaderna stämmer det inte. Tibber har gett mig en riktigt tråkig elkostnad när elpriset skjutit i höjden. Framöver kommer jag köra tibber på vår sommar och höst men på vintern kommer jag logga in och kolla vem som kan ge mig lägst fast pris.
 
J JockeHX skrev:
Under dessa vintermånaderna stämmer det inte. Tibber har gett mig en riktigt tråkig elkostnad när elpriset skjutit i höjden. Framöver kommer jag köra tibber på vår sommar och höst men på vintern kommer jag logga in och kolla vem som kan ge mig lägst fast pris.
Man måste ju se allt som ett genomsnitt... Tex över ett år. Men det är klart, fast avtal på vintern om man tecknar rätt tid är sk svårslaget.
 
J JockeHX skrev:
Under dessa vintermånaderna stämmer det inte. Tibber har gett mig en riktigt tråkig elkostnad när elpriset skjutit i höjden. Framöver kommer jag köra tibber på vår sommar och höst men på vintern kommer jag logga in och kolla vem som kan ge mig lägst fast pris.
Ja och för mig så har det inte blivit någon skillnad alls åt något håll jämfört med månadsrörligt så att säga att "det stämmer inte" är lite fel. Tror inte man kan ge ett definitivt svar på det där för alla har olika vanor. :)

Jämförande diagram som visar elförbrukning och kostnader, inklusive sparat belopp på 4.5 SEK med viktat spotpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
berisen berisen skrev:
Ja och för mig så har det inte blivit någon skillnad alls åt något håll jämfört med månadsrörligt så att säga att "det stämmer inte" är lite fel. Tror inte man kan ge ett definitivt svar på det där för alla har olika vanor. :)

[bild]
jag tecknade mig för fast pris för 20 öre per kWh för ett litet tag sen så...
 
Jag använder också Tibber. Oklart om det ger någon faktiskt minskning då vi flyttat till nybyggt hus och detta är det enda elbolaget vi haft.

har också inställningen på jordvärmen så pumpen producerar mer värme de billiga timmarna än de dyra. Gör också ett försök i att försöka starta disk och tvätt med hjälp av elprisgrafen. Bara slå en kik i appen och se om det är billigare om någon timme.
 
richardtenggren
Någon som haft problem med sin Pulse?

Jag har inte kunnat se min förbrukning på drygt två veckor nu… :p
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Någon som haft problem med sin Pulse?

Jag har inte kunnat se min förbrukning på drygt två veckor nu… :p
jag har det ibland. För min del är den för långt ifrån routern. Du kan gå in på den under inställningar i tibberappen, kolla om det står något där
 
K kjork skrev:
jag har det ibland. För min del är den för långt ifrån routern. Du kan gå in på den under inställningar i tibberappen, kolla om det står något där
richardtenggren richardtenggren skrev:
Någon som haft problem med sin Pulse?

Jag har inte kunnat se min förbrukning på drygt två veckor nu… :p
Min är på Ethernet men samma problem ibland. Brukar lösas med en hard reboot.
 
richardtenggren
K kjork skrev:
jag har det ibland. För min del är den för långt ifrån routern. Du kan gå in på den under inställningar i tibberappen, kolla om det står något där
Jo jag vet, men det är inga problem här, då Tibber får min data enligt supporten.
Till en början skulle jag reboota den och sedan resetta den, så gjorde detta utan framgång, men fick sen reda på att Tibber får min data. Så då var vi eniga att problemet låg hos dem, men sen fick jag höra att jag borde reboota min router och testa extern strömkälla. Frågade då hur det kunde komma sig att min Pulse levererar data till dem, bara att jag inte kan se den, alltså bör problemet fortfarande vara hos dem. Så efter någon dag återkom de med att de identifierat en bugg, sen har det varit tyst.

Så ville se om det drabbat några fler :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jo jag vet, men det är inga problem här, då Tibber får min data enligt supporten.
Till en början skulle jag reboota den och sedan resetta den, så gjorde detta utan framgång, men fick sen reda på att Tibber får min data. Så då var vi eniga att problemet låg hos dem, men sen fick jag höra att jag borde reboota min router och testa extern strömkälla. Frågade då hur det kunde komma sig att min Pulse levererar data till dem, bara att jag inte kan se den, alltså bör problemet fortfarande vara hos dem. Så efter någon dag återkom de med att de identifierat en bugg, sen har det varit tyst.

Så ville se om det drabbat några fler :)
Alright. Jag tappar kontakten ibland men för min del tror jag det beror på svagt Wi-Fi. Men intressant att veta om att det finns en bugg
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Någon som haft problem med sin Pulse?

Jag har inte kunnat se min förbrukning på drygt två veckor nu… :p
Samma här. (Också i Gävle)

Fick svar på mitt meddelande idag och dom skrev: ”Problemet ligger i att mätaren rapporterar fel tid. Den ligger efter med ca 2 minuter. Vi har en konversation med Gävle Energi”
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
berisen berisen skrev:
Samma här. (Också i Gävle)

Fick svar på mitt meddelande idag och dom skrev: ”Problemet ligger i att mätaren rapporterar fel tid. Den ligger efter med ca 2 minuter. Vi har en konversation med Gävle Energi”
Trist!
Men då är de kanske något på spåren då! :)
Jag såg att problemet uppkom i samband med tidsomställningen, i alla fall var det den helgen jag fick problem.
 
richardtenggren
Nu funkar det igen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.