Har nyligen flyttat till hus med kamin på bv där rökröret går upp genom en garderob i sovrum på öv, innan vidare upp på vind och skorsten. Jag skulle vilja ta bort isoleringen runt röret i sovrumsgarderoben för att frigöra mer yta och ffa få det snyggare. Röret i garderoben är isolerat (se bild). Kan jag bara ta bort isoleringen och därefter riva garderoben eller äventyrar jag brandsäkerhet, eller komfort t.ex. blir det "för varmt" i sovrummet när vi eldar osv. Tacksam för synpunkter.
Husägare
· Västerviks kommun
· 427 inlägg
Du frigör ju bara minimalt med utrymme genom att göra som du har tänkt dig. Bakom gipsskivorna går ju själva röret. Du får sätta in en lös garderob någon annanstans i rummet. Vill du snygga till det kan du ju alltid måla.
Tack för svar. Ja, vill främst göra det pga att det är snyggare med rör än gipsskivor. Men vad tror du om värme i rummet under eldning samt brandsäkerhet...Fel av Åke skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
i övergångar mellan våningar måste det vara fullisolerat (exakta krav får nån annan ge) och att då frilägga mellan våningsplanet och till vinden känns ju bara ...onödigt... och ja det skulle bli varmt om det skulle vara fritt för luften runt att cirkulera....A anen skrev:
på bilden ser vi rökrörsschaktet och inte själva rökröret, det kan vara oisolerat, halv och helisolerat där bakom "gipsen" (som jag tror kan vara minerit) beroende på isoleringsgrad på rökröret finns det regler hur nära det får gå på brännbart byggmaterial (troligtvis 50cm på oisolerat rör) och därför har dom gjort som dom gjort...
du kan ju pynta upp för en ny skorsten hela vägen från kaminen och riva det befintliga, men det är ju inte gratis......
Så här ser det ut bakom "täckningen". Ser ut som att det behöver kläs in på något sätt... är som "mjuk folie" runt röret. Några idéer?
Liknande trådar
-
Hur räddar jag upp det här - "isolerat" garage?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Ventilation till isolerat garage/kontor
Ventilation -
Ska lägga golv i oisolerat utrymme. Plast eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera gammalt oisolerat garage
Isolering -
Golv i oisolerat förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus