richardtenggren
@Bråkis Hur tänker du dig med vinschen? Känns som du behöver något som trycker upp mitten på varje sektion för att det ska fungera, då det kommer ligga i ett "dödläge" annars?
 
B Bråkis skrev:
Hej!

Jag har funderingar på något åt samma håll.

Reglar på tvären över 6x3-pool
Delas upp i 4 sektioner.
Ledade/gångjärn imitten.

Reglarna ytterst sitter ledat fast i underlaget/trallen.
Man använder en elektrisk vinsch som drar ihop sektionerna.

Isoleras med frigolit. Mellan frigolit och poolen har man någon typ av duk, typ traditionell poolduk eller annan plast som hindrar diffusion.

Vikt cirka 100 kg per segment.
Största motargument nu är skugga från de stående delarna, och att det ena av dem kommer täcka för silen vid bräddavloppet. Skulle helst vilja kunna rulla bort den ena av dem, i stående läge (för att sedan fästas in i ett räcke eller dylikt för att inte riskera att den välter). Men det känns som det kan bli väldigt svårt att uppnå på ett stabilt sätt.

Tar tacksamt emot idéer och förslag.
Du kan inte vända på det hela? Kolla bild.
3 sektioner som är ledande per sektion. Första sektionen puttar du mot den fasta delen som agerar mothåll. Då har du bara en tredjedel att lyfta upp för den sista sektionsbiten. Den kan du göra med en vinsch som dras över/bakom staketet eller så tillverkar du en egen grej.
 
  • 3D-skiss av trädäck med ledande sektioner markerade i blått och lila.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren richardtenggren skrev:
@Bråkis Hur tänker du dig med vinschen? Känns som du behöver något som trycker upp mitten på varje sektion för att det ska fungera, då det kommer ligga i ett "dödläge" annars?
Hej, det kan man troligen lösa genom att inte ha vajern "rak", utan låta vajern vara infäst i ovankant av konstruktuktionen i "bortänden", den mot mitten på poolen, och så löper den i ovankant baktill.
På mitten går den under leden och har något att trycka uppåt på.
När det då blir spänning i vajern kommer den, förutom att vilja dra ihop golvet, även trycka uppåt på mitten av varje halva.

Se min väldigt enkla tanke/skiss här bifogad.
 
  • Skiss av en konstruktion med en röd vajer som löper vågformigt längs dess ovansida och under mitten.
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Du kan inte vända på det hela? Kolla bild.
3 sektioner som är ledande per sektion. Första sektionen puttar du mot den fasta delen som agerar mothåll. Då har du bara en tredjedel att lyfta upp för den sista sektionsbiten. Den kan du göra med en vinsch som dras över/bakom staketet eller så tillverkar du en egen grej.
Hej,

gillar idén, tack för det!
Det som jag tycker är nackdelen med detta är att det riskerar att bli en "vek" konstruktion när man skall ha en led som bär upp hela lasten. Viker man åt andra hållet så kan man ju ha "obrutna" reglar på bredden över poolen. Här måste alltså ett gångjärn hålla upp det. Att få ett att funka är bra, men om det ska vara ledat åt andra hållet också måste man ha en rejält stark spärr som orkar hålla ihop leden när golvet belastas.

mvh Erik
 
richardtenggren
B Bråkis skrev:
Hej, det kan man troligen lösa genom att inte ha vajern "rak", utan låta vajern vara infäst i ovankant av konstruktuktionen i "bortänden", den mot mitten på poolen, och så löper den i ovankant baktill.
På mitten går den under leden och har något att trycka uppåt på.
När det då blir spänning i vajern kommer den, förutom att vilja dra ihop golvet, även trycka uppåt på mitten av varje halva.

Se min väldigt enkla tanke/skiss här bifogad.
Så klart! Du bör ju även kunna flytta ner punkten för vajern på mitten av sektionerna för att skapa ett större bidrag uppåt om det inte skulle vara tillräckligt, då vinkeln skulle bli större.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Så klart! Du bör ju även kunna flytta ner punkten för vajern på mitten av sektionerna för att skapa ett större bidrag uppåt om det inte skulle vara tillräckligt, då vinkeln skulle bli större.
Ja, är man riktigt kreativ kan man tänka på att det skall vara ett hålrum (=en pool) under, vilket gör att man borde kunna använda ett stag som pekar ner längre ned just på mitten, där vajern löper i; så länge staget viker in sig i konstruktionen eller får plats innanför konstruktionen i hopvikt läge.
 
