2 529 läst · 7 svar
3k läst
7 svar
Dimension på reglar vid altanbygge
Jag ska bygga en altan med dimensioner 570x770 cm. Jag har en höjd på ca 30cm att jobba med upp till altandörren. Jag försöker läsa av i spännviddstabellen och tänkte kolla om jag tänkt rätt. Om jag har en bärlina med dimensioner 45x145mm på virket, och 142,5cm avstånd mellan plintarna. Kan jag då ha golvreglar med dimensioner 45x95mm med cc60? Tack på förhand!
Bärlinorna klarar den spännvidden, men med 45x90 skruvreglar skulle åtminstone jag ha 34x145 trall på 60cc för att det ska kännas stabilt när man går på det.
Måste ju tillägga att det såklart beror på hur långt mellan bärlinorna du ska ha. Med anledning av dina mått så verkar det som om du har en altan som sticker ut 770 cm från huset då 142,5x4=570. Så hur många bärlinor tänkte du ha?
Jag kommer ha 5 bärlinor. Alltså 142,5cm emellan. 5 bärlinor blir ju 4 ”mellanrum”, därmed 570/4= 142,5. Detta är alltså golvreglarnas spännvidd. De kommer ligga med cc60.
Grejen är att jag inte får plats med bärlina 145 och golvreglar 145. Jag får maximalt in 145 och 95.
Enligt vad jag kan utläsa så ger det ca 2m mellan plintarna längs med bärlinan om du har 142,5 cm mellan bärlinorna. 1,5m är ju max för 45x90, så det är ju ok.
Ja det borde väl funka! Tack för hjälpen!
Liknande trådar
-
Byta från papptak till tegel. Dimension på reglar?
Byggnadsfysik -
Råd om dimensionering reglar/bärlinor spabad
Altan & Uteplats -
Vilken isolering vid reglar med udda dimension?
Isolering -
Hjälp vid dimensionering bärlina och golvreglar
Altan & Uteplats -
Dimension på reglar vid utbyggnad av golv på vind?
Tak & Vind