3 392 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
måste lägga på en plast på betongen innan vi lägger golvet?
Hej! I vårt fritidshus har vi haft en så kallad mullbänk. En byggare har fyllt igen hålet med makadam, cellplast (frigolit?), gjutit en betongplatta på, lagt på golvvärme och sen avslutat med flytspackla golvet. Betongen har torkat i ca 4 månader. Flytspacklade golvet har torkat i kanske 10 dagar.
Det är nu dags för oss att lägga på ett parkettgolv ovanpå det flytspacklade golvet. Om jag har förstått det rätt så behöver lägga en foam. Då byggaren har semester just nu så undrar jag om ni kan hjälpa mig med denna fråga.
Fråga:
I det senaste SMSet skrev byggaren att vi "måste lägga på en plast på betongen innan vi lägger golvet". Tror ni att han menar en foam? Eller en foam med fuktskydd? Eller något helt annat som jag kanske har missat? Tack på förhand för hjälpen!
Det är nu dags för oss att lägga på ett parkettgolv ovanpå det flytspacklade golvet. Om jag har förstått det rätt så behöver lägga en foam. Då byggaren har semester just nu så undrar jag om ni kan hjälpa mig med denna fråga.
Fråga:
I det senaste SMSet skrev byggaren att vi "måste lägga på en plast på betongen innan vi lägger golvet". Tror ni att han menar en foam? Eller en foam med fuktskydd? Eller något helt annat som jag kanske har missat? Tack på förhand för hjälpen!
Hej, intressant. Åldersbeständig byggfolie/plast har jag inte tänkt på. Trodde det fanns golvfoam varianter med inbyggt fuktskydd som löste den biten. Tyvärr inte monteringsanvisningarna tillgängliga just nu.H huggan skrev:
Produkten heter i alla fall TRÄGOLV NORDIC FLOOR EK PURE WHITE MATTLACKAD 1-STAV
Bästa svaret
Hej, just så.
Köp en rulle byggfolie. Lägg ut, omlott 20 cm i skarvar, tejpa med ålersbest byggtejp. Låt platsen gå upp på väggen typ 10 cm. Ovanpå detta foam (2-3mm) och slutligen golvet. Skär bort uppstickande plast. Minimalt med extra jobb jämfört med tuplex, oftast billigare. Vill du ha det gjort i ett svep, kör tuplex.
Kan inte gå fel.
Anledningen till detta är att betong kan släppa fukt under lång tid efter den härdat. Då kan golvet börja mögla underifrån.
Gå gärna över ytan och kolla att det inte finns hårda uppstickande klumpar, dom kan man stämma bort, annars skär dom igenom folien när golvet kommer på.
En fråga tillbaka: vad är en "mullbänk"?
Lycka till!
Köp en rulle byggfolie. Lägg ut, omlott 20 cm i skarvar, tejpa med ålersbest byggtejp. Låt platsen gå upp på väggen typ 10 cm. Ovanpå detta foam (2-3mm) och slutligen golvet. Skär bort uppstickande plast. Minimalt med extra jobb jämfört med tuplex, oftast billigare. Vill du ha det gjort i ett svep, kör tuplex.
Kan inte gå fel.
Anledningen till detta är att betong kan släppa fukt under lång tid efter den härdat. Då kan golvet börja mögla underifrån.
Gå gärna över ytan och kolla att det inte finns hårda uppstickande klumpar, dom kan man stämma bort, annars skär dom igenom folien när golvet kommer på.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Hej,C camelspin skrev:Hej, just så.
Kan inte gå fel.
Lycka till!
Tack för ditt svar. Det förtydligar hela processen för mig. Kommer nog försöka skippa Tuplex och köra på det traditionella viset.
Mullbänk är ett rätt svårt koncept för mig att förklara men kortfattat så, när vi rev upp det förra golvet så var det massa jord under. Det är bara lite luft som separerar golvet från marken helt enkelt. Och det fungerade utmärkt förr i tiden så man eldade varje dag i kaminen och drev ut fukten. Men inte lika optimalt idag.
Därav gjöt byggaren en platta.
Ännu en gång. Tack för ditt förtydligande.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ska lägga golv i oisolerat utrymme. Plast eller inte?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Lägga klinker på plastmatta i kök.
Golv -
Lägga laminatgolv på undre lagret av gammal plastmatta
Golv -
Kan man lägga golv på ny slipat betongplatta eller måste man behandla först ?
Kök -
Ska byta plastmatta - måste man byta rör och vattenskåp?
Badrum