richardtenggren
B Bråkis skrev:
Ja, är man riktigt kreativ kan man tänka på att det skall vara ett hålrum (=en pool) under, vilket gör att man borde kunna använda ett stag som pekar ner längre ned just på mitten, där vajern löper i; så länge staget viker in sig i konstruktionen eller får plats innanför konstruktionen i hopvikt läge.
Precis något sådant jag tänkte mig.
Antog att du inte badar när locket är nere :)

Spännande lösning i alla fall :)
 
Mitt största bekymmer är dock att jag skulle vilja ha möjlighet att "rulla bort" en av sektionerna vid bad, dvs när den fällts upp/ihop så skulle jag vilja putta bort den 2 meter så den är ur vägen.
Men jag har svårt att se hur den ska kunna vara både flyttbar men samtidigt tillräckligt stabil.
 
K
Du ser ju ut att ha plats på sidan, sätt hjul i alla hörn så borde du väl kunna rulla undan den först och sedan fälla ihop den. Du kan ju sätta hjul även "i mitten" se bara till att de har någonstans att fällas in.

Jag sitter fortfarande med liknande planer, har dock många andra projekt att slutföra först. Jag vill ha allt i samma plan också, så det är ytterligare ett problem att lösa...
 
  • Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Du ser ju ut att ha plats på sidan, sätt hjul i alla hörn så borde du väl kunna rulla undan den först och sedan fälla ihop den. Du kan ju sätta hjul även "i mitten" se bara till att de har någonstans att fällas in.

Jag sitter fortfarande med liknande planer, har dock många andra projekt att slutföra först. Jag vill ha allt i samma plan också, så det är ytterligare ett problem att lösa...
Bra idé! Att man rullar hela schabraket en bit bort mot ett räcke el dyl, spänner fast där och sedan viker ihop.
Det enda är att man ju vill att den skall sluta "tätt" mot polen när den vilar och det blir ett problem när man ska kunna rulla den på hjulen. Kanske kan man ha hjulen monterade på en excenter så det med en enkel spak går att fälla upp hjulen när den ska rullas undan. Får dock inte ta alltför många minuter att göra poolen badklar.. Ska klura lite.
 
K
Tänker att man får ha en gummiläpp/list som ser till att det blir tätt längs skenorna! Kanske på insidan så att hjulen inte får så mycket poolvatten på sig.

Glöm inte att lägga ut bilder :)
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Du ser ju ut att ha plats på sidan, sätt hjul i alla hörn så borde du väl kunna rulla undan den först och sedan fälla ihop den. Du kan ju sätta hjul även "i mitten" se bara till att de har någonstans att fällas in.

Jag sitter fortfarande med liknande planer, har dock många andra projekt att slutföra först. Jag vill ha allt i samma plan också, så det är ytterligare ett problem att lösa...
Inspiration: (y):cool:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
em72 och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag byggt en prototyp.
Istället för att göra två olika halvor som i skissen ovan, gör jag så att alla fyra segment hänger ihop.

Ganska precis som den här, fast av trä.

Än så länge är planen att lösa fällningen med en vajer, men tankearbetet fortskrider..
Bilder på prototyp följer så småningom!
 
  • Gilla
tynell
  • Laddar…
Förresten, här är någon som fått till lösningen med vinsch

Fiffigt att ha vinschen inne i konstruktionen.
Notera blå "plastflaska" som agerar distans för att få vinkel på vajern
 
  • Gilla
Kagis66 och 2 till
  • Laddar…
Fick ännu en idé som ni gärna får hissa eller dissa. Pallställ.

Pallställsgavlar är förhållandevis billiga och klarar flera tons belastning. Till min pool skulle jag ha pallställsbalkar på 3,6 m som klarar ca 500 kg/st.

8 pallställsgavlar: https://www.cowab.se/lager-forvarin...stallsgavlar/gavel-till-pallstall-91250-91248
- Kapade till ca 20 cm höjd blir vikten något eller några kg/styck
8 pallställsbalkar: https://www.cowab.se/lager-forvarin.../barbalkar/barbalk-till-pallstall-91253-91293
- Total vikt ca 250 kg
Trallvirke 28x120, vikt ca 21 kg/kvm, total vikt på ca 500 kg
Spikreglar/skruvreglar efter behov

Vad tror ni? Är min tummen-mitt-i-handen-hjärna helt ute och cyklar igen, eller skulle det faktiskt vara görbart? Teorin är inte åt pipsvängen i mina ögon i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.