Hej
Jag heter Lena och har nu ansvaret, men kan absolut ingenting om hur tekniken fungerar kring min frånluftsvärmepump Fighter 360P ihop med min vattenburna golvvärme i betonggolv för mitt enplanshus som styrs med Masterregulator 088U0210 CF-MC. Det är den enda värmekällan som finns installerat i huset + ett vägghängt element i vidbyggt garage med huset. Jag kan ändra inställningar i menyerna i FLVP men kan/förstår inte vad allt betyder samt att jag kan absolut ingenting om allt det som finns bakom plåtarna på FLVP. Jag stängde tilluftventilerna då jag tyckte dessa tog in kalluft, innan jag läste att dessa skulle jag inte ha rört och nu vet jag inte hur dessa stod inställa före jag pillade med dessa.

Min fråga: Någon som vet vad orsaken kan vara när lysdioderna på Masterregulator inte släcks?
fast golvvärme leds fram? (bild 1).

Jag ringde Danfoss som fick bilder med att de skulle återkomma. Nu har det gått över 2 veckor, så jag chansar om någon här kanske vet svaret på min fråga.
https://docplayer.se/14395609-Installationshandbok-cf-mc-huvudstyrenhet.html

• Värmesystem med rör och Danfoss Masterregulator på väggen med lysdioder och justerbara ventilationsreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Danfoss Masterregulator och kopplingar för vattenburen golvvärme, lysdioder tända.
    Skapa konto
  • Masterregulator 088U0210 och termiska aktuatorer för golvvärme, lysdioder lyser.
    Skapa konto
  • En Danfoss Masterregulator för golvvärme med tända lysdioder och flera anslutna rör och ventiler.
    Skapa konto
Ja ventilationen är viktig den ska man inte koppla bort. Normen är att all luft ska ha bytts ut varannan timme i huset. Det motsvarar 0,35 lit/sek och kvm. Om huset ska stå obebott en tid kan nöja sig med 0,1 lit/sek & kvm. När man har värmepump är det oftast bäst att ha alla rumstermostater max öppna och låta värmekurvan i pannan styra uppvärmningen. Möjligen med undantag för sovrummen om man vill ha lite svalare där.

Tack Josth för ditt svar.
Bilden jag bifogar är de tilluftsventiler jag har. Dessa har jag satt på den heltäckta pricken. För jag antog att A = öppen ventil. ? Av ditt svar - tycker du jag ska ska ställa alla ventiler på A istället? Vet du möjligen när mitten pricken ska väljas?

• Tilluftsventiler med inställningar A och en heltäckt pricksymbol, inklusive monteringsdetaljer.
    Skapa konto
Har tyvärr aldrig sett den modellen av friskluftsventil tidigare. A står nog för automatiskt styrd som stänger helt vid -5°C eller kallare vad jag kan se. Det blir inte bra tillsammans med frånluftsvärmepump som hela tiden suger ut luft från huset. Läget i mitten med cirkel kanske står för "alltid öppet"(?) och fylld cirkel för stängd(?) Det ska man kunna känna med handen om det kommer in kall uteluft eller inte beroende på hur den lilla spaken står.

Tack snälla Josth för återkoppling och till att jag nu vet lite mer.
Jag får försöka prova mig fram under sommaren. Till höst/vinter eventuellt ringa efter en fackman som kan ställa in rätt värden igen och som också kanske kan fixa Danfoss Masterregulatorn åt mig. Men jag antar att det kan kosta en rätt stor peng.

Under sommaren är det lika varmt ute som inne så det är svårt att känna ventilationen. Bättre att prova nu och t.ex. sent på kvällen då det bara är enstaka plusgrader. Om du är nöjd med värmen inne så vänta med att ta hem en Danfoss-expert. När det gäller FLVP är bland det viktigaste att komma ihåg att rengöra/dammsuga luftfiltret några gånger per år.

Tack Josth. Då ska jag kolla detta till kvällen.
Filterbyte och kontroll när min Fighter 360P varnar, är den enda delen jag kan allra bäst (småler). Jag köper mitt filter hos Nibe för att vara säker på att få rätt. Allt därutöver tycker jag är skit svårt (för mig).

A
En frånluftsvärmepunp tar energi från den uppvärmda luften i huset och skapar varmvatten och varma golv (golvvärme).

https://www.nibe.eu/assets/documents/25962/639362-15.pdf

Tyvärr har ett frånluftssystem en stor nackdel och det är tyvärr kallras vid tilluften, vilket är precis det som du upplever).

Som @Josth skrev bör hus ha en luftomsättning på minst 0,35 lit/s och kvm vilket gör att luften som sugs ut måste ersättas med ny luft genom tilluftsventilerna.

Om du ställer ventilerna i A så kommer de inte att ge någon tilluft på vintern ”Termostatens känselkropp ställer om spjället i ventilen. Vid -5°C är spjället helt stängt och vid +10°C helt öppet.” Det betyder att frånluftssystemet inte får den luftcirkulation som den förväntar sig eller att luft kommer sugas in genom dörr/fönster springor och från andra öppningar.

Om kallraset är för jobbigt är mitt tips att se i vilka rum som du kan ha ventilen öppen på vintern och stänga i de rum där det blir för jobbigt. Det blir dock ännu kallare i några rum då.

Tack så mycket mathiash77 för ditt svar. Nu har jag tagit ut alla tilluftventiler och rengjort dessa samt ställt dom på A och just nu känner jag ingen kalluft, men ska kolla till kvällen så som Josth föreslog.
Men ... menar du i ditt svar att ventilerna helst ska stå i mitten, på den tomma cirkeln? Jag bor i Håbo kommun utanför Stockholm så jag får ju aldrig riktigt Norrlands kallt.
Ps. Har du någon koll på varför lysdioderna 1-8 inte släcks på min Masterradiator?

A
S Sommarochsol skrev:
Tack så mycket mathiash77 för ditt svar. Nu har jag tagit ut alla tilluftventiler och rengjort dessa samt ställt dom på A och just nu känner jag ingen kalluft, men ska kolla till kvällen så som Josth föreslog.
Men ... menar du i ditt svar att ventilerna helst ska stå i mitten, på den tomma cirkeln? Jag bor i Håbo kommun utanför Stockholm så jag får ju aldrig riktigt Norrlands kallt.
Ps. Har du någon koll på varför lysdioderna 1-8 inte släcks på min Masterradiator?

https://www.luftbutiken.se/index.php?controller=attachment&id_attachment=161

https://www.luftbutiken.se/index.php?controller=attachment&id_attachment=160

Om man tittar på instruktionerna så visar O att spjället är helt öppet men att det även går att ställa in spjället på något mellan öppet och stängt.

Vid ett bra installerat ventilationssystem så ska tilluft och frånluft balanseras så att luften sugs på rätt sätt genom bostaden. Så egentligen borde varje ventil anpassas för ett ”lagom/perfekt flöde, borde kosta 2-3000 kr att få dit en ventilationsfirma som gör inställningarna både på ventilerna men även frånluftssystemet.

Om du har ventilerna stängda så får värmesystemet svårt att fungera rätt och fläkten får kämpa mer än om allt är helt öppet.

Så det bästa är att ta dit någon som hjälper till att ställa in men eftersom du redan stängt/justerat är ingen större fara om du själv justerar lite för att känna efter vilket kallras du kan acceptera (om du inte vill lägga pengarna och be någon annan justera in).

Målet är att tilluft ska ske i sovrum och vardagsrum.

Har tyvärr ingen koll på lysdioderna .

Tack så jätte mycket mathiash77 för svar och länkar. Jag ska börja med att kolla av lite själv först. Men kommer troligen behöva ta hit en expert som ställer in rätt värden till mig. Jag är tacksam för den hjälp jag fått hitills / Lena

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